انتشار این مقاله


ترکیب موجود در کیوی می‌تواند مانع بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی شود

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند ما حتی در بزرگسالی نیز تحت تاثیر رژیم غذایی هستیم که مادرانمان در دوره بارداری داشته‌اند؛ در صورتی‌که آنها در این دوران رژیم غذایی چربی داشته باشند در این‌صورت فرزاندنشان در آینده با مشکلاتی مانند کبد چرب غیر الکلی و اضافه‌وزن روبرو خواهند شد.یک تحقیق جدید راهی برای […]

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند ما حتی در بزرگسالی نیز تحت تاثیر رژیم غذایی هستیم که مادرانمان در دوره بارداری داشته‌اند؛ در صورتی‌که آنها در این دوران رژیم غذایی چربی داشته باشند در این‌صورت فرزاندنشان در آینده با مشکلاتی مانند کبد چرب غیر الکلی و اضافه‌وزن روبرو خواهند شد.یک تحقیق جدید راهی برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب غیرالکلی یافته است.

محققان دریافته‌اند که ترکیب یافت شده در کیوی، کرفس و پاپایا-که(pyrroloquinoline quinone (PQQنامیده می‌شود- از بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی در موش‌هایی که مادرانشان در دوره بارداری با رژیم‌غذایی چرب تغذیه شده‌بودند جلوگیری می‌کند.

PQQکبد چرب غیرالکلی حالتی است که در آن چربی در کبد ذخیره می‌شود اما نه به دلیل مصرف الکل.

آمارها نشان می‌دهند که بیماری کبد چرب غیرالکلی ۳۰ الی ۴۰ درصد بزرگسالان ایالات‌متحده آمریکا را درگیر کرده‌است از این رو جزو بیماری‌های کبدی شایع در این کشور محسوب می‌شود.


مقاله مرتبط:کبد چرب غیرالکلی


اضافه‌وزن، کلسترول بالا، فشارخون بالا و تری گلیسیرید زیاد اصلی ترین دلایل بروز این بیماری هستند و همه این حالت‌ها در اثر تغذیه با رژیم غذایی چرب حاصل می‌شود.

اما نه تنها تغذیه خودمان بلکه تغذیه‌ای که مادرانمان در دوران بارداری داشته‌اند نیز زمینه‌ساز بروز چنین بیماری‌هایی در دوران بزرگسالی می‌شود.

چگونه رژیم غذایی مادر بر کودک اثر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی نشان داده‌اند که تغذیه نامناسب مادر در دوره بارداری می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت جنین داشته باشد.

برای مثال سال قبل بیان شد فرزندان و حتی نوه‌های مادرانی که رژیم غذایی چربی در حین بارداری داشته‌اند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه می‌باشند.

تغذیه در دوران بارداریهم‌چنین تحقیقات بیان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب و ضعیف مادر در دوران بارداری سبب تغییر ساختار باکتری خاص موجود در روده نوزاد می‌شوند که در آینده سبب بروز اضافه‌وزن و بیماری‌های مرتبط در این شخص می‌شوند.

پروفسور جانسچر می‌گوید: شواهد بیشتر نشان می‌دهند که چاق بودن و اضافه وزن داشتن مادر سبب بروز یک محیط التهابی در داخل رحم می‌شود که این التهاب سیستم ایمنی ذاتی نوزاد و سلامت باکتری‌های موجود در روده را به خطر انداخته و احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه قبلی بر روی موش‌ها محققان دریافته بودند که ترکیب PQQدر موش‌های چاق باردار مانع از تجمع چربی در کبد موش نوزاد می‌شود.

PQQ ترکیبی است که در موادغذایی گیاهی-مانند کیوی، فلفل سبز، کرفس، جعفری- و شیر مادر وجود دارد. PQQ نوعی آنتی اکسیدان است. به این معنا که می‌تواند بدن ما را در برابر رادیکال‌های آزادی که می‌توانند به DNA و سایر محتویات سلول آسیب بزنند محافظت کند.


مقاله مرتبط:منابع آنتی اکسیدان


در جدیدترین مطالعه جانسچر و همکارانش بررسی کردند که آیا PQQ مصرفی توسط مادر از بروز کبد چرب غیرالکلی در نوزاد جلوگیری می‌کند یا خیر.

درمان بالقوه ایمن برای کبدچرب غیرالکلی

جهت دستیابی به این نتیجه محققان ابتدا موش‌های باردار را با رژیم غذایی غربی با چربی بالا تغذیه کردند.

محققان مشاهده کردند که نوزادان متولد شده از این موش‌ها وزنشان حدود ۵۶ درصد بیشتر از موش‌هایی بود که مادرانشان رژیم غذایی طبیعی داشتند.

کبد چرب غیرالکلیموش‌های متولدشده از مادرانی که رژیم‌غذایی چربی داشتند بروز تغییر در نوعی باکتری روده را آَشکار ساختند که با استائتو هپاتیت غیرالکلی-نوعی بیماری کبدی که با التهاب همراه است- در ارتباط بود.

اما در موش‌های متولد شده از مادرانی که با اینکه رژیم‌غذایی چربی داشتند اما همراه با آنPQQهم دریافت می‌کردند هیچ اثری از استئاتو هپاتیت غیرالکلی دیده نشد و همچنین وزن نرمالی نیز داشتند.

جانسچر و همکارانش عقیده دارند که PQQ یک کاندید اصلی برای جلوگیری از بیماری‌های کبدی است.

با اینکه PQQ به صورت یک مکمل غذایی قابل مصرف است اما اشخاص باید از مصرف خودسرانه آن خودداری کنند و پیش از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید