انتشار این مقاله


پزشکان در مورد خطرات قلبی ناشی از برخی درمان‌های سرطان پستان هشدار می‌دهند

آیا می‌خواهید زندگی خود را نجات دهید اما به قلب خود آسیب برسانید؟ کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند؛ زیرا عوارض جانبی بالقوه تعداد زیادی از درمان‌های سرطان پستان آشکار شده‌است.

در ۲۵ می سال ۲۰۱۷، داروهای شیمی‌درمانی برای بیماری در بیمارستان سرطان کارولینای شمالی در Chapel Hill, N.C تجویز شد. متخصصان سلامت در حال افزایش هشدارها هستند چرا که عوارض جانبی قلبی بیشتری در برخی از درمان های سرطان پستان آشکار شده‌است. انجمن قلب آمریکا در نخستین رهنمود خود در مورد این موضوع که ۱ فوریه‌ی ۲۰۱۸ منتشر شد، از زنان و پزشکان آن‌ها خواسته‌است تا به دقت خطرات و مزایای استفاده‌ی هر گونه درمان را که ممکن است باعث آسیب قلبی شود، برآورد کنند.

آیا می‌خواهید زندگی خود را نجات دهید اما به قلب خود آسیب برسانید؟ کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند؛ زیرا عوارض جانبی بالقوه تعداد زیادی از درمان‌های سرطان پستان آشکار شده‌است.


مقاله مرتبط: زایمان زودرس با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی در مادران همراه است


انجمن قلب آمریکا در اولین سخنرانی خود در مورد این موضوع اظهار کرد که زنان باید به دقت ریسک‌ها و منافع هر گونه درمان‌هایی را که ممکن است منجر به آسیب قلبی شود، در نظر بگیرند. همه‌ی درمان‌ها این خطرات را منجر نمی‌شوند و ممکن است راه‌هایی برای کاهش یا اجتناب از بعضی وجود داشته‌باشد.

دکتر Laxmi Mehta، کارشناس سلامت قلب زنان در دانشگاه ایالتی اوهایو و رهبر گروهی که این بیانیه را نوشت، گفت:

ما می‌خواهیم بیماران بهترین درمان را برای سرطان پستان دریافت کنند. هر کس باید با پزشک خود راجع به عوارض جانبی  صحبت کند.

بیش از ۳ میلیون نفر بازمانده‌ی سرطان پستان و نزدیک به ۴۸ میلیون زن مبتلا به بیماری قلبی در ایالات متحده وجود دارد.وی گفت: اکثر افراد مبتلا به سرطان پستان، ترس آن را دارند که این بیماری منجر به فوت آن‌ها شود؛ حتی پس از آن‌که  از آن نجات یافتند، باز هم از این بیماری می‌ترسند. اما بیشتر احتمال دارد که بیماری قلبی منجر به مرگ آن‌ها شود، به ویژه پس از ۶۵ سالگی.


مقاله مرتبط: سرطان پستان با عدم توازن باکتری‌ها مرتبط است


بعضی از درمان‌ها برای انواع دیگر سرطان ممکن است خطر قلبی را مطرح کند، اما برای بیماران مبتلا به سرطان پستان شایع‌تر است و این بیانیه تنها به این شکل از بیماری اشاره دارد. در اینجا چند پرسش و پاسخ مطرح می‌شود:

سوال: مشکلات چیست و چه درمان‌هایی می‌تواند آن‌ها را ایجاد کند؟

پاسخ: عوارض جانبی می‌تواند شامل ریتم‌های غیر طبیعی، مشکلات دریچه ​​یا نارسایی قلب، (وقتی که قلب به آرامی تضعیف می‌شود و نمی‌تواند به طور موثر پمپاژ کند)، باشد. ممکن است علائم به مدت طولانی پس از پایان درمان ظاهر نشود. Herceptin و داروهای مشابه برای نوع خاصی از سرطان پستان، می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود. گاهی اوقات موقت است و اگر درمان متوقف شود، حل می‌شود. اما می‌تواند دائمی نیز باشد.


مقاله مرتبط: شیرین‌کننده‌های مصنوعی؛ نوعی روش درمانی برای سرطان با عوارض جانبی کمتر


تابش می‌تواند روی شریان‌ها تاثیر بگذارد و باعث تنگ شدن یا انسداد شود. داروهای دیگر می‌توانند منجر به ریتم‌های غیر طبیعی قلب یا اسپاسم‌های شریانی شوند که می‌تواند درد قفسه‌ی سینه و احتمالا حمله‌ی قلبی را منجر شود. روش‌های دیگر هنوز هم می‌توانند به DNA آسیب برسانند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که داروهای جدید قوی که سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با سرطان مهار می‌کند، در موارد نادر، سبب آسیب به قلب می‌شود؛ به ویژه هنگامی که با هم استفاده می‌شود.

دکتر جاوید مصلحی، سرپرست کلینیک دانشگاه Vanderbilt و متخصص خطرات قلبی ناشی از درمان‌های سرطان حدود یک سال پیش، زمانی‌که مطالعه‌ای این مشکل را گزارش کرد، گفت:

مشکل این است که هیچ کس این مسئله را مورد توجه قرار نمی‌دهد و بیماران به‌طور منظم این مسئله را کنترل نمی‌کنند.

 

سوال: برای جلوگیری از آسیب چه کاری می‌توان انجام داد؟

پاسخ: اگر نارسایی قلبی در اوایل درمان سرطان پستان ایجاد شود، گاهی ممکن است درمان آهسته شود یا تغییر کند.بعضی از شیمی درمانی‌ها مانند doxorubicin، که با نام عمومی آدریامایسین فروخته می‌شود، در صورتی که به طور آهسته‌تری داده شود، ممکن است خطر کمتری داشته‌باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد داروهایی که dexrazoxane نامیده می‌شود، اگر به زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته‌ای که دوزهای بالاتری از doxorubicin دریافت می کنند، داده شود، ممکن است آسیب را کاهش دهد.

سوال: بیماران چه کار می‌توانند بکنند؟

پاسخ: زنان باید اطمینان حاصل کنند که پزشکان، قلب آن‌ها را قبل از درمان سرطان پستان، در طی آن و پس از آن نظارت می‌کنند.این بیماری‌ها دارای بسیاری از عوامل خطر مشترک مانند چاقی، سیگار کشیدن و فعالیت بسیار کم است؛ بنابراین کاهش‌ این‌ها می‌تواند کمک کند.

Mehta گفت:

اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی و تمرینات خود تمرکز می‌کنید، وزن خود را کنترل می‌کنید و با پزشک خود در مورد فشار خون و کلسترول خود مشورت می‌کنید.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید