انتشار این مقاله


تکنیک واکسیناسیون جدید و مبارزه با سرطان پستان

تکنیک واکسیناسیون جدید می‌تواند با نوع خاصی از سرطان پستان به نام HER2-positive در موش‌ها مبارزه کند.

تکنیک واکسیناسیون جدید می‌تواند با نوع خاصی از سرطان پستان به نام HER2-positive در موش‌ها مبارزه کند. این نوع سرطان، ۲۰ تا ۳۰ درصد از سرطان های پستان در انسان را شامل می‌شود.

محققان دانشگاه Copenhagen و Bologna نشان داده‌اند که واکسن جدید می‌تواند با همان نوع در موش ها مبارزه کند.

در این نوع سرطان، سیستم ایمنی نمی‌تواند سلول سرطانی را از سلول سالم تشخیص دهد و در نتیجه اقدامات پیشگیرنده در مقابل سرطان را انجام نمی‌دهد و سرطان رشد میکند و پخش می‌شود. اما گروه تحقیقاتی دانشگاه Copenhagen توانسته اند این حالت را با اضافه کردن یک آنتی‌ژن که در حالت عادی به سلول های سرطانی وصل می‌شود تغییر دهند. این آنتی‌ژن از بخش ویروس مانندش در سطح سلول های سرطانی ظاهر می‌شود. محققان این آنتی ژن را به بدن موش ها تزریق کردند.

Adam F Sander، استادیار و نویسنده این مقاله از دپارتمان ایمنی و میکروبیولوژی گفت:

قسمت ویروس مانند همراه با آنتی‌ژن سرطانی باعث می‌شود که سیستم ایمنی احساس کند که به آن حمله شده است. و این باعث می‌شود که سیستم ایمنی مقدار زیادی آنتی بادی برای آنتی‌ژن سرطانی تولید کند که منجر به مبارزه با سلول های سرطانی در موش ‌می‌شود.

در این تحقیقات، که در ژورنال OncoImmunology منتشر شده است، محققان اثرات مفید این روش واکسیناسیون را از جنبه های مختلف مستند سازی کرده اند. زیرا این واکسن هم اثر پیشگیرانه دارد و هم وقتی که سرطان گسترش یافته باشد کاربرد دارد.

آن‌ها واکسن را به دو گروه از موش ها که به دلایل ژنتیکی به طور خود به خود به دو نوع مختلف از سرطان پستان مبتلا می‌شدند تزریق کردند. در یکی از گروه ها تنها نصف موش‌ها به سرطان پستان مبتلا شدند که تومور های کمتر و کوچکتری نسبت به سرطان های معمول داشتند. در گروه دوم، هیچکدام از موش های واکسینه شده به سرطان مبتلا نشدند.

بسته به تنوع ژنتیکی در موش ها، این واکسیناسیون باعث پیشگیری از سرطان در ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از موارد شد.

به علاوه، محققان این واکسن را روی دو گروه از موش های مبتلا به سرطان نیز آزمایش کردند. گروهی از موش ها که سرطان داشتند و گروهی که به آنها قطعه هایی از تومور یا سلول های سرطانی انسانی تزریق شده بود.

این واکسن، ۸۰ درصد از موش های دارای تومور را درمان کرد. در گروهی که سلول های سرطانی انسانی داشتند، همه موش ها به سرطان مبتلا شدند؛ اما با سرعتی کمتر از معمول.

محققان از سلول هایی که آنتی بادی های مرتبط تولید کردند نمونه خونی گرفته و روی سلول های سرطانی انسانی آزمایش کردند. همه سلول های انسانی سرطانی به آنتی بادی ها متصل شدند.

درمان HER2-positive برای سرطان پستان در طول دوره زمانی تعداد زیادی آنتی‌بادی را درگیر مبارزه با سرطان می‌کند. این درمان گران است و عوارض جانبی دارد و ممکن است سیستم ایمنی آنتی بادی تولید نکند که در این صورت درمان اثری ندارد. محققان بر این باورند که اگر اثرات این واکسن بر انسان هم تعمیم داده شود قیمت آن به طور قابل توجهی کاهش میابد.

Susan Thrane از نویسندگان مقاله گفت:

نکته قابل توجه در این نوع درمان این است که این روش بدن را به کار وامیدارد. ما هیچ گونه آنتی بادی خارجی ای به بدن تزریق نمی‌کنیم، بلکه تولید آنتی بادی را به بدن واگذار ‌می‌کنیم.

گروه دانمارکی انجام دهنده این تحقیقات، به رهبری Adam F. Sander، انجام شد که در سال گذشته spinout NextGen Vaccines Aps بر اساس تحقیقات وی پایه‌گذاری شد. در تابستان امسال آنها با سرمایه گذاری مشترک با شرکت ExpreS2ion، شرکتی به اسم AdaptVac را تاسیس کردند.

این تحقیقات، یکی از اولین نتایج این همکاری است و محققان امیدوارند که به کارآزمایی بالینی روی انسان ها ادامه دهند.

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید