انتشار این مقاله


شواهد بیشتر مبنی بر ارتباط بیماری شدید لثه و احتمال سرطان

اطلاعات جمع آوری شده در طی یک مطالعه ی تازه طولانی مدت که به سرپرستی یک اپیدمیولوژیست انجام شد، ارتباط بین افزایش احتمال سرطان‌ در افرادی که بیماری پیشرفته لثه دارند را نشان می دهد. این مقاله در مجله ی موسسه ی سرطان طبیعی( National Cancer) با استفاده از اطلاعاتی که از معاینه کامل دندان […]

اطلاعات جمع آوری شده در طی یک مطالعه ی تازه طولانی مدت که به سرپرستی یک اپیدمیولوژیست انجام شد، ارتباط بین افزایش احتمال سرطان‌ در افرادی که بیماری پیشرفته لثه دارند را نشان می دهد. این مقاله در مجله ی موسسه ی سرطان طبیعی( National Cancer) با استفاده از اطلاعاتی که از معاینه کامل دندان پزشکی روی ۷۴۶۶ شرکت کننده که دچار آترواسکلروزیس بودند؛ از مریلند، مینسوتا، میسی سیپی و کارولینای شمالی منتشر شد. در طول دوران مطالعه که از اواخر دهه ی ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۲ بود، ۱۶۴۸ بیمار که به تازگی به سرطان دچار شده بودند، شناسایی شدند.

الیزابت پلاتز معاون دانشکده سلامت عمومی و معاون پیشگیری از سرطان و برنامه کنترل از مرکز سرطان جان هوپکین: وقتی اطلاعات حاصل از بیماران غیر سیگاری را بررسی کردیم، همچنین شواهدی مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه و کولورکتال را در بیماران با پریودنتیت شدید مشاهده کردیم.

“مقاله مرتبط:” ريسك سرطان ریه، شایعات و واقعیت‌ها

این تیم تحقیقاتی افزایش ۲۴درصدی خطر ابتلا به سرطان پیش رونده را در بیمارانی که پریودنتیت( بیماری التهاب بافت های اطراف دندان) پیشرفته داشتند در مقایسه با کسانی که همان ابتدا این بیماری را با شدت کمتری داشتند یا اصلا نداشتند. در میان بیمارانی که بی دندان بودند( که خودش میتواند نشانه ی پریودنتیت شدید باشد) افزایش خطر ابتلا ۲۸درصد بود. بیشترین ریسک در بیماران با سرطان کولورکتال که به دنبال سرطان ریه ایجاد شده بود، مشاهده شد.
محققان با آنالیز گروه های مختلف بیماران؛ دریافتند که افزایش احتمال ابتلا به سرطان در پریودنتیت شدید در مقایسه با دیگران؛ بیش از ۲برابر است.
افزایش ۸۰درصدی خطر ابتلا به سرطان کولون، در شرکت کنندگانی که از ابتدای مطالعه بی دندان بودند، مشاهده شد که با یافته های قبلی سازگار است. همچنین در بیمارانی که سیگاری نبودند و پریودنتیت شدید داشتند؛ افزایش خطر ۲برابر بود.
نویسنده مسئول این مقاله، Dominque Michaud استاد سلامت عمومی و جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تافت می گوید: این مطالعه؛ بزرگترین مطالعه ای است که ارتباط مستقیم بیماری لثه و خطر ابتلا به سرطان را با استفاده از معاینات دندانی بررسی میکند و همچنین قبل از بروز سرطان، میزان بیماری لثه را اندازه گیری می کند. تحقیقات دیگری برای ارزیابی اینکه اگر بیماری اطراف دندانی جلوگیری یا درمان شود میتواند به کاهش بروز سرطان و مرگ و میر ناشی از کمک کند یا نه؛ نیاز است.

Michaud اضافه کرد که تحقیقات دیگر، یافته های جالبی داشتند و آن اینکه آن تحقیقات مشخص میکردند که باکتری های موجود در بافت سرطانی کولورکتال؟ همان باکتری هایی هستند که در دهان حضور دارند و مرتبط با بیماری های پریودنتال هستند.
محققان همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در بیماران پریودنتیت شدید کشف کردند.
گروه تحقیقاتی مسئول بررسی اثر سیگار کشیدن شرکت کنندگان نیز بودند. چون سیگار کشیدن خود احتمال بیماری های پریودنتال و همچنین سرطان ریه و کولون را افزایش می‌دهد.

اطلاعات ARIC برای مطالعه بسیار مفید بودند چون برخلاف اکثر تحقیقات قبلی که بیماری لثه و خطر سرطان را مرتبط میکردند؛ التهاب لثه از معاینات دندانی به عنوان بخشی از مطالعه ARIC انجام شد؛ به جای آنکه شرکت کنندگان خودشان بیماریشان را گزارش بدهند. در معاینات دندانی عمق پاکت بین دندان و لثه در نقاط مختلف دهان اندازه گیری میشد. این مطالعه شامل شرکت کنندگان آمریکایی- آفریقایی و قفقازی بود.
محققان ارتباطی بین پریودنتیت و سرطان سینه، پروستات و خونی- لنفاوی نیافتند. در مطالعه ARIC هم این ارتباط در بیماران آمریکایی- آفریقایی فقط در سرطان ریه و کولورکتال مشاهده شد. البته طبق نظر نویسنده تحقیقات بیشتری نیاز است تا محل دقیق سرطان و تفاوت های نژادی یافت شود.
Michaud  و پلاتز میگویند این مطالعه به اهمیت گسترش بیمه دندانی اشاره میکند و همچنین پلاتز معتقد است دانستن بیشتر در مورد خطراتی که در بیماری پریودنتال رخ می‌دهد، امکان حمایت بیشتر از بیمه دندانی را فراهم میکند.
بیماری پیشرفته لثه، پریودنتیت نامیده می‌شود که به سبب باکتری های التهابی که به بافت نرم و استخوان اطراف دندان آسیب می رساند.
این تحقیق ارتباط بیت التهاب پریودنتیت و افزایش ریسک سرطان را نشان می‌دهد اما مکانیسم این ارتباط هنوز مشخص نیست.

نگین شیخ لری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید