انتشار این مقاله


۱۳ کار روزانه که به سلامتی ما اسیب می‌رسانند

شما تلاش می‌کنید غذا های سالم بخورید و ورزش کردن را در زندگی به اولویت تبدیل کنید. اما موفقیت در این زمینه فراتر از جایگزین کردن چیزبرگر با سالاد و ۳۰ دقیقه وقت گذراندن با الیپتیکال(تصویر پایین) است. همچنین باید کار های روزانه خود را ارزیابی کنیم که آیا کار های روزانه ما برای سلامتی […]

شما تلاش می‌کنید غذا های سالم بخورید و ورزش کردن را در زندگی به اولویت تبدیل کنید. اما موفقیت در این زمینه فراتر از جایگزین کردن چیزبرگر با سالاد و ۳۰ دقیقه وقت گذراندن با الیپتیکال(تصویر پایین) است. همچنین باید کار های روزانه خود را ارزیابی کنیم که آیا کار های روزانه ما برای سلامتی ما مفیدند یا نه.

کار های روزانه شما ممکن است مانع سلامتی شما شوند و شما حتی خبر نداشته باشید! در اینجا به چند عادت که اثر منفی بر سلامتی شما دارند اشاره میکنیم و توصیه هایی نیز در مورد آنها میکنیم.

۱- استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

استفاده مرتب از ضد آفتاب های SPF15 و بیشتر می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را به میزان ۴۰ درصد و احتمال ابتلا به تومور های ملانینی را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد. اما بسیاری از آمریکایی ها استفاده از ضد آفتاب را مهم نمی‌دانند.

Jousha D. Zuckerman ، جراج پلاستیک در نیویورک گفت :” هرگز خانه را بدون کرم ضدآفتاب ترک نکنید و این را به یک هدف مبدل سازید. یک راه حل وحشتناک می‌خواهید؟ به تصاویر سرطان پوست نگاه کنید!”

استفاده از کرم ضد آفتاب را به وقت هایی که به ساحل می‌روید محدود نکنید. اشعه خورشید حتی در فصل زمستان، وقتی که دمای هوا بالا نیست نیز می‌تواند برای سلامتی پوست خطرناک باشد. البته ارتفاع نیز مهم است. هرچه ارتفاع شما از سطح دریا بالاتر باشد، پرتو فرا بنفش بیشتری به سد لطیف پوست شما نفوذ می‌کند. پس هنگام اسکی و پیاده روی استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

Lily Talakoub، متخصص پوست در مرکز درماتولوژی McLeanبیان کرد:” پرتو های فرابنفش خورشید همه جا هستند. آنها از شیشه جلو اتومبیل، پنجره های خانه، باران و ابرها عبور می‌کنند. شما هنگام اسکی، اسکیت رو یخ، پیاده روی در هوای سرد، نشستن زیر چتر و قدم زدن در جنگل به کرم ضد آفتاب نیاز دارید.”

۲- زندگی نشسته

بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، ۸۶ درصد از آمریکایی ها اکثر ساعات روز را نشسته سپری می‌کنند. رفتن سر کار، خوردن غذا، نشستن روی صندلی در زمان کار و لم دادن روی صندلی برای دیدن تلویزیون زمان عدم فعالیت را به ۱۳ ساعت در روز می‌رساند.

Carrie Schmitz، مدیر ارشد مرکز تحقیقاتی Ergotron گفت:” تحقیقات بیشماری اثرات منفی روحی و جسمی نشستن برای مدت زیاد را نشان داده اند که شامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان، دیابت و لخته خون و کاهش تمرکز و بهره‌وری میباشد.”

لازم نیست وحشت زده شوید و برای دوی ماراتن ثبت نام کنید تا فعال باشید. میتوانید با کار های کوچکی مانند ایستادن هنگام پیام های بازرگانی یا پارک کردن ماشینتان دور از در ورودی تغییرات زیادی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، سلامتی خود را بهبود بخشید و کمتر بنشینید!

۳- کم خوابیدن

کمبود خواب می‌تواند منجر به ناخوشی هایی مانند فشارخون، التهاب مخرب بافت، دیابت، افسردگی، بیماری های قلبی و چاقی شود و سلامتی ما را به خطر بیاندازد. صرف نظر کردن از خواب کافی در شب می‌تواند توانایی کارکرد مغز را کاهش دهد. و نتیجه آن عملکرد ضعیف در محل کار و عکس العمل بد در رانندگی می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که یک برنامه قبل خواب راحت را تمرین کنید. یک دوش بگیرید و مصرف کافئین والکل را در ساعات نزدیک خواب قطع کنید و بالشت و تشک راحتی داشته باشد. نکته دیگر درین باره این است که برنامه خواب خود را حتی در تعطیلات نیز نگه دارید.

Pat Perryman سر پرستار Carrington College گفت :” داشتن چرخه خواب منظم باعث بهتر کار کردن و زودتر التیام یافتن مغز و بدن و کمک به سلامتی بدن می‌شود.”

 

۴- اولین کار صبح؛قهوه خوردن

مطالعات نشان داده اند کافئین می‌تواند به شروع قدرتمند متابولیسم کمک کرده و ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهد و حتی ممکن است مانع مرگ زودرس شود. اما این به این معنی نیست که اولین کار صبحگاهی باید یک فنجان بزرگ قهوه باشد.

Eliza Savage ، متخصص تغذیه از Middleberg Nutrition گفت :” وقتی که شما می‌خوابید، غذا و آب نمیخورید و در این حین بدن شما دهیدراته(کمبود آب) می‌شود،مخصوصا در زمستان که هوا سرد و خشک است. قهوه خوردن بلافاصله بعد از بیدار شدن کم آبی بدن را بدتر می‌کند.”

او پیشنهاد داد روز را با چند لیوان آب شروع کنید، قبل از اینکه به سراغ قهوه ساز بروید!

۵- کار کردن بیش از ظرفیت (Overbooking)

در جامعه غرق در بهره‌وری امروز،طبیعی است که انسان هر مقدار کار که در توانش است انجام دهد. به استناد Brinna Bedigian، مربی یوگا در شمال کارولینا و نویسنده ” Healing Footstep to Footstep”، مسئولیت مستمر و پریدن از یک تعهد به تعهد دیگر یه عادت بد است که می‌تواند سلامتی را به خطر انداخته و منجر به فرسودگی شغلی شود.

این نوع اشتغال همه گیر است. اگر روز به روز احساساتی مانند فرسودگی، مشغول بودن زیاد، طاقت فرسا بودن کار و اضطراب دارید، در حال حرکت به سمت بیماری های مزمن هستید.

یکی از راه های برطرف کردن این مشکل این است که دعوت هایی را که واقعا وقت برای آنها ندارید را مودبانه رد کنید. یعنی هنر “نه گفتن” را تمرین کنید. Bedigian مشتریانش را تشویق می‌کند که هفته ای یکی از درخواست ها را رد کنند.

۶- صدا کردن “دکتر گوگل”

اینترنت می‌تواند منبع بدی برای اطلاعات باشد و همچنین یک کاتالیزگر نگرانی برای وقتی که از آن برای تشخیص بیماری خود استفاده می‌کنید.

به دلیل اینکه وابستگی مریض ها روز به روز به سایت های پزشکی و انجمن های گفت و گو برای تشخیص بیماری هایشان بیشتر می‌شود، ممکن است زمان مناسب برای درمان بیماری ها از دست برود.

علاوه بر پتانسیل اشتباهات فیزیکی ، ضربه احساسی تشخیص پزشکی مجازی اشتباه می‌تواند شدید باشد زیرا گرایش بیمار به سمتی می‌رود که یک علامت کوچک را همراه با یک وضعیت خطرناک می‌بیند.

۷- تغذیه نا آگاهانه

پر کردن ساندویچ هنگامی که مشغول نوشتن یک نامه اداری هستید ممکن است یک موفقیت در مالتی تسکینگ (چند وظیفگی) به شمار بیاید، اما این غذا خوردن ناآگاهانه می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی زیادی شود.

شما باید تا زمانی که غذایتان تقریبا هضم شود استراحت کنید. اگر شما با استرس و سریع غذا بخورید، ممکن است به دستگاه گوارش خود آسیب بزنید. غذا خوردن ناآگاهانه می‌تواند باعث پرخوری شود که مشکلاتی مانند چاقی و بیماری های گوارشی را باعث می‌شود.

وقت بیشتری صرف غذا خوردن کردن، آرام خوردن غذا و خوب جویدن آن می‌تواند اثرات خوبی بر سلامتی بدن داشته باشد. در سال های اخیر آگانه غذا خوردن مرتبط با کاهش وزن، جذب بهتر غذا، جلوگیری از پرخوری، تنظیم قند خون مدیریت غذا خوردن و درکل،سلامتی شناخته شده است.

۸- ژست نامناسب کار کردن با موبایل

چه کسی می‌د‌انست که این تلفن همراه هوشمند می‌تواند منبع این همه درد باشد؟

گردن های ما برای جلو بودن سر ساخته نشده اند. وقتی که مردم زیاد پیامک ارسال می‌کنند به دیسک ها، رباط ها و استخوان های گردن فشار وارد شده و باعث درد و التهاب در این ناحیه می‌شود.

توصیه می‌شود وقتی به موبایلتان نگاه می‌کنید سر، شانه و گردن خود را در موقعیت طبیعی خود قرار دهید تا از مشکلات مربوطه جلوگیری شود. همچنین می‌توانید گردن خود را روزی چند بار کش بدهید و سعی کنید کمتر از تلفن همراه استفاده کنید.

ممکن است این موارد محافظت های کوچکی به نظر بیایند، اما این موارد کوچک ممکن است عواقب بسیار بدی برای سلامتی ما در آینده داشته باشند.

۹- وابستگی شدید به تلفن همراه

تصور کنید مجبورید برای ۶۰ دقیقه موبایل خود را کنار گذاشته و از آن استفاده نکنید. به نظرتان طاقت میاورید؟

Kim Anenberg Cavallo ، ۵۱ ساله از کالیفرنیا، کسی است که برنامه ای به نام lilspace ساخته است و مردم را به کنار گذاشتن موبایلشان از طریق انگیزه های خیریه ای تشویق می‌کند.

رسانه اجتماعی کمک کننده نیست. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده زیاد از برنامه ای مانند فیسبوک با اضطراب و علائم افسردگی در ارتباط است.

وابستگی شدید به شبکه های اجتماعی، دید تحریف شده ای از دنیا به ما می‌دهد و تاثیر روانی زیادی نیز روی ما می‌گذارد.

انسانها ذاتا موجوداتی اجتماعی اند؛ پس اینکه مشتاق ارتباط با یکدیگر باشند اصلا غیرمعمول یا اشتباه نیست. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که روابط افراد به آن وابسته می‌شود و بعضی ها نیز معتاد به چک کردن Newsfeed می‌شوند.

Raichbach پیشنهاد کرد که برنامه های شبکه اجتماعی را از موبایل خود حذف کرده یا آنها را در پوشه ای پنهان سازید.

Cavallo پیشنهاد کرد که موبایل خود را بیرون از تخت خواب شارژ کنید و کار هایی انجام دهید که شما را دور از موبایل و در زمان حال نگه دارد. مانند مدیتیشن، کلاس یوگا یا نهار خوردن با یک دوست.

۱۰- بهداشت نامناسب دندان ها

مسواک شما ممکن است به اندازه یک چاه مستراح میکروب داشته باشد که شامل باکتری های مضر که در مدفوع نیز وجود دارد نیز می‌شود. هنگام مسواک زدن دهان خود را با همه این میکروب ها پر می‌کنید.

مسواک نامناسب می‌تواند شما را با عواقب زیادی روبرو کند.

یکی از اشتباهات بزرگ مردم این است که مسواک خود را در حمام یا دستشویی می‌گذرانند. سیفون دستشویی ایروسولی از باکتری های زیادی را در هوا آزاد می‌کند که بر روی شما و مسواکتان می‌نشیند.

هیچگاه مسواکتان را با دیگران اشتراکی استفاده نکنید!! تنوع زیادی از میکروب ها مانند تبخال نوع یک می‌تواند از طریق یک مسواک آلوده منتقل شود.

یک نکته مهم دیگراین است که باید حداقل هر سه چهار ماه مسواک خود را عوض کنید. همچنین باید هر شب مسواک خود را بشویید. و اگر در یک مکان چند مسواک نگه می‌دارید، آنها را جدا از هم نگه دارید تا میکروب های آنها به هم منتشر نشوند

۱۱- خوردن نادانسته شکر موجود در غذا ها و مواد غذایی

انجمن قلب آمریکا اعلام کرد که بیشترین مقدار مجاز مصرف قند برای مردان بزرگسال ۳۷.۵ گرم در روز و برای زنان بزرگسال ۲۵ گرم در روز است. بسیاری از ما هنوز بیشتر از این مقدار در روز مصرف می‌کنیم. میزان متوسط مصرف قند آمریکایی ها ۸۲ گرم در روز است.

یکی از بدترین عادت ها درباره سلامتی نادیده گرفتن مقدار شکری است که در غذا می‌خوریم. مقدار زیادی از قند مصرفی ما ناشی از قند موجود در غذا ها می‌باشد. در حقیقت تنها ۱۶ درصد از مقدار گزارش شده مصرف قند مردم آمریکا به قند و شکر تخصیص دارد.

Kimszal گفت:” من همیشه به مردم توصیه می‌کنم که از شکر اضافه شده به غذا های سالم مانند مغز ها، کره، لبنیات و Trail mix اطلاع حاصل کنند. اضافه کردن این غذا ها به رژیم غذایی می‌تواند به میزان ۲۰ تا ۴۰ گرم در هر وعده غذایی قند اضافی داشته باشد. بعضی از غذا ها مانند نوشابه ها به تنهایی دوبرابر میزان قندی که روزانه نیاز داریم را دارند.

Kimszal پیشنهاد داد که برچسب مواد غذایی موجود بر روی غذا ها را بخوانید و بیشتر غذا های فراوری نشده بخورید. اگر یک شیرینی دوست هستید، غذای های ساده مانند لبنیات یونانی بدون شکر بخورید، می‌توانید مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید.

۱۲- بیش از حد کار کردن

کار کردن زیاد در محل کار درست است که می‌تواند به ارتقای شغلی بینجامد، اما ممکن است به قیمت سلامتی تان تمام شود.

در جامعه معتاد به کار ما، کار کردن ساعات زیادی نه تنها تحسین شده است، بلکه پاداش هم دارد. اما وقتی برای مدت طولانی زیاد کار می‌کنید، سطح کورتیزول و آدرنالین شما به طرز خطرناکی بالا می‌رود که منجر به افزایش فشار خون، افزایش وزن، سندروم روده تحریک پذیر، حمله قلبی،خستگی بیش از حد، اضطراب، افسردگی، فروپاشی عصبی، و کم شدن میل جنسی و باروری می‌شود.

کسی که فرسودگی شغلی را تجربه کرده است توصیه می‌کند که به عنوان اولین کار در صبح، ایمیل های خود را چک نکنید و ساعات کاری خود را محدود کنید. همجنین صبحانه و نهار مناسب بخورید و حداقل هفته ای یک بار به تفریح بروید.

۱۳- خیره شدن به صفحه نمایش برای مدت طولانی

صفحه نمایش ایفون و سایر وسایل الکترونیکی پرتوهای پر انرژی با طول موج کوتاه از خود ساطع می‌کنند که می‌توانند با توجه به نوع پرتو ها به مشکلاتی را مخصوصا برای چشم ها به وجود بیاورند.

نور آبی منتشر شده از وسایل الکتریکی یکی از عوامل اصلی انحطاط سلول های عضلانی است که باعث از دست رفتن شدید بینایی می‌شود. تابش پرتو ها میتواند باعث آسیب شدید سلول های بینایی نیز بشود.از نشانه های آن می‌شود به خستگی شدید چشم، تار دیدن، قرمزی و خشکی چشم، ناراحتی چشم ها و سردرد اشاره کرد.

بعد از تمرکز کردن روی صفحه نمایش و با دقت کار کردن در حالت ایده آل، باید هر ۲۰ دقیقه به چشمان خود استراحت بدهید. این استراحت می‌تواند دو یه سه دقیقه باشد اما شما نباید در مدت استراحت ایفون یا آیپد خود را بردارید و به ایمیل های خود جواب دهید یا پیام بدهید. چون در این حالت شما دارید از صفحه نمایش به صفحه نمایش پناه می‌برید.

اگر شما به دنبال راه هایی برای ارتقا سلامتی می‌گردید، این تغییرات کوچک ممکن است مواردی باشند که نیاز دارید.

 

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید