انتشار این مقاله


۷ دلیل بسیار مهم برای چرت زدن در همین لحظه!

واقعا بهانه‌ای برای چرت نزدن وجود ندارد؛ مخصوصا وقتی که بسیاری از مزایای سلامتی در میان است. آیا کنجکاوید که این مزایا چیست؟

خواب بسیار، بسیار خوب است. و در حالی که ضروری است به ثابت ۷ تا ۹ ساعت در هر شب برسد، وقتی شما گاها توجه‌اتان را از دست دادید، یک چرت می‌تواند بسیار کمک کند. این، هنوز هم یک ایده خوب است حتی اگر شما به اندازه کافی خوابیده‌باشید.
واقعا بهانه‌ای برای چرت نزدن وجود ندارد؛ مخصوصا وقتی که بسیاری از مزایای سلامتی در میان است. آیا کنجکاوید که این مزایا چیست؟ هفت دلیل برای این که شما باید همین الان چرت بزنید:


مقاله مرتبط: اهمیت چرت زدن از منظر علم

 چرت زدن در ۴ مرحله ساده


۱. صبر شما را افزایش می‌دهد

احساس ناامیدی و بیهودگی می‌کنید؟ به گفته محققان دانشگاه میشیگان، که در مجله‌ی Personality and Individual Differences، مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند، احتمالا باید چرت بزنید. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک کار به خصوص ناامیدکننده را کامل کنند یعنی طرح‌های هندسی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ترسیم‌کنند. کسانی که قبل از تمرین، یک ساعت چرت زده‌بودند، توانستند ۹۰ ثانیه ترسیم کنند. گروه شاهدی که به جای چرت زدن، یک فیلم مستند طبیعت را تماشا کردند، پس از حدود ۴۵ ثانیه تسلیم شدند.


مقاله مرتبط: چرت زدن قبل از امتحان می‌تواند همانند مطالعه موثر باشد!


۲. هوشیارتر خواهید بود

اگر شما به مدت طولانی رانندگی کردید و یا سعی در انجام یک کار دشوار در محل کار دارید، چرت زدن یک راه عالی برای افزایش هوشیاری است اگر احساس می‌کنید ذهنتان مه‌آلود و آشفته است. مطالعه‌ی ناسا نشان داد که پس از ۴۰ دقیقه از چرت زدن، خلبانان و ناخدایان هشیارتر بوده و مطالعات کوچک‌تر نشان دادند که تنها پس از ده دقیقه شرکت‌کنندگان هوشیاری بیشتری را حس کردند.

۳. فکر کردن در مورد چرت زدن، می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد

در حالی که یک چرت واقعی مطمئنا سودمند است، بنابراین زمان پیش از چرت زدن نیز بسیار مهم است. مطالعه‌ای بریتانیایی نشان داد که فشار خون افراد شرکت‌کننده قبل از این‌که به خواب بروند، کاهش یافته‌بود. فقط انتظار چرت زدن که آنها برای آن کافی بود.


مقاله مرتبط: همراهی عالی قهوه و چرت زدن؟


۴. کمک می‌کند بیشتر به یاد داشته‌باشید

مطالعه‌تی انجام‌شده توسط محققان در آلمان نشان داد که داشتن یک چرت یک ساعته، به طور چشمگیری توانایی ما را برای به یاد آوردن اطلاعات بهبود می‌بخشد. برای مطالعه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا کلمات و جفت‌های خاصی را به خاطر داشته‌باشند. سپس نیمی از شرکت‌کنندگان دی وی دی تماشا کردند؛ در حالی که نیمه‌ی دیگر چرت زدند. هنگامی‌که در مورد حافظه‌ی آن‌ها از کلمات سوال شد، گروهی که چرت زده‌بودند، ۵ برابر بهتر از گروه DVD عمل کردند.

۵. این می‌تواند خلاقیت را بهبود بخشد

اگر به تازگی نتوانسته‌اید احساس خلاقیت و تخیل داشته‌باشید، احتمالا وقت آن است که به رخت‌خواب بروید. مطالعه‌ی انجام شده توسط روانپزشک سارا … از دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو نشان داد افرادی که خواب REM دارند، – حالت خواب عمیق که در آن رویا می‌بینید – نسبت به افرادی با خواب غیر REM، در حل مسائل و مشکلات خلاقیت بیشتری دارند.

۶. چرت زدن منظم ممکن است به پیش‌گیری از بیماری قلبی کمک کند

به گفته واشنگتن پست، مطالعه‌ای از ۲۳،۰۰۰ بزرگسال یونانی نشان داد که افرادی که چرت‌های نیمروز دارند که به خواب بعد از ظهر (قیلوله) معروف است، به میزان بیش از سی درصد، کمتر احتمال دارد که از بیماری‌های قلبی جان خود را از دست بدهند.
Michael Twery از موسسه ملی قلب و ریه و خون و مطابق با واشنگتن‌پست می‌گوید:

چرت زدن ممکن است به کنترل استرس زندگی روزمره کمک کند. احتمال دیگر این است که این، بخشی از ریتم بیولوژیکی طبیعی زندگی روزمره است. ساعت بیولوژیکی که خواب و بیداری را کنترل می‌کند، روزانه دو دوره دارد و یکی از آن‌ها معمولا در اوایل بعد از ظهر کاهش می‌یابد. ممکن است درگیری برخی افراد برای چرت زدن، این پروسه‌ها را مختل کند.


مقاله مرتبط: چرت زدن طولانی مدت در طول روز باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو


۷. یک استراحت ۱۰ دقیقه‌ای هم مفید است

فکر می‌کنید که ممکن است خوابتان نبرد؟ ممکن است همه چیز خیلی‌مهم نباشد. مطالعه‌ی سال ۲۰۰۷ که به بررسی اثرات چرت زدن در مقابل استراحت پرداختند و دریافتند که دراز کشیدن و استراحت کوتاه به مدت ۱۰ دقیقه، باعث بهبود خلق و خوی فرد بدون در نظر گرفتن این‌که آیا فرد خوابش می‌برد یا خیر.
منتظر چه چیزی هستید؟ چرت بزنید و رویا ببینید!

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید