انتشار این مقاله


۴ شغل مستعد به مشکلات سینوسی

سردرد، فشار، گرفتگي؛ اين‌ها درد‌هاي جدي ناشي از مشكلات سينوسي هستند. خبر خوب اين است كه بيشتر ما فقط زمانی بايد با مشكلات سينوسي دست و پنجه نرم كنيم كه آلرژي ما عود كرده يا به فصول سرد و سرما خوردگي رسيده‌باشیم، ولي عده اي بدشانس مي‌بايست با درد سينوسي خود نيز به سر كار […]

سردرد، فشار، گرفتگي؛ اين‌ها درد‌هاي جدي ناشي از مشكلات سينوسي هستند. خبر خوب اين است كه بيشتر ما فقط زمانی بايد با مشكلات سينوسي دست و پنجه نرم كنيم كه آلرژي ما عود كرده يا به فصول سرد و سرما خوردگي رسيده‌باشیم، ولي عده اي بدشانس مي‌بايست با درد سينوسي خود نيز به سر كار بروند.

سينوس ها يك سري از فضا هاي بهم پيوسته درون استخوان ها در اطراف چشم و بيني هستند ولي نكته مهم اهمیت اين سينوس‌ها برای ما است. ما مي‌دانيم كه اين سينوس‌ها به‌وسيله مويست كه يك موكوس محافظتي است پوشيده شده‌اند. مشكلات سينوسي وقتي ايجاد مي‌شوند كه يك يا چند ارتباط بين سينوسي بلوكه شوند. اين بلوكه‌شدن معمولاً باعث تورم سلول‍‌هاي پوششي سينوس‌ها مي‌شود، بنا‌بر دليل آن كه معمولاً ويروس، باكتري، آلرژي و يا آلودگي هوا مي تواند باشد. وقتي اين سينوس‌ها بلوكه شوند، باعث سردرد، درد در ناحیۀ صورت و احساس ناخوشايند در انسان مي شوند. (منبع: نلسون)

گرفتگي سينوسي خودش به اندازه‌ی كافي بد است؛ حال تصور كنيد كه شغل شما اين پتانسيل را داشته باشد كه باعث انسداد بيشتر سينوس‌ها شما شود. در ادامه مي‌پردازيم به ۴ شغلي كه بيشتر در معرض مشكلات سينوسي هستند:

sinus-occupation-2

۱-مهماندار پرواز

علاوه بر سروكله‌زدن با مسافران بداخلاق در شبانه‌روز، مهمانداران هواپيما مستعد مشكلات سينوسي نيز هستند. آن‌ها دائماً در معرض دو عامل اصلی مشكلات سينوسي هستند:
تغييرات فشار هوا و هواي فوق‌العاده خشك.

فشار داخل كابين هواپيما زیاد است تا فشار اكسيژن در حد اپتيمم خود بماند؛ حتي در ارتفاعات بلند تر از كوه اورست. ولي فشار داخل كابين در طول پرواز همانند فشار در سطح دريا نخواهد بود، براي مثال در ارتفاع ۹ كيلومتري، فشار هواي داخل كابين بيشتر شبيه فشار هوا در ارتفاع ۲ كيليومتري خواهد بود. (منبع: لارسون) اين بدان معناست كه هنگام پرواز فشار داخل كابين اتوماتيك تغيير مي‌كند و اين تغيير فشار دائمی چيزي نيست كه بدن شما بتواند به آن عادت كند.

تفاوت فشار داخل و خارج كابين باعث ناراحتي مسافران و مهمانداران خواهدشد و اين حتي اسم هم دارد؛ باروتروما. اگر شما مشكلات سينوسي داريد يا سرماخورده‌ايد، اين تغييرات باعث بدتر شدن آن مي شوند؛ تبديل درد كم در ناحيه صورت به سردرد دردناك. خبر خوب اين است كه گرفتگي سينوس ها مي‌تواند با دارو هاي ضد احتقاني مانند ®SUDAFED كه باعث رفع احتقان سينوسي مي شوند،درمان شود (منبع: UPMC)

در مورد هواي خشك: كابين هواپيما حتي خشك تر از بيابان Sahara است، با درصد رطوبتي بين ۱-۱۵ درصد(منبع: كمپبل) قرار گرفتن در معرض چنين هوايي براي مدت طولاني باعث تورم و بلوكه‌شدن سينوس‌ها مي‌شود، حتي اگر هيچ سرماخوردگي پيشيني وجود نداشته‌باشد.

طبق تحقيقي كه از مهمانداران هواپيما در سال ۲۰۱۴ به‌عمل آمد، نزديك به ۳۰ درصد افراد اذعان داشتند كه در هفته‌ی گذشته ۵ الي ۷ روز گرفتگي سينوسي داشتند. شايع‌ترين مشكل سلامتي كه گزارش شده، اين است كه بيشتر از نصف افراد نياز به درمان دارويي در يك سال اخير به خاطر مشكلات سينوسي داشته‌اند.

sinus-occupation-3

۲-مربي غواصي

غواصان سینوس‌های پرکاری دارند، چه در حالت پايين رفتن و چه در حالت برگشتن به سطح آب. همانند مهمانداران پرواز، غواصان بايد ياد بگيرند كه چگونه فشار را هنگام تغيير سريع فشار هوا ثابت نگه‌دارند. اگر سينوس‌های آن‌ها به‌وسيله‌ي تورم داراي گرفتگي شده باشد، احتمالاً درد‌های سينوسي جدي و يا بيني قرمز و متورم و شايد بدتر از آن‌ها را تجربه كنند. شما احتمالاً در مورد منحني‌های تغيير فشار آب و افزايش صعودي آن شنيده‌ايد. اين خطر كمتري دارد ولي به هر حال باز هم دردناك است. “the_squeeze” اسم جهاني در حوضه غواصي باروتروما است.

هنگامي كه مربي غواصي در آب پايين مي‌رود، هوا براي يكسان كردن فشار هواي داخل بدن آزادانه در سينوس ها جريان مي‌يابد. ولي اگر جايي بلوكه شده‌باشد، به سينوس‌ها فشار وارد مي‌شود. اين فشار باعث فشار به موكوس و خون داخل سينوس‌ها مي‌شود و اين امر باعث تورم و قرمزی بینی مي‌شود. ولي نقطه مقابل اين قضيه هنگامی رخ مي‌دهد كه غواص به سطح آب برمي‌گردد. هواي داخل سينوس‌ها افزايش حجم پيدا‌كرده و باعث افزايش فشار برروي ديواره‌های سينوس‌ها مي‌شود. درست است که این مسئله معمولاً چيزي بيشتر از يك سردرد بد را موجب نمي‌شود، ولي اگر اين مسئله بارها تكرار شود موجب پارگي ديواره سينوس‎ها مي‌گردد.

sinus-occupation-4

۳- نجار

يك سينوس تحريك‌شده يك سينوس خوشحال نيست و دو تا از بدترين محرك‌هاي سينوس ها ذرات معلق در هوا و آلودگي هستند. كيفيت هواي محل كار يك نگراني سلامتي عمومي مهم است و يكي از مشاغلي كه داراي محيط كار با كيفيت هواي پايين است، نجاري است. همه‌ی آن خاك‌اره هاي معلق در هوا مي‌توانند به‌طور قطع مشكلاتي براي سيستم تنفسي و سينوس‌های شما ايجاد كنند.

سينوس‌ها براي اين طراحي شده‌اند كه ذرات معلق در هوا را در موكوس مفروش شده بر روي سينوس گير بيندازد و باعث تصفيه‌ی هوا قبل از ورود به گلو شود تا هوایی پاك وارد ريه ها شود. ولي هنگامي كه سينوس‌ها در معرض يك آلودگي شديد قرار می‌گيرند – مانند ذرات چوب معلق در هوا – ديواره‌ی سينوس‌ها متورم و موكوس آن ضخيم‌تر می‌شود. هر دوی اين شرايط باعث بلوكه‌شدن سينوس‌ها و افزايش درد سينوسي مي‌شوند.

sinus-occupation-5

۴- آتش‌نشان‌ها

آتش‌نشان‌ها هر بار زندگي خود را به خطر می‌اندازند تا در موقعيت‌های اضطراري عکس‌العمل مناسب از خود نشان دهند. چيزي كه بيشتر مردم نمي‌دانند، اين است كه “دود”، دليل اصلي فوت آتش‌نشان‌هاست، نه سوختگي يا جراحات ناشي از خود آتش. دود از ذرات خيلي ريز، ولي با قابليت تحريك زياد تشكيل شده‌است كه مي‌تواند به ريه‌ها و سينوس‌ها حتي در استنشاق كم آسيب وارد كند.
آتش‌نشان‌ها تمام جوانب احتياط را براي محدود‌كردن در معرض دود بودن انجام می‌دهند، مانند پوشيدن لباس حرفه‌اي و ماسك ضددود و كپسول تنفس در صحنه‌ی آتش سوزي. آن‌ها مي‌دانند استنشاق مكرر دود موجب بيماري مي‌شود؛ بيماري‌هايي مانند التهاب مزمن سينوس‌ها و انسداد سينوسي. ولي با همه‌ي اين تمهيدات آن‌ها هر دفعه باز هم در معرض این محرك‌ها (دود) قرارمي‌گيرند.

دود ناشي از آتش مي‌تواند مشكلاتي براي مردم عادي نيز ايجاد كند. اگر شما در معرض دود قرار گرفتيد، به‌ياد داشته‌باشيد كه ماسك‌هاي معمولي براي فيلتر‌كردن دود طراحي نشده‌اند؛ پس بهتر است تا وقتي كه تراکم دود کاهش نیافته‌است، در داخل خانه باقي بمانيد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *