انتشار این مقاله


روش جديد كاهش وزن اعصابی را فریز می‌کند که موجب القاى حس گرسنگى می‌شود

فریز کردن تنه‌ی خلفی عصب واگ به افرادی که اضافه وزن دارند کمک می‌کند با احساس سیری زود‌تر و گرسنگی دیر‌تر وزن خود را کاهش دهند.

محققان می‌گویند این روش انجماد را می‌توان برای افرادی كه اضافه وزن دارند یا چاق هستند و نمی‌توانند جراحی gastric bypass را انجام دهند، به کار برد. کم غذا خوردن ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارد، اما برای بسیاری از افراد برنامه‌های کاهش وزن نتیجه‌بخش نیستند. زیرا نادیده گرفتن احساس گرسنگی وقتی تحریکات به مغز رسیده باشد، دشوار است. مداخله‌ی جدید می‌تواند با فریز کردن اعصابی که سیگنال‌های گرسنگی را به مغز انتقال می‌دهند به حل این مشکل بپردازند. نتایج نیز تا‌کنون امیدوار‌کننده بوده است.

در این مطالعه، سوزنی در پشت شرکت کنندگان فرو رفت. رادیولوژیست با استفاده از تصویر‌برداری زنده تنه‌ی خلفی عصب واگ را با به کار بردن گاز آرگون فریز کرد. محققان گفتند تمام ۱۰ شرکت کننده به نتایج مثبتی رسیدند، کاهش اشتها، احساس سیری و در نهایت کاهش وزن.

یافته‌های این مطالعه در نشست سالانه‌ی رادیولوژی مداخله‌ای ۲۰۱۸ ارائه شد.


مقالۀ مرتبط: اطلاعات جدیدی از مسیرهای مغزی در شرایط گرسنگی کشف شد


دکتر Michael Knopp، استاد رادیولوژی، مدیر مرکز نو‌آوری در تصویر‌برداری بیومدیکال مرکز پزشکی Wexner اظهار می‌کند:

این تحقیق دانش ما در حوزه‌ی نورولوژی را بیش‌تر می‌کند و دامنه‌ی تحقیقات این حوزه را وسیع‌تر می‌سازد. فریز کردن یک روش دیگر برای تغییر سیگنال‌های ورودی به مغز است مانند تحریک الکتریکی.

اکنون مهم‌ترین مسئله این است که در روش مطرح شده، مسیر انتقال سیگنال مورد هدف قرار می‌گیرد و اثرات این تغییر را نشان می‌دهد. یافته‌های این مطالعه با تحقیقات دیگری که در حوزه‌ی neuromodulation انجام شده سازگار است. neuromodulation اغلب به صورت بالینی و برای سرکوب لرزش در بیماران مبتلا به پارکینسون کاربرد دارد. تیم Emory با رویکرد منطقی خود توانستند به یافته‌های محکمی برسند.

انقطاع سیگنال گرسنگی

دکتر David Prologo، رادبولوژیست مداخله‌ای دانشگاه Emory و سرپرست محققان می‌گوید:

انگیزه‌ی این کار یافتن نقطه‌ای در بدن است که با تحریک آن به مغز پیغام برسد، مردم را از برنامه‌های رژیم رها کرده و ببینیم می‌توان با روش آسان‌تری به کاهش وزن رسد؟

در روش‌های پوستی از فریز کردن عصب برای توقف علائم درد استفاده می‌شود. در این مطالعه به دنبال راهی بودیم تا بدون رژیم و با محدود کردن کالری به کاهش وزن افراد کمک کنیم؟ به این ترتیب فریز کردن اعصاب و بررسی عملکرد آن‌ها در رادیولوژی مداخله‌ای به عنوان اقدام مداخله‌ای انتخاب شد. بر‌خلاف جراحی gastric bypass که معمولا برای افراد چاقی که دچار نا‌خوشی هستند (morbidly obese) انجام می‌شود. فریز کردن اعصاب برای کسانی مناسب است که اضافه وزن دارند اما به علت چاقی ناخوش نیستند و البته نمی‌توانند وزن کم کنند.

افرادی که تحت مداخلات جراحی مانند gastric bypass قرار گرفته‌اند، بیماران خیلی چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۴۰ هستند. BMI شرکت کنندگان این مطالعه ۳۰-۳۷ بود. افرادی که اضافه وزن و چاقی کم یا متوسط دارند اما خیلی چاق نه. در طول تحقیق طبق انتظار احساس گرسنگی شرکت کنندگان کم‌تر شد اما محققان به یک یافته‌ی عجیب رسیدند. اینکه شرکت کنندگان زود‌تر از قبل احساس سیری می‌کردند.

بنابر‌این یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد با فریز کردن اعصاب، افراد سریع‌تر احساس سیری کرده و دیر‌تر گرسنه می‌شوند.

حرکت رو به جلو

مداخلات مربوط به اصلاح سیگنال‌های عصبی در هنگام درمان‌های مختلف یک بیماری مزمن است. تیم محققان به دنبال درمان‌های هدفمند در مسیر‌های عصبی شناخته شده بودند تا سیگنال خاصی را تغییر دهند.


مقالۀ مرتبط: ورزش‌کردن به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود


در حالی که گروه Emory به نتایج مثبتی دست یافتند، Prologo بر کوچکی اندازه‌ی نمونه تاکید کرده و یادآور شد در این زمینه به مطالعات کارآزمایی بالینی بزرگ‌تری نیاز است. یافته‌های این مطالعه نوعی مقابله علیه چاقی است. بسیاری از افراد به دلیل چاقی از حضور در جامعه خجالت می‌کشند و اعتماد به نفس کافی را ندارند. قطع کردن مسیر یک عصب از کمر به سمت مغز به کسانی که از چاقی خود خجالت می‌کشند، کمک می‌کند با محدود کردن کالری مصرفی وزن خود را کاهش دهند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید