انتشار این مقاله


آیا با خوردن شکلات و گوشت دچار سردرد می‌شوید؟

محققان ادعا می‌کنند که علت سردردهای میگرنی ناشی از مصرف گوشت و شکلات در برخی افراد را یافته‌اند. به عقیده‌ی آن‌ها این سردردها به‌خاطر میکروب‌های روده و نحوه‌ی واکنش آن‌ها با غذاهای داخل روده است. باکتری‌های روده، انجام واکنش‌هایی را رهبری می‌کنند که موجب تبدیل ماده‌ای به نام نیترات – که در موادی مانند گوشت و شکلات […]

محققان ادعا می‌کنند که علت سردردهای میگرنی ناشی از مصرف گوشت و شکلات در برخی افراد را یافته‌اند. به عقیده‌ی آن‌ها این سردردها به‌خاطر میکروب‌های روده و نحوه‌ی واکنش آن‌ها با غذاهای داخل روده است.

باکتری‌های روده، انجام واکنش‌هایی را رهبری می‌کنند که موجب تبدیل ماده‌ای به نام نیترات – که در موادی مانند گوشت و شکلات وجود دارد – به محصولات جانبی نیتریک اکسید می‌شود؛ این محصولات جانبی هستند که باعث ایجاد سردردهای میگرنی در افراد می شوند.

باکتری‌ها از نیتراتی که با خوردن و آشامیدن وارد بدنمان می‌شود، به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند. اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا باکتری‌ها محصولات دفعی خود را به صورت نیتریت به خون وارد می‌کنند که در آن‌جا بلافاصله به نیتریک‌اکسید تبدیل می شوند.

نیتریک‌اکسید به خودی خود مضر نیست، برای مثال می‌تواند با افزایش کارایی چرخه‌ی قلب به سلامت قلبی-عروقی کمک کند اما به نظر می‌رسد که گاهی همین وظیفه نیز موجب افزایش ریسک میگرن در افراد می‌شود.

درواقع معمولاً داروی تجویزی به افراد دارای دردهای قفسۀ سینه یا مشکلات قلبی، شامل نیترات است ولی متاسفانه هشتاد درصد از بیماران با شکایت ناشی از عوارضی مانند سردرد به نزد پزشک خود بازمی‌گردند.

با این‌که هنوز شواهد محکمی برای تایید این ادعا وجود ندارد، به‌نظر می‌رسد استفادۀ کم‌تر از این موارد برای پیشگیری از ابتلا به میگرن موثر باشد.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید