انتشار این مقاله


تحریک مدار Ent رفتارهای مربوط به افسردگی را کاهش می دهد

تحریک مدار Ent باعث بهبود رفتارهای افسردگی در مدل‌های موش با اختلال افسردگی شدید می‌شود.

محققان علوم  عصب زیستی مسیری را در مدار مغزی شناسایی کرده اند که هنگام تحریک، موجب بروز رفتار “ضد افسردگی” در حیوانات می‌شود. اگر  ثابت شود که چنین تحریک مغزی تاثیرات مشابهی در افراد داشته باشد، سرانجام ممکن است به توسعه درمانی نوین برای افسردگی بینجامد.

اختلال افسردگی عمده یک مشکل جدی سلامت در سراسر جهان است. دکتر آملیا جی. ایش، پژوهشگر نوروبیولوژی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا گفت:

درمان‌های موجود برای بسیاری از افراد مفید است، اما به هرحال میزان بالای عود و عوارض جانبی قابل توجهی دارند. از آن‌جا که دانشمندان مطرح می کنند که افسردگی ناشی از ناکارایی در مدار مغزی است، ما حدس زدیم  که” تنظیم “یک مدار خاص می تواند مرحله‌ای  برای  یک درمان هدفمند باشد.

دکتر ایش و نویسنده اول مقاله دکتر سانگی یون، هر دو از گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه بیمارستان کودکان فیلادلفیا، با سایر دانشمندان در مطالعه‌ای همکاری داشتند که نتایج آن امروز به صورت آنلاین در ژورنال Nature Medicine منتشر گردیده است.

تیم تحقیقاتی روی یک جریان بالارونده از هیپوکامپ تمرکز کرده بود، که منطقه مغزی مرتبط با تنظیم خلق و خو و حافظه محسوب می‌شود. محققان قبلی دریافتند که تحریک مستقیم  هیپوكامپ انسانی هیچ تأثیری بر حافظه و یا ساختن خاطرات بد نداشت. در حال حاضر مطالعه فعلی یک منطقه بالارونده از هیپوکامپ، یعنی قشر انتورینال (Entorhinal) را در موش‌های آزمایشگاهی هدف قرار داده است. پژوهشگران رفتارهای شبه افسردگی را درست مانند حافظه مورد بررسی قرار دادند.


مقاله مرتبط: تلاش دانشمندان برای تغییر مدارهای مغز به منظور تسکین درد


در مطالعات حیوانی و تحقیقات انسانی، دانشمندان قبلاً می‌دانستند که تحریک مدار Ent حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد. یون می‌گوید: “ما جزو اولین کسانی بودیم که روی تأثیر تحریک مدار Ent بر بهبود خلق و خو مطالعه کرده‌اند”

دکتر یون، پروتئینی را در مدار Ent هیپوکامپی شناسایی کرد و TRIP8b نام نهاد، که در طول استرس افزایش می یابد و مانع  از شلیک سلول‌ها می شود. در پژوهش حاضر، محققان از موش‌هایی که به صورت ژنتیکی برای تخریب یا از بین بردن TRIP8b در انتهای نورون‌ها، دست‌ورزی شده بودند استفاده کردند. نورون‌های Ent در چنین موش‌هایی بیشتر به شلیک کردن تمایل داشتند و نورون های هیپوکامپی جدید را با سرعت بیشتری تولید می‌کردند.

به طور قطع، موش‌ها با تحریک بیشتر در مدار Ent رفتارهای ضد افسردگی را نشان دادند. در آزمایش این مدل موش‌های افسرده، تیم تحقیقاتی حیوانات را تحت یک سلسله آزمایشات قرار داد.

 دکتر ایش گفت:

آزمایشات رفتاری بسیار زیادی برای موش‌ها وجود دارد که ما برای  شناسایی رفتارهای ضد افسردگی استفاده می‌کنیم.

به عنوان مثال، در آزمایش شنای اجباری، یک محقق مشاهده می‌کند که چگونه یک موش پس از قرار داده شدن در یک ظرف آزمایشگاهی حاوی آب رفتار می کند. زمانی که غیر قابل حرکت و شناور شود؛ یک مدت کوتاه‌تر از بی‌حرکتی نشانگر رفتار ضد افسردگی است. در آزمایش جدید تغذیه سرکوب شده، یک موش که کمتر مضطرب است سریع‌تر به گلوله‌های غذایی نزدیک می شود، تا یک موش مضطرب. محققان عقیده دارند که موش‌هایی که آمادگی آن را دارند که به راحتی به چیزهای لذت بخش نزدیک شوند، رفتارهای ضد افسردگی بیشتری را نشان می‌دهند.

یون توضیح می‌دهد:

یافته‌های ما اولین شواهدی است که هدف قرار دادن این مدار مغزی خاص ممکن است یک درمان بالقوه جدید برای افسردگی ارائه دهد.

دکتر ایش افزود:

این اولین گام است، بنابراین تحقیقات زیادی باید انجام شود که تعیین کند آیا می‌توانیم این دانش را تبدیل به درمان های عملی و غیر تهاجمی برای افراد مبتلا به افسردگی کنیم یا خیر. درمان های تحریک مغزی موجود برای افسردگی در بسیاری از  افراد مفید واقع می شوند، اما نه برای هر کسی، و هم‌چنین عوارض جانبی مانند از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی دارند. مهم است که تعداد ابزارهای در دسترس برای درمان افسردگی را افزایش دهیم و بفهمیم کدام یک  عوارض جانبی کمتری نیز دارند. وی اضافه کرد که تیم وی امیدوار است که مطالعه جدید فرصتی برای همکاری با محققان ترجمه و تفسیر، در پیگیری پیامدهای امیدوارکننده در درمان های بالینی ارائه دهد.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید