انتشار این مقاله


چه عواملی احتمال بازگشت سرطان پروستات را افزایش می‌دهند؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که چاقی و سایر مشکلات سلامتی ممکن است احتمال برگشت سرطان را در مردانی که پروستات‌شان خارج شده است، افزایش دهند.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که چاقی و سایر مشکلات سلامتی ممکن است احتمال برگشت سرطان را در مردانی که پروستات‌شان خارج شده است، افزایش دهند.

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان می‌باشد و تا ۳۰ درصد در بیماران بعد از خارج کردن پروستات عود می‌کند. محققان اطلاعات ۱۱۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات را که پروستات‌شان بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ خارج شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این بیماران هنگام تشخیص به طور متوسط ۶۰ ساله بودند.


مقالۀ مرتبط: سرطان پروستات و راه طبیعی مقابله با آن!


۳۴ درصد بیماران چاق بوده و ۱۹ درصدشان مبتلا به سندرم متابولیک بودند؛ گروهی از عوامل خطر که احتمال بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهند. ویژگی‌های سندرم متابولیک شامل قند خون بالا، چاقی، میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید غیرطبیعی و فشار خون بالا می‌باشند.

بیماران به طور متوسط چهار سال دنبال شدند. طبق گفته‌ی محققان، در بیش از ۳۲ درصد بیماران چاق در مقایسه با تقریبا ۱۷ درصد افرادی که چاق نبودند، سرطان پروستات بازگشت. براساس مطالعه، احتمال بازگشت سرطان در مبتلایان سندرم متابولیک نسبت به آن‌هایی که به این سندرم مبتلا نبودند، چهار برابر بیش‌تر بود.

براساس گفته‌ی محققان، چاقی و سندرم متابولیک به طور افزاینده‌ای در جوامع گسترش یافته است. این مطالعه نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان پروستات که چاق و دارای سندرم متابولیک هستند و تحت جراحی خارج‌سازی پروستات قرار گرفته‌اند، ممکن است احتمال بیش‌تری در بازگشت سرطان داشته باشند و این افراد باید بیش‌تر تحت مراقبت‌های بعدی قرار گیرند.

چون این مطالعه از نوع مشاهده‌ای است، نمی‌تواند اثبات کند که چاقی و سندرم متابولیک عامل بازگشت سرطان هستند.

با پیشگیری از سندرم متابولیک، مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است شانس بالاتری برای نتیجه‌ی انکولوژیک مطلوب بعد جراحی داشته باشند.


مقالۀ مرتبط: سرطان پروستات: چگونه یک شکم پر ممکن است درمان را بهبود بخشد

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید