انتشار این مقاله


راهکارهای خانگی جهت افزایش میزان هموگلوبین خون

در این مقاله شیوه افزایش میزان هموگلوبین خون به روش طبیعی و خانگی را بررسی خواهیم کرد.

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز یافت می‌شود، این سلول‌ها وظیفه اکسیژن‌رسانی به نقاط مختلف بدن را بر عهده دارند.

علاوه بر حمل اکسیژن،هموگلوبین در حمل کربن‌دی اکسید نیز نقش دارد. کربن دی اکسید بعدا به عنوان محصول بازدمی از بدن خارج می‌شود. پایین بودن هموگلوبین سبب می‌شود که بدن نتواند این اعمال را به درستی انجام دهد.


مقاله مرتبط:کاهش شمار هموگلوبین


در این مقاله شیوه افزایش میزان هموگلوبین خون به روش طبیعی و خانگی را بررسی خواهیم کرد.

چگونه میزان هموگلوبین را افزایش دهیم؟

یک شخص می‌تواند میزان هموگلوبین خون را با روش‌های زیر بالا ببرد:

۱.افزایش میزان آهن دریافتی

غذا های آهن دارشخصی با میزان هموگلوبین کاهش یافته می‌تواند با مصرف آهن میزان تولید این پروتئین را بالا ببرد همچنین با اینکار میزان گلبول قرمز تولیدی نیز افزایش می‌یابد.

غذاهای سرشار از آهن شامل:
  • گوشت قرمز و ماهی
  • محصولات شامل سویا
  • تخم مرغ
  • میوه‌های خشک مانند انجیرخشک و خرما
  • کلم بروکلی
  • سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم کالی و اسفناج
  • لوبیا سبز
  • دانه‌ها و آجیل
  • کره بادام زمینی

۲.افزایش میزان فولیک اسید دریافتی

فولیک اسیدفولیک اسید نوع خاصی از ویتامین ب می باشد که نقش مهمی در هموگلوبین‌سازی ایفا می‌کند. فولات وارد شده به بدن در تولید گروه هم که یکی از اجزای هموگلوبین دخیل در حمل اکسیژن است نقش مهمی دارد.

اگر شخصی به میزان کافی فولات دریافت نکند گلبول‌های قرمز وی بالغ نخواهند شد که می‌تواند سبب بروز آنمی فقر فولیک اسید شده و میزان هموگلوبین خون را کاهش دهد.

بهترین منابع فولیک اسید:
  • گوشت
  • اسفناج
  • برنج
  • بادام زمینی
  • لوبیا چشم بلبلی
  • لوبیا قرمز
  • آووکادو
  • کلم

۳.افزایش میزان جذب آهن

ویتامین Cمصرف آهن توسط غذاها و مکمل‌های دارویی مفید است اما باید شخص به بالا بردن میزان جذب این آهن نیز کمک کند.

غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات،توت فرنگی و برگ‌های سبز می‌تواند میزان جذب آهن را بالا ببرد. خوردن مکمل‌های حاوی ویتامینcنیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

ویتامینA و بتا-کاروتن سبب کمک‌کردن به جذب و استفاده از آهن می‌شود

غذاهای دارای ویتامینA:
  • ماهی
  • جگر
  • کدومسما
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم پیچ و کولارد
موادغذایی سرشار از بتاکاروتن
  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • کدومسما
  • انبه
  • گرمک

زیاده روی در مصرف ویتامین A با اینکه می‌تواند جذب آهن را بالا ببرد اما سببب بروز مشکلات فراوانی که به عنوان هایپر ویتامینوز شناخته می‌شوند،می‌شود مانند: درد استخوان‌ها و مفاصل، سردردهای شدید و افزایش فشار در سر.

۴.مصرف مکمل‌های آهن دار

مکمل های آهن دارپزشک به افراد با میزان هموگلوبین بسیار پایین مکمل‌های آهن‌دار تجویز می‌کند. دوز مصرفی به جثه و وزن شخص بستگی دارد.

باید در نظر بگیرید که آهن زیاد می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. از جمله خطرات آن می‌توان به هموکروماتوزیس اشاره کرد،هموکروماتوزیس سبب مشکلات کبدی و عوارض جانبی دیگری از جمله یبوست،حالت تهوع و استفراغ بشود.

مکمل‌های آهن‌دار سبب افزایش تدریجی آهن به میزان نرمال خود در طی چندهفته می‌شود. پزشک ممکن است برای چندین ماه آهن تجویز کند تا میزان ذخایر آهن بدن را بالا ببرد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *