انتشار این مقاله


قارچ انگشتان پا؛ هرآن‌چه باید بدانیم

به علت قرارگرفتن طولانی ماندن انگشتان پاها در محیط بسته و تاریکِ کفش‌ها، شرایط مناسبی برای رشد میکروب‌ها فراهم است. انواع مختلف قارچ‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در ناخن‌ها شوند که درصورت درمان نشدن، این عفونت می‌تواند به سایر انگشتان پا، پوست ناحیه و حتی انگشتان دست نیز سرایت کند.

قارچ انگشتان پا یا اونیکومایکوزیس (onychomycosis)، حاصل ابتلا به نوع خاصی از قارچ‌ها است که از طریق زخم یا شکافی در ناحیه‌ی پا ایجاد می‌شود و موجب تغییر رنگ و ضخیم‌تر شدن ناخن می‌شود. این عفونت اغلب با درد همراه است.
به علت قرارگرفتن طولانی مدت انگشتان پاها در محیط بسته و تاریکِ کفش‌ها، شرایط مناسبی برای رشد میکروب‌ها فراهم است. انواع مختلف قارچ‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در ناخن‌ها شوند که درصورت درمان نشدن، این عفونت می‌تواند به سایر انگشتان پا، پوست ناحیه و حتی انگشتان دست نیز سرایت کند.

نشانه‌ها

ناخن عفونی معمولاً از ناخن نرمال ضخیم‌تر بوده و می‌تواند شکل‌هایی غیرطبیعی داشته‌باشد. شکنندگی، تغییر رنگ و متمایل شدن آن به زردی و دربرخی موارد، پیدایش لکه‌های سفید روی آن، جداسازی ناخن از بستر در برخی موارد که پوست مورد تهاجم قارچ‌ها قرار گرفته است، از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌باشند.

چه‌افرادی بیش‌تر در معرض ابتلا به قارچ‌ انگشتان‌پا قرار دارند؟

در بررسی کلی، مردان هموراه بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می‌شوند. هم‌چنین شانس ابتلا با افزایش سن، بیشتر می‌شود.
بیماران دیابتی، ورزشکاران، افرادی با ضعف سیستم ایمنی یا سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به به این عارضه با خطر بالاتری برای ابتلا مواجه‌اند.
هم‌چنین قرارگرفتن پا برای مدتی طولانی در آب یا آسیب دیدن پوست این ناحیه نیز با افزایش ریسک بیماری همراه است.

تشخیص

با توجه به شباهت نشانه‌های این عارضه با سایر مشکلات پوستی نظیر پسواریازیس، نیاز است بیمار حتما توسط پزشک متخصص پوست معاینه شود. در برخی موارد نیز نیاز است قسمتی از بافت ناحیه‌ی عفونی برای کشف علت دقیق بیماری در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.

درمان

بسته به نوع قارچِ عامل بیماری، پزشک شما درمان‌های متفاوتی تجویز خواهد کرد. برخی از آنان عبارت‌اند از:

  • کرم یا پمادی که به شکل مستقیم روی ناخن استعمال می‌شود
  • انواع محلول‌ها
  • قرص‌های ضدقارچ
  • جداکردن قسمت آلوده در عمل جراحی

از پاهای خود مراقبت کنید

نگهداری و مراقبت صحیح از پاها برای حفظ سلامت‌ آن‌ها ضروری است؛ مرتب آن‌ها با آب و صابون بشویید، خصوصا لابه‌لای انگشتان که معمولا مورد غفلت واقع می‌شود.
ناخن‌های خود را مرتباً کوتاه کنید و پس‌از هربار استفاده از ناخن‌گیر، به وسیله‌ی الکل آن‌ را ضدعفونی کنید. استفاده‌ی مرتب از لاک ناخن نیز موجب به دام افتادن قارچ‌ها و مانع تنفس طبیعی ناخن است.
استفاده‌ از کفش و جوراب‌هایی مناسب که رطوبت را جذب می‌کنند و چک کردن دقیق ناخن‌ها در هر ماه از نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید