انتشار این مقاله


رعد و برق به خانه زنی اصابت کرد و ایمپلنت مغز او را خاموش نمود

پس از این اتفاق، پزشکان به بعضی از افراد هشدار دادند که باید نحوه شارژ کردن ایمپلنت‌های مغزی خود را تغییر دهند.

پس از این که اصابت رعد و برق در نزدیکی دستگاه تحریک مغزی زنی باعث خاموش شدن ایمپلنت او شد؛ پزشکان به بعضی از افراد هشدار دادند که باید نحوه شارژ کردن ایمپلنت‌های مغزی خود را تغییر دهند.

محرک های مغز اغلب برای درمان افراد مبتلا به پارکینسون، لرز و اسپاسم عضلانی شدید استفاده می‌شود. این محرک‌ها از الکترودهای نازکی تشکیل شده اند که از طریق یک سوراخ در جمجمه به مغز وارد می‌شوند و حرکات فرد را کنترل می‌کنند. این قطعات از طریق سیم‌های زیر پوست به یک باطری که در نزدیکی گردن قرار دارد وصل می‌شود. وقتی روشن می‌شوند، جریان الکتریکی بخشی از مغز را تحریک کرده و مشکلات حرکتی را کم می‌نماید.


مقاله مرتبط: استفاده از ایمپلنت‌های عصبی برای بازیابی حواس


سال گذشته، رعد و برقی به آپارتمان یک زن اسلوونیایی که دارای محرک مغزی بود که اسپاسم عضلانی گردن و لرزش او را متوقف می‌کرد، برخورد کرد. هنگامی که رعد و برق برخورد کرد، تلویزیون و تهویه هوا (که هر دو در آن زمان بود) سوختند و خراب شدند.

خاموش شدن خودکار

بعد از یک ساعت، او‌ متوجه شد که لرزش گردن او برگشته است. روز بعد در بیمارستان، Dušan Flisar در مرکز پزشکی دانشگاهی در Ljubljana دریافت که دستگاه محرک او به طور خودکار خاموش شده است و نیاز به تنظیم مجدد دارد.

این اولین گزارش اثر رعد و برق بر دستگاه محرک مغزی است. و Flisar می‌گوید این رعد و برق ممکن است مرگبار باشد؛ اگر وقتی که این اتفاق می‌افتاد، دستگاه خود را به طور خاصی شارژ کند. دستگاه‌هایی مثل این باید چندین بار در هفته با نگه داشتن پد یک شارژر بر روی پوست شارژ شوند.

این شارژر خود نیز باید شارژ شود، که این کار توسط وصل آن به برق تامین می‌شود. برای بعضی از دستگاه‌ها، یکی از گزینه‌ها این است که ایمپلنت را با استفاده از روشی شارژ کنید که خودتان به برق متصل شده‌اید. ولی تیم Flisar اکنون علیه انجام این کار هشدار می‌دهند. وی می‌گوید:

«اگر یک افزایش عظیم برق وارد سیستم شود، می‌تواند آن را به مغز منتقل کند؟! ما نمی‌دانیم!»

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید