انتشار این مقاله


۱۰ علت عمده بی‌حس شدن انگشتان

دستان انسان، محل تجمع تعدادی از حساس‌ترین گیرنده‌های لمس موجود در بدن هستند و تمامی این گیرنده‌ها توسط شبکه‌ای از اعصاب به مغز مرتبط می‌شوند. درصورتی که یکی از این اعصاب یا بخشی از آن‌ها تحت فشار قرار گرفته یا به هرنوعی آسیب ببیند، مغز قابلیت دریافت اطلاعات حسی فرستاده شده از دستان را به صورت […]

دستان انسان، محل تجمع تعدادی از حساس‌ترین گیرنده‌های لمس موجود در بدن هستند و تمامی این گیرنده‌ها توسط شبکه‌ای از اعصاب به مغز مرتبط می‌شوند.

درصورتی که یکی از این اعصاب یا بخشی از آن‌ها تحت فشار قرار گرفته یا به هرنوعی آسیب ببیند، مغز قابلیت دریافت اطلاعات حسی فرستاده شده از دستان را به صورت کامل نخواهد داشت که به گفته دکتر Rob Danoff، سرپرست پزشکی خانواده در سیستم سلامت Aria فیلادلفیا، این عامل می‌تواند منجر به بیحسی انگشتان شود.

به گفته دکتر دانوف، یکی از شایعترین علل بی‌حس شدن دست، سندرم تونل کارپال می‌باشد؛ شرایطی که در آن عصب مدین (Median: عصب عصب‌دهی کننده ساعد و دست) در مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد. این سندرم در افرادی که ساعت‌ها با کامپیوتر کار می‌کنند، شایع‌تر است؛ خصوصا در حالتی که هنگام تایپ یا کار با ماوس کامپیوتر مچ دست در لبه میز یا سطحی سخت قرار بگیرد، این خطر بیشتر است.

از علایم این سندرم علاوه بر بی‌حس شدن دست می‌توان به تورم یا سوزن‌سوزن شدن انگشتان (خصوصا انگشت شست، اشاره و انگشت میانی) اشاره کرد. اگر این نشانه‌ها احساس شما را بیان می‌کنند، سریعا با پزشک خود این مسئله را مطرح کنید؛ چرا که درصورت عدم درمان به‌موقع، نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

مقاله مرتبط:

سندرم تونل کارپال

بی‌حس شدن دست چه علل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ در ادامه به این عوامل خواهیم پرداخت.

  • آرنج تنیس‌باز

اگر شما بازیکن تنیس یا گلف هستید یا مکررا فعالیتی توام با پیچش دست، مچ یا آرنج انجام می‌دهید، در معرض خطر بالای آرنج تنیس‌باز (Tennis Elbow) یا اپیکوندیلیت (عفونت اپی‌کوندیل‌های بازو) قرار دارید. بنابر مطالعات ASSH (انجمن جراحی دست آمریکا) این وضعیت ناشی از آسیب یا تضعیف تاندون‌های ناحیه آرنج می‌باشد. اولین علایم آرنج تنیس‌باز به صورت بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن دست ظاهر می‌شود. درصورتی که هریک از این علایم را تجربه کردید، برای مدتی از ورزش یا فعالیت دست بکشید. در صورت ادامه یافتن علائم، مسئله را با پزشک خود مطرح کنید.

مقاله مرتبط:

درد آرنج

  • اختلالات تیروئیدی

به گفته دکتر دانوف، اختلالات تیروئیدی نیز می‌توانند منجر به بی‌حسی دستان شوند؛ گرچه این عامل احتمالا اولین عاملی که به ذهن خطور می‌کند، نیست.

زمانی که تیروئید کم‌کار (هیپوتیروئیدیسم) شناسایی یا درمان نشود، در دراز مدت می‌تواند منجر به آسیب اعصاب حامل اطلاعات بین مغز، نخاع و بقیه بدن شود. مخصوصا در شرایطی که بی‌حسی با سایر علائم کم‌کاری تیروئید مانند افزایش وزن، احساس سرما یا ریزش مو همراه شود، با پزشک خود مشورت کنید.

  •  اختلالات ناشی از مصرف الکل

باتوجه به مجله پزشکی ملی ایالات متحده (NLM)، مصرف زیاد الکل به مدت طولانی منجر به نوروپاتی الکلی (آسیب عصبی) می‌شود. بیش از نیمی از معتادان الکلی این وضعیت را تجربه می‌کنند. از علایم این شرایط می‌توان به بی‌حسی در بازوها و پاها، حس سوزن‌سوزن شدن در اندام‌ها و اسپاسم یا ضعف عضلانی اشاره کرد.

اگر به الکل اعتیاد دارید یا جزو مصرف‌کنندگان طولانی مدت الکل به میزان زیاد هستید(روزانه بیش از سه نوشیدنی برای خانم‌ها و بیش از چهار نوشیدنی برای آقایان)، بی‌حسی دستانتان می‌تواند در نتیجه این مورد باشد.

مقاله مرتبط:

الکل چگونه موجب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود؟

  • کیست‌ها

کیست‌های گانگلیونی توده‌هایی غیر سرطانی هستند که در هر جایی از بدن می‌توانند ایجاد شوند؛ اما بیشتر در ناحیه اطراف مفاصل دیده می‌شوند. طبق ASSH، کیست‌های گانگلیونی امروزه به شدت شایع بوده و اگر در مچ ایجاد شوند، اصلی‌ترین علامت آن بی‌حسی در دست خواهد بود.

این کیست‌ها بعضا خودبخود برطرف می‌شوند؛ در صورت برطرف نشدن و ایجاد درد یا بی‌حسی، گزینه‌های درمانی شامل جراحی یا آسپیراسیون(تخلیه مایع کیست) خواهد بود.

  • سندرم گیلن-بار

سندرم گیلن‌‌-بار اختلالی خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی اشتباها به اعصاب حمله کرده و می‌تواند منجر به بی‌حسی در دستان شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در مجله لانست، این سندرم را به عفونت‌های زیکا مرتبط دانسته است؛ درحالی که تحقیقات بیشتر بر روی ارتباط آن با تب دانگ و دیگر عفونت‌های ویروسی تاکید داشته‌اند.

اگر از عفونتی رنج می‌برید و در عین‌حال ضعف، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در بازوها، پاها یا دستانتان احساس می‌کنید، پزشکتان بایستی به این مورد توجه داشته باشد.

  • بیماری لایم

با توجه به گسترش بیش از حد کنه‌ها در آمریکای شرقی، بیماری لایم بیش از پیش شیوع پیدا کرده است. این بیماری تنها در اثر نیش کنه ایجاد می‌شود.

اولین علایم این بیماری شامل خستگی شدید، بثورات پوستی و علائم شبه-آنفلوانزا مانند تب و لرز و درد عمومی بدن می‌باشند. درصورتی که بیماری در مراحل اولیه درمان نشود، درد مفاصل و بی‌حسی نیز در مراحل بعدی بیماری مشاهده می‌شود.

اگر با چوب سر و کار دارید یا دچار نیش کنه شده‌اید، بیماری لایم می‌تواند عامل اصلی بی‌حسی دستان شما باشد.

مقاله مرتبط:

بیماری لایم

  • مالتیپل اسکلروزیس (MS)

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است که طی آن سیستم ایمنی به ماده چربی محافظت کننده فیبرهای عصبی مغز و نخاع (میلین) حمله می‌کند که به گفته دکتر دانوف می‌تواند موجب بی‌حسی در دستان شود.

با وجود اینکه MS در هر سنی رخ می‌دهد، بروز آن در دهه سوم و چهارم زندگی شایع‌تر بوده و در زنان دو برابر مردان می‌باشد.

علائم آن شامل ضعف عضلانی در اندام‌ها و دوبینی به همراه بی‌حسی در دستان می‌باشد.

مقاله مرتبط:

مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)

  • سکته مغزی

به گفته دکتر دانوف بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن دستان می‌تواند نشانه‌ای از سکته در حال وقوع باشد. از دیگر علائم اولیه می‌توان به لبخند کج، گفتار نامفهوم، اختلالات فکری، سرگیجه و تاری دید اشاره کرد. در صورت تجربه همزمان این علائم، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

حتی در صورت جوان بودن، احتمال سکته همچنان وجود دارد. هرساله حدود ۱۰ درصد قربانیان سکته کمتر از ۴۵ سال سن دارند و همچنین، تناسب اندام و فعالیت مداوم فیزیکی به معنای عدم وجود خطر نیست.

  • دیابت

احتمالا شما در حال حاضر می‌دانید که تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد و سطح بالای قند خون همه نشانه‌هایی از پیش-دیابت می‌باشند یا تجربه همزمان آن‌ها نشان‌دهنده خطر بالای بروز بیماری است و بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود.

اما به گفته دکتر دانوف، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ این موارد را نمی‌دانند و عدم کنترل و درمان به‌موقع، منجر به نوروپاتی دیابتی و در نهایت بی‌حسی در دستان می‌شود.

تاری دید، اختلالات کلیوی و نارسایی قلبی همگی از خطرات دیابت درمان‌نشده است.

مقاله مرتبط:

نوروپاتی دیابتی

 

مقالات مرتبط با موضوع:

بی‌حسی

بی‌حسی در دست

 

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید