انتشار این مقاله


بالا رفتن از پله به جای خوردن قهوه!

زمانی که خسته شدید بهتر است به نزدیک‌ترین پلکان مراجعه کنید! از این که در دفترتان برای مدت طولانی کار کرده‌اید، خسته شده‌اید؟ شما می‌توانید بجای این که بروید و در صف طولانی خرید قهوه بمانید، به سادگی به نزدیک‌ترین پلکان ساختمان بروید! محققین در دانشگاه جورجیا دریافته‌اند که اگر شما به مدت ۱۰ دقیقه […]

زمانی که خسته شدید بهتر است به نزدیک‌ترین پلکان مراجعه کنید!

از این که در دفترتان برای مدت طولانی کار کرده‌اید، خسته شده‌اید؟ شما می‌توانید بجای این که بروید و در صف طولانی خرید قهوه بمانید، به سادگی به نزدیک‌ترین پلکان ساختمان بروید! محققین در دانشگاه جورجیا دریافته‌اند که اگر شما به مدت ۱۰ دقیقه از پله بالا و پایین بروید، انرژی بیشتری نسبت به ۵۰ میلی‌گرم قهوه برای‌تان تامین می‌کند. به عبارت ساده‌تر، وقتی خسته شدید بهتر است به جای خوردن یه فنجان قهوه بروید و ۱۰ دقیقه پله‌نوردی کنید!

در این مطالعه بر روی افرادی که کمبود خواب غیرشدید داشتند مطالعه انجام شده است. در این مطالعه تاثیر۴۰ الی ۴۰۰ میلی‌گرم قهوه در مقابل پله‌نوردی بررسی شده است. افراد شرکت‌کننده در این مطالعه در بعضی روزها قرص ۵۰ میلی‌گرمی قهوه می‌خوردند و بعضی روزها قرص‌نمای ارد. در ادامه نیز بجای خوردن کافئین، آن‌ها در موقع خستگی از پله‌ها بالا و پایین می‌رفتند.( ۳۰ طبقه در مجموع) برای بررسی تاثیر این دو روش، محققین از شرکت‌کننده‌ها آزمون‌های ذهنی زبانی و یک‌سری تست برای اندازه‌گیری هوشیاری، حافظه، توجه و سرعت پاسخ گرفتند.


مقاله مرتبط: نوشیدن قهوه،مزایای شگفت انگیزی بر سلامتی دارد


نتیجه به این صورت بدست آمد که پله‌نوردی مقدار کمی بیشتر انرژی برای فرد مهیا می‌کند ولی تاثیر قابل اندازه‌گیری‌ای نسبت به قهوه بر روی توانایی‌های مغزی ندارد. محققین به این نکته اشاره کرده‌اند که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود ولی چیزی که واضح است، بهتر است وقتی که خسته شدید بروید و پله‌نوردی کنید تا یک قدم در کارتان پیشرفت کنید!

بهتر است بجای خوردن یک فنجان قهوه، کمی پیاده‌روی کنید یا پله‌نوردی کنید!

پله‌نوردی؛ ورزشی سالم

اگر شما در ساختمانی با بیش از ۱۰ طبقه زندگی می‌کنید، دلیلی وجود ندارد که از این شرایط استفاده نکنید و دستگاه پله را باشگاه شخصی خودتان نکنید. پله‌نوردی ورزشی سالم است که علاوه بر تقویت عضلات پا می‌تواند عضلات دست شما را نیز تقویت کند، البته اگر هنگام بالا و پایین رفتن با دستتان حفاظ اطراف پله را بگیرید.


مقاله مرتبط: چگونه در محل کار تحرک داشته باشیم؟


یکی از مزیت‌های این ورزش این است که برخلاف پیاده‌روی عادی آسیب کمی به عضلات پا می‌رساند که واقعا نکته جالبی است. البته فراموش نکنید که موقع پایین آمدن باید آهسته این کار را بکنید و اگر به شکل سرعتی پایین بیایید به زانوهای خود فشار زیادی وارد می‌کنید که موجب آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود.

شاید برای‌تان جالب باشد!

رکورد جهانی طولانی‌ترین پلکان جهان ۱۱,۶۷۴ پله است.(۱,۶۶۹ متر ارتفاع) این پلکان در کشور سویس قرار دارد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *