انتشار این مقاله


آلودگی هوای طولانی موجب تغییرات ژنتیکی در مغز موش‌ها می‌شود

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز هوای آلوده موجب ایجاد التهاب و ظهور ژن‌های مرتبط با سرطان در مغز موش‌ها می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای جدید که توسط مرکز Cedars-Sinai به انجام رسیده، قرار گرفتن در معرض ذرات ریز موجود در هوای آلوده به مدت طولانی، موجب ایجاد التهاب و ظهور ژن‌های مرتبط با سرطان در مغز موش‌ها می‌شود.

دکتر Julia Ljubimova می‌گوید:

در حالی که تحقیقات قبلی اثبات کرده‌اند که آلودگی هوا با انواعی از بیماری‌ها از جمله سرطان، در ارتباط است، در این مطالعه، نشانگرهایی یافت شدند مبنی بر این که بعضی از مواد موجود در آلودگی شدید هوا (خصوصا، نیکل) ممکن است نقشی در تغییرات ژنتیکی مرتبط با بیماری‌ها داشته باشند.

Ljubimova، مدیر مرکز تحقیقات نانوپزشکی Cedars-Sinai، نویسنده اصلی این مقاله است که در Scientific Reports منتشر شد.


مقاله مرتبط: آلودگی؛ عامل مرگ ۹ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵


او ادامه داد:

این مطالعه، که در آن اطلاعات جمع‌آوری شده از منطقه لس آنجلس مورد بررسی قرار گرفت، دارای پیامدهای چشمگیری برای ارزیابی کیفیت هوا در این منطقه است، به خصوص که مردم این محل ده‌ها سال در معرض آلودگی هوا بوده‌اند.

این بررسی نشان داد که ذرات غلیط موجود در آلودگی‌های هوای این منطقه، از دو طریق وارد دستگاه‌های بدن می‌شوند: از طریق تنفس وارد ریه‌ها شده، و از این راه فلزات کمیاب و دیگر مواد وارد جریان خون و مغز می‌شوند؛ و از طریق بینی، که از این راه این مواد مستقیما وارد مغز می‌شوند.

William A. Burke، رئیس حوزه مدیریت کیفیت هوای سواحل جنوبی، می‌گوید:

پاکسازی هوای منطقه لس آنجلس، کاری سخت و طولانی بوده است، و ما خوشحالیم که از مطالعه‌ای حمایت کردیم که چنین دست‌آورد پیشگامانه‌ای را به ما ارائه داد. ما باید به روشن‌سازی تاثیری که آلودگی هوا بر سلامت ما دارد، ادامه بدهیم.


مقاله مرتبط: مطالعه‌ی تأثیر آلودگی هوا در رشد جنین


Ljubimova خاطر نشان کرد که در حالی که نتایج این مطالعه ممکن است فقط در رابطه با ترکیب هوای آلوده لس آنجلس درست باشد، با این حال، مثال‌های فراوانی از تاثیرات مخرب بالقوه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ وجود دارد. جامعه مدرن ما به صورت افزاینده‌ای در حال شهرنشین شدن و در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن، است. این اتفاق بر نیاز ما به تحقیقات بیشتر در مورد بیولوژی آسیب‌های وارده به اندام‌ها بوسیله آلودگی هوا، همراه با تلاشی متمرکز با هدف کاهش میزان آلودگی کلی هوا، تاکید می‌کند.

دکتر Eggehard Holler، استاد جراحی اعصاب، می‌گوید:

ذره غلیط موجود در هوای لس‌آنجلس (PM2.5–۱۰) موجب ظهور التهاب و بیومارکرهای سرطان در مغز موش‌ها می‌شود.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید