انتشار این مقاله


تحول عظیم در آزمایش تنفسی، امکان تشخیص زودهنگام سرطان‌های مری و معده را فراهم کرده است

یک ازمایش تنفسی می‌تواند بطور موفقیت‌امیزی سرطان‌های مری و معده را تشخیص دهد.

طیق گفته محققان، نوعی ازمایش تنفسی می‌تواند بطور موفقیت‌امیزی سرطان‌های مری و معده را تشخیص دهد. این ازمایش می‌تواند در میان بیماران به عنوان ازمایش درجه اول درنظر گرفته‌شود.

در یک کارازمایی بالینی که ۳۳۵ نفر را تحت پوشش خود داشت، ازمایش تنفسی توانست با دقت قابل توجهی تومور های بدخیم را از خوش‌خیم تشخیص دهد. برخلاف سایر متود‌ها این آزمایش غیر تهاجمی است. این مطالعه توسط محققان کالج سلطنتی لندن صورت گرفته است.

دانشمندان امیدوارند این ازمایش، که در ژورنال JAMA oncology منتشر شده‌است، بتواند در تصمیم این که ایا بیمار نیاز به بررسی بیشتر دارد یا نه، کمک کند. آن‌ها معتقدند در اینده ازمایش تنفسی نیز همچون ازمایش خون به بخش روتین مشاهدات پزشک تبدیل شود.


مقاله‌ی مرتبط: سنسور تنفسی فوق حساس برای تشخیص بیماری‌ها


پروفسور جو هانا نویسنده اصلی مطالعه در کالج سلطنتی لندن می‌گوید:

ما توانسته ایم برای اعتبار بخشی به ازمایش گروه بزرگی از افراد را از چندین مرکز بالینی دخیل کنیم. سرطان‌های مری و معدی اغلب در استیج های بالا که احتمال درمان بسیار کم است، تشخیص داده‌می‌شوند. به دلیل مشابهت نشانه‌ها میان نوع خوش‌خیم و بدخیم این سرطان، نیاز مبرمی به تشخیص زود هنگام وجود دارد. تشخیص زودهنگام تعداد گزینه‌های درمانی بیشتری را به بیمار می‌دهد و افراد زیادی نجات خواهند یافت.

Imperial College London
Imperial College London

بیشتر از ۱۵۰۰۰ مورد جدیدی از سرطان‌های مری و معده در انگلستان وجود دارد و این تعداد ۱۵% کل مرگ و میرهای سرطانی جهان را تشکیل می‌دهد. هر دو سرطان در استیج‌های پایانی که بیماری گسترش یافته است، تشخیص داده‌می‌شوند. بنابراین میزان زنده ماندن بلند مدت در انگلستان حدود ۱۵% است. تشخیص در استیج‌های اولیه می‌تواند این رقم را افزایش دهد.

پزشکان سرطان‌های مری و معده را بوسیله اندوسکوپی تشخیص می‌دهند. فرایندی که در ان پروبی را که به منبع نوری و دوربین مجهز کرده‌اند، از طریق دهان وارد بدن کرده و درون ان را ارزیابی می‌کنند. با این حال این فرایند تهاجمی بوده و فقط در ۲% بیمارانی که توسط پزشک عمومی به اندوسکوپی ارجاع داده‌شده‌اند، تشخیص سرطان صورت می‌گیرد. به علاوه نمی‌توان بیشتر بیمارانی که علائم غیر اختصاصی مانند سوهاضمه دارند را به اندوسکوپی ارجاع داد. در حال حاضر هر اندوسکوپی برای NHS حدود ۴۰۰-۶۰۰ پوند هزینه دارد.

این ازمایش به دنبال ترکیبات شیمیایی مربوط به بازدم است که در بیماران دارای سرطان معده و مری منحصربه‌فرد می‌باشد. این سرطان بوی مشخص مواد ارگانیک فرار (VOC) را تولید می‌کند که از کربن تشکیل شده‌اند و در تمام موجودات زنده یافت می‌شوند. این مورد می‌تواند پزشکان را در امر تشخیص زودهنگام یاری کند.


مقاله‌ی مرتبط: روشی جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان مری


محققان توانستند کیفیت و تعداد بو های VOC را در نمونه‌ها از طریق اسپکتوفوتومتر های انبوه تعیین کنند.

بین سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ نمونه های تنفسی از ۳۳۵ نفر از بیمارستان‌های اموزشی لندن انالیز کردند. از بین این‌ها در ۱۶۳ نفر سرطان مری و معده تشخیص داده‌شد و ۱۷۲ نفر بیماری‌های خوش‌خیم داشتند و یا سالم بودند.برای انجام ازمایش بیماران با دستگاه خاصی نفس می‌کشیدند و ترکیبات فرار نمونه‌های بازدم ان‌ها در ازمایشگاه انالیز تنفسی بخش جراحی بیمارستان سنت ماری انالیز می‌کردند.

این تیم تحقیقات بیشتری برای پیشرفت ازمایش انجام می‌دهد و کارازمایی بالینی وسیع تری را برای اعتبار بخشیدن به نتایج در جراحی های عمومی، جایی که ازمایش در ان انجام می‌گیرد، صورت خواهد گرفت تا ببینند ایا این ازمایش می‌تواند سرطان های دیگر نظیر پانکراس را نیز شناسایی کند یا نه.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید