انتشار این مقاله


بی‌خوابی یکی از عوارض احتمالی سکته مغزی است

مطالعه‌ای جدید در مود خواب نشان می دهد افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به خواب بروند.

مطالعه‌ای جدید در مود خواب نشان می دهد افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا به خواب بروند و عملکرد کیفی خواب شان در مقایسه با افرادی که سابقه سکته مغزی نداشته اند، کاهش یافته است.

این مطالعه‌ی جدید در Scientific Reports نشان می‌دهد بیمارانی که سکته مغزی داشته اند، مشکلاتی پایدار را در رابطه با بی‌خوابی تجربه می کنند که به صورت بالقوه توانایی آنان را در یادگیری مجدد مهارتهای کلیدی کاهش داده و باعث افزایش خطر افسردگی در این افراد می شود.

در اولین مطالعه از این نوع تحقیق، محققان دانشگاه سورری دانشگاه فرایبورگ، آلمان و دانشگاه برن، سوئیس، یک تست آزمایشگاهی عمیق خواب را برای مقایسه سیگنال های مغز بیماران با سکته ی مغزی شدید (با حداقل یک سال زمان پس از سکته مغزی) و جمعیت نرمال و عادی انجام دادند.

مشکلات خواب در کسانی که سکته مغزی داشته اند از مدتها قبل گزارش شده است، اما در مورد سیگنالهای مغزی که در پس زمینه‌ی خواب بی کیفیت نقش دارند، به ویژه هنگامی که بیماران به اجتماع باز می گردند، کمتر چیزی می‌دانیم. همچنین مشخص نیست که چگونه خواب شبانه بدون کیفیت با خواب آلودگی و خستگی در طول روز ارتباط دارد.


بیشتر بخوانید: 


محققان با استفاده از یک آزمایش پلی سامنوگرافی (PSG) که الگوهای خواب مغز را در طی دو شب بررسی می کند، متوجه شدند که بیماران سکته مغزی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به خواب روند و بازده خواب آنها، یعنی نسبت زمان صرف شده فرد در خواب به زمان صرف شده فرد که در تخت خواب گذرانده است، کمتر از کسانی بود که سکته مغزی را تجربه نکرده بودند.

آزمایش چندگانه مراحل پنهان خواب (MSLT) نیز نشان داد که بیماران مبتلا به سکته مغزی در طول روز برای چرت زدن یا خوابیدن تمایل کمتری دارند که بخواهند کم خوابی شبانه شان را جبران کنند. با این حال، آنها بیشتر مستعد اشتباه کردن در آزمون هوشیاری نسبت به همتایانشان  بودند، که  احتمال خطر خطاهای شناختی و یا شکست هایشان را افزایش می‌دهد.

مهمتر از همه این‌ها، محققان دریافتند که با وجود اینکه کارآیی خواب در بیماران کاهش می یابد، زمان خواب در میان گروه ها مشابه بود، و این نشان می دهد که بعید است ضایعاتی در مراکز مغزی که تنظیم خواب و بیداری را بر عهده دارند باعث بی‌خوابی این افراد شود. در عوض محققان معتقدند که مشکلات خوابی که در بیماران سکته مغزی ایجاد می شود، به علت عوامل متعدد مشارکت کننده‌ای از جمله عوامل فشار روانی، درد و ناراحتی است و همچنین کاهش فعالیت بدنی این افراد.

مشکلات ناشی از خواب در کسانی که سکته مغزی دارند قبلا گزارش شده است، اما در مورد سیگنالهای مغزی که در پس زمینه خواب بی کیفیت وجود دارند به ویژه هنگامی که بیماران به اجتماع برمی‌گردند، مسائل کمی شناخته شده است.

آنت استرر، استاد علوم اعصاب شناختی و روانشناسی اعصاب در دانشگاه سوری، می‌گوید:

تحقیقات ما نشان می دهد در کسانی که از سکته مغزی رنج می‌برند مشکلات خواب پایدار و حفظ شده که احتمالا بر بهبود کلی آنها و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. اهمیت خواب در کمک به بهبودی بیماران، بخصوص در کمک به بهبود و حفظ سلامت جسمی و روانی این افراد نباید دست کم گرفت. در حال حاضر خواب در دستورالعمل های NICE برای توانبخشی سکته مغزی قرار نگرفته است، موضوعی که امیدواریم به زودی توسط سازمان بازبینی شود. کنترل قدرت خواب خوب احتمالا باعث به حداکثر رساندن بهبود و کیفیت زندگی است.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید