انتشار این مقاله


فراموشی خواب اغلب در مرحله خواب عمیق صورت می‌گیرد

چرا بیشتر خواب‌هایی را که می‌بینیم، فراموش می‌کنیم؟

خواب دیدن به ما کمک می‌کند تا اطلاعات جدید بدست آوریم و چه بسا خسته‌کننده‌ترین خواب‌هایی که در طول مر‌حله‌ی عمیق خواب می‌بینیم، مهم‌ترین‌ خواب‌ها هستند.

وقتی می‌خوابیم، فعالیت امواج مغزی‌مان آهسته تر شده و وارد مرحله‌ی خواب عمیق می‌شویم. به تدریج مرحله‌ی خواب سبک یا REM اتفاق می‌افتد و این چرخه، چندین بار در طول شب تکرار می‌گردد.

تا کنون باور بر این بوده است که خواب دیدن، مربوط به خواب REM است، در حالی‌که این‌گونه نیست. خواب ‌هایی که در REM می‌بینیم، اکثرا واضح و داستان‌گونه هستند که اغلب آن‌ها را به یاد می‌آوریم. خواب‌های مرحله‌ی عمیق، ساده‌تر و مبهم‌تر می‌باشند. به گفته‌ی Björn Rasch از دانشگاه فریبورگ سوئیس ، وقتی دایناسوری در خواب شما را دنبال می‌کند، منشا آن، خواب REM است!


مقاله‌ی مرتبط: می‌خواهید خواب‌هایتان را به یاد آورید؟ ویتامین B6 مصرف کنید


برای دانستن نقش نوع خواب در به یاد‌آوردن آن‌ها، راش و همکارانش از بیست‌ودو‌ نفر داوطلب استفاده کردند. آنان باید صد لغت مروبط به تصاویر را به خاطر می‌سپردند. به طور مثال، برای کلمه‌ی درخت، باید بچه‌ای روی صندلی را یاد می‌گرفتند.

آن شب، محققان کلاه‌های الکترودی برای تعیین مرحله‌ی خواب در هر فرد به‌کار بردند. آنان داوطلبان را از خواب بیدار می‌کردند تا برایشان تعریف کنند که در مورد چه چیزی خواب می‌دیدند.

روز بعد، داوطلبان باید لغت‌هایی را که حفظ کرده بودند، به یاد می‌آوردند. افرادی که آن تصاویر را در خواب عمیق خود دیده بودند، نتیجه‌ی بهتری داشتند. چنین ارتباطی در خواب REM و یادآوری تصاویر وجود ندارد. شبی دیگر، تست حافظه‌ی دیگری از شرکت‌کنندگان گرفته و خواب نا‌آرامی به آنان القا شد. صبح روز بعد که قرار بود خوا‌ب‌هایشان را تعریف کنند، چیزی به ‌یاد نداشتند. راش اظهار دارد:

این اولین فرضیه‌ای است که نشان می‌دهد خواب‌های مرحله‌ی عمیق از خواب‌های مرحله‌ی REM مهم‌تر و با‌ارزش‌تر هستند و فرد می‌تواند آن‌ها را به یاد بیاورد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید