انتشار این مقاله


شخصیت‌شناسی تنها با پرسیدن یک سؤال

پرسیدن این‌که افراد چه نظری راجع به دیگران دارند، شخصیت خود آن‌ها را از بسیاری جهات آشکار می‌سازد.

پرسیدن این‌که افراد چه نظری راجع به دیگران دارند، شخصیت خود آن‌ها را از بسیاری جهات آشکار می‌سازد. این بدان علت است که انسان‌ها بسیاری از ویژگی‌های خود را در دیگران می‌بینند. انسان‌های سخاوتمند، سخاوتمندی و انسان‌های خودخواه، خودخواهی را در دیگران خواهند دید.

دکتر داستین وود، محقق ارشد این بررسی می‌گوید:

تمایل برای داشتن دیدگاه منفی نسبت به دیگران نشان‌دهنده‌ی افسردگی و بسیاری از بیماری‌های روانی دیگر است؛ در واقع دلیل بسیاری از خصلت‌های منفی شخصیت انسان به این دیگاه باز می‌گردد.


مقاله‌ی مرتبط: چشم‌ها شخصیت شما را لو می‌دهند!


این نتیجه از بررسی ۳ مطالعه به دست آمده است:

در یکی از این مطالعات از داوطلبین خواسته شد تا ویژگی‌های مثبت و منفی سه نفر را بررسی کنند. هر چقدر آن‌ها دیدگاه مثبت‌تری نسبت به دیگران داشتند، شادتر، امیدوار و تواناتر بوده و از نظر احساسی ثبات و نسبت به وضعیت زندگی‌شان رضایت بیش‌تری داشتند. در مقابل این‌ها کسانی که دیدگاه منفی نسبت به دیگران داشتند، خودشیفتگی و تمایلات ضداجتماعی بیش‌تری را بروز می‌دادند. محققین پس از گذشت ۱ سال بار دیگر این آزمون را تکرار کردند که باز هم نتیجه یکسان بود. این مورد ثابت می‌کند تأثیر نظر دیگران نسبت به افراد بر شخصیت آن‌ها در طول زمان ثابت است.

با وجود این‌که افراد خودشیفته دیگران را بی‌ارزش و بی‌مقدار می‌دانند، چنین نظری نسبت به خود ندارند. به طور یکسان انسان‌های با ویژگی‌های پارانوئید باقی مردم را تنگ‌نظر و غیرقابل اعتماد ارزیابی می‌کنند ولی نسبت به خود چنین دیدگاهی ندارند.

این بررسی در ژورنال Personality and Social Psychology منتشر شده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید