انتشار این مقاله


رابطه والدین و کودکان اوتیسمی

یکسری تحقیقات که اخیراً انجام شده نشان داد که جلسات آموزشی که برای والدین در نظر گرفته شده بود تا با فرزند مبتلا به اوتیسم خود ارتباط سالم بر قرار کنند به نتایج طولانی مدت می‌انجامد. علائم اوتیسم در فرزندانی که به مدت شش سال کنترل شده بودند به مقدار قابل توجهی کمتر از فرزندان […]

یکسری تحقیقات که اخیراً انجام شده نشان داد که جلسات آموزشی که برای والدین در نظر گرفته شده بود تا با فرزند مبتلا به اوتیسم خود ارتباط سالم بر قرار کنند به نتایج طولانی مدت می‌انجامد. علائم اوتیسم در فرزندانی که به مدت شش سال کنترل شده بودند به مقدار قابل توجهی کمتر از فرزندان بدون کنترل است. کودکان پروسه درمانی را  از ۴-۲ سالگی تا ۱۱-۷ سالگی می‌گذرانند. این اولین پژوهشی است که تأثیر طولانی‌مدت کلاس های آموزشی برای کودکان اوتیسمی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر چه این پروسه در رفتار بسیاری از کودکان اوتیسمی نتیجه مثبتی داشت ولی تعداد کمی از کودکان بعد از اتمام پروسه درمان، علائم اوتیسم را نشان دادند.

این پژوهش توسط  Preschool Autism Communication Trial  پیگیری شد که نتایج آن در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. کودکانی که تحت درمان قرار گرفتند و والدین‌شان که کلاس‌های نحوه رفتار و گفتار با فرزند مبتلا به اوتیسم (PACT) را گذرانده‌اند، به ارتباط اجتماعی و احساسی بهتری دست یافتند که هدف از آزمایش هم همین بوده است، که بیشترین آن‌ها پسرانی با والدین خانه‌دار یا دارای تحصیلات عالی بودند.

پروسه‌های درمانی رفتاری_تربیتی بر پایه علم، تأثیر مثبت و طولانی مدتی بر رفع و یا کاهش علائم اوتیسمی  دارند. محققان اظهار دارند که:

با قطع پروسه  ۱۲۱ نفر از ۱۵۲ نفر تحت درمان، به طور کامل علائم اوتیسم از بین رفت، اما احتمال اینکه در شرایط خاص اجتماعی و تنش های خانوادگی علائم دوباره خودشان را نشان دهند وجود دارد که این احتمال کم است.

پژوهش جدید که در آن نتایج، منطقی‌تر و قابل اعتمادتر است بیان می‌دارد که اگر کودکانی را که خود و خانواده‌شان پتانسیل بیشتری برای بهبودی روابط دارند را شناسایی کنیم و آنان را در اولویت پروسه قرار دهیم، بازده پژوهش بالا می‌رود و برای سایر کودکان راهکارهای درمانی مؤثرتری در نظر گرفته می‌شود. با این وجود پژوهش قبلی هنوز از روش PACT برای کاهش علائم اوتیسم در کودکان استفاده می‌کند. این روش توانایی برقراری ارتباط اجتماعی را به کودکان اوتیسمی آموزش می‌دهد که این هدف با آگاهی مردم جامعه سریعتر و بهتر به نتیجه می‌رسد و مسلماً نتایج آن طولانی‌مدت و حتی دائمی خواهد بود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید