انتشار این مقاله


مصرف چربی تنها دلیل افزایش وزن است

تنها چیزی که باعث شد موش‌ها چاق شوند، مصرف چربی بیشتری بود که در رژیم‌های غذایی آن‌ها بود.

دانشمندان دانشگاه Aberdeen و آکادمی علوم چین، بزرگترین مطالعه را در مورد این‌که کدام جزءِ رژیم (چربی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین) باعث‌ افزایش وزن در موش‌ها می‌شود، بر عهده گرفته‌اند.
از آن‌جایی که غذا چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها را شامل می‌شود، تعیین دقیق این‌که چه جنبه‌ای از رژیم غذاییِ معمول باعث افزایش وزن می‌شود، دشوار است.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی که باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود


بخشی از مشکل این است که انجام مطالعات در مورد انسان بسیار دشوار است؛ زیرا کنترل آن‌چه مصرف می‌کنند، برای مدت طولانی به منظور شناسایی مهم‌ترین عوامل مهم سخت است. با این حال مطالعات روی حیواناتی که شبیه ما هستند می‌توانند در معطوف ساختن به جهت درست، کمک کنند.

این مطالعه روز ۱۲ ژولای در مجله Cell Metabolism منتشر شد و شامل ۳۰ رژیم غذایی مختلف است که چربی، کربوهیدرات (قند) و پروتئین آن‌ها متفاوت است.
موش‌ها به مدت ۳ ماه این رژیم‌ها را دنبال کردند که معادل ۹ سال در انسان‌ها است. در مجموع بیش از ۱۰۰،۰۰۰ اندازه‌گیری از تغییرات وزن بدن انجام شد و چربی بدن آن‌ها با استفاده از دستگاه میکرو MRI اندازه‌گیری شد.
پروفسور John Speakman، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت:

نتیجه‌ی این مطالعه‌ی عظیم، روشن بود؛ تنها چیزی که باعث شد موش‌ها چاق شوند، مصرف چربی بیشتری بود که در رژیم‌های غذایی آن‌ها بود.


مقاله مرتبط: سرطان و مصرف چربی‌ها


کربوهیدرات‌هایی که ۳۰‎٪ از کالری آن‌ها به خاطر شکر است، تاثیری نداشتند. ترکیب شکر با چربی نسبت به چربی (به تنهایی) تاثیر بیشتری ندارد. هیچ شواهدی وجود ندارد که پروتئین کم (تا ۵٪) باعث جذب بیشتر شود، که نشان می‌دهد هدف، پروتئین نیست. به نظر می‌رسد که این اثراتِ چربیِ رژیم‌ غذایی، منحصرا به خاطر وجود چربی در رژیم غذایی است که مراکز پاداش مغز را تحریک می‌کند و باعث جذب بیشتر می‌شوند.


مقاله مرتبط: چاقی سلامت کبد کودکان را حتی در هشت سالگی هم به خطر می‌اندازد


محدودیت واضح این مطالعه این است که براساس موش‌ها است نه انسان‌ها. با این وجود، موش‌ها در فیزیولوژی و متابولیسم‌اشان، شباهت زیادی به انسان‌ها دارند و ما هرگز مطالعاتی را انجام نمی‌دهیم که در آن رژیم‌های غذایی انسان‌ها به مدت طولانی با همین روش کنترل شده‌باشد. بنابراین شواهدی که نشانه‌ی خوبی برای چگونگی اثراتِ رژیم‌های غذایی مختلف فراهم می‌کند، احتمالا برای انسان‌ها صادق است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید