انتشار این مقاله


ممکن است باکتری‌های روده‌تان کم کردن وزن را دشوارتر کنند

برای اشخاصی که رژیم دارند ممکن است کاهش وزن راحت‌تر باشد، در حالی که بقیه ممکن است کم کردن وزن برایشان دشوارتر باشد. اخیرا یک تحقیق مشخص کرده که احتمالا باکتری‌های روده نقش کلیدی در کم کردن وزن دارند. این تحقیق بیان میکند افرادی که سخت‌تر وزن کم میکنند، باکتری‌های روده‌شان بهتر کربوهیدرات میسوزانند، که […]

برای اشخاصی که رژیم دارند ممکن است کاهش وزن راحت‌تر باشد، در حالی که بقیه ممکن است کم کردن وزن برایشان دشوارتر باشد.

اخیرا یک تحقیق مشخص کرده که احتمالا باکتری‌های روده نقش کلیدی در کم کردن وزن دارند.

این تحقیق بیان میکند افرادی که سخت‌تر وزن کم میکنند، باکتری‌های روده‌شان بهتر کربوهیدرات میسوزانند، که انرژی بیشتر تولید میکنند.این معمولا نشانه خوبی‌ست، چون افراد به انرژی بعنوان سوخت لازم برای بدنشان نیاز دارند.اما برای کسانی که میخواهند وزن کم کنند عملکرد خوب باکتری‌های روده‌شان بعنوان یک عامل بازدارنده عمل میکند.

دکتر Purna Kashyap یک متخصص گوارش در کلینیک Mayo در مینه سوتا در این مورد میگوید

این تحقیق به ما نشان میدهد که باکتری‌های روده یک عامل بازدارنده برای کاهش وزن به حساب می‌آیند که البته مقدارشان به سبک زندگی و رژیم غذایی فرد بستگی دارد.

محققان معتقدند نتایج قطعی نیستند و لازم است با مطالعات بیشتر تایید شوند.

مطالعه آزمایش مدفوع

برای تحقیقات جدیدتر، محققان ۲۶ شخص را که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند را بررسی کرده و در یک برنامه درمان اضافه وزن که شامل انجام تمرینات ورزشی و تغییرات رفتاری برای کاهش وزن بودند شرکت دادند.محققان همچنین نمونه‌های مدفوع این اشخاص را مورد بررسی قرار دادند که در آغاز آزمایش و سه ماه بعد از آغاز برنامه کاهش وزن جمع‌آوری شدند.

در طی این دوره سه ماهه شرکت‌کنندگان بطور میانگین ۳.۷ کیلوگرم وزن از دست دادند.۹ نفر از شرکت کنندگان حداقل ۵ درصد وزن بدنشان را از دست دادند که محققان آنرا یک موفق نامیدند.۱۷ درصد شرکت کنندگان کمتر از ۵ درصد توانستند وزن کم کنند.در میان گروهی که با موفقیت وزن کم کرده بودند، شرکت کنندگان بطور میانگین ۷.۹ کیلوگرم وزن کم کردند در حالی که گروه دیگر بطور میانگین ۱.۵ کیلوگرم وزن کم کردند.

در ادامه نمونه‌های مدفوع شرکت‌‌کنندگان را برای مطالعه ژن باکتری‌های میکروبیوم روده که در سوختن کربوهیدراتها نقش کلیدی دارند بررسی کردند.آنا متوجه شدند که در گروهی که موفق نشدند وزن کم کنند نسبت به گروه دیگر تعداد این باکتری‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

یک باکتری روده که قابلیت سوزاندن کربوهیدرات بیشتری دارد با کاهش کمتر وزن ارتباط مستقیم دارد.

علاوه بر همه اینها این تحقیق نشان داد افرادی که راحتتر وزن کم میکنند مقدار بیشتری از یک نوع باکتری بنام باکتریPhascolarctobacterium دارند درحالی که افرادی که سخت‌تر وزن کم میکنند مقدار بیشتری از یک نوع باکتری بنام Dialister دارند.(البته اینکه این نوع باکتری کربوهیدرات را به همان روشهایی که محققان بیان کرده‌اند میشکند یا نه دقیق مشخص نیست)

راه‌های آینده

درواقع، یافته‌های اخیر نیز نشان میدهد که باکتری‌های روده در روند کاهش وزن تاثیر دارند.برای مثال در یال ۲۰۱۳ مطالعاتی در موشها نشان داد که موشهایی که پیوند باکتری‌های روده‌ی افرادی را که وزن یا توده بدنی بیشتری داشتند دریافت کردند افزایش وزن بیشتری نسبت به آنهایی داشتند که از یک شخص لاغرتر باکتری گرفته بودند.و یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که عملهای جراحی چاقی ممکن است موجب تغییراتی در بدن فرد شده و تعداد باکتری‌های روده را تحت تاثیر قرار دهد.

در آینده ممکن است بتوان اشخاصی را که به یک نوع رژیم خاص واکنش نشان میدهند را تشخیص داد،برای مثال، اگر یافته‌های جدید درست از آب درآیند، معلوم میشود افرادی که باکتری‌هایشان کربوهیدرات‌های بیشتری مصرف میکنند به رژیم غذایی با کاربید کم بهتر واکنش نشان میدهند.

استفاده از میکروبیومی که به رژیم غذایی نزدیکتر است برای افراد بهتر است.

Kashyap موافق است که ما میتوانیم برنامه غذایی یک شخص را بر اساس باکتری‌های روده‌اش تعیین کنیم و ساختار باکتری‌هایش را با استفاده موادی همچون پروبیتیک‌ها بازسازی کرد.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید