انتشار این مقاله


کم‌خوابی منجر به دریافت کالری بیشتری می‌شود

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کینگ لندن انجام شد، کم خوابی می‌تواند منجر به پرخوری در روز بعد شود. بر اساس آنالیزی که بر روی ۱۱ تحقیق متفاوت و ۱۷۲ شرکت کننده صورت گرفت، افرادی که دچار کم‌خوابی می‌شوند در روز بعدی ۳۸۵ کیلو کالری، معادل چهار و نیم تکه نان، اضافه مصرف می‌کنند. […]

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کینگ لندن انجام شد، کم خوابی می‌تواند منجر به پرخوری در روز بعد شود.

بر اساس آنالیزی که بر روی ۱۱ تحقیق متفاوت و ۱۷۲ شرکت کننده صورت گرفت، افرادی که دچار کم‌خوابی می‌شوند در روز بعدی ۳۸۵ کیلو کالری، معادل چهار و نیم تکه نان، اضافه مصرف می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین دریافتند که کم‌خوابی بر انرژی‌ مصرفی فرد در ۲۴ ساعت آینده، تاثیر زیادی ندارد. به همین دلیل کالری خالص دریافتی شرکت‌کنندگان ۳۸۵ کیلوکالری در روز افزایش پیدا می‌کند.

محققین همچنین دریافتند نوع غذایی که فرد در شرایط کم‌خوابی دریافت می‌کند متفاوت است؛ به‌طوری که مصرف چربی زیاد و مصرف پروتئین کم می‌شود و کربوهیدرات دریافتی تغییر زیادی نمی‌کند.

بیشترین دلیل چاقی متناسب نبودن نسبت کالری دریافتی و مصرفی است و کم‌خوابی ناهماهنگی بین این دو را افزایش می‌دهد. اگر روند کم‌خوابی در درازمدت ادامه داشته‌باشد منجر به چاقی خواهدشد.

sleep-deprivation

در جامعه امروزی کم‌خوابی از ریسک‌های رایج سلامتی به شمار می‌آید و باید تحقیقات بیشتری روی آن انجام بگیرد.

یکی از تحقیقات قبلی، که بر روی ۲۶ بزرگسال انجام گرفت، نشان‌داد که کم‌خوابی، ناحیه‌ای در مغز که مسئول اشتها است را فعال می‌کند. اشتهای بیشتر می‌تواند دلیل خوبی برای دریافت غذای بیشتر باشد. از دیگر دلایل ممکن می‌توان به اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن که هورمون‌های لپتین (هورمون سیری) و گرلین (هورمون گرسنگی) را تحت تاثیر قرار می‌دهد اشاره کرد.

میزان خواب در این تحقیق بسیار متفاوت بود. افرادی که برای کم‌خوابی مورد بررسی قرار می‌گرفتند سه و نیم تا پنج نیم ساعت در روز می‌خوابیدند. و هم‌چنین افراد گروه شاهد بین ۷ تا دوازده ساعت در خواب بودند.

ar-403130303

بر اساس این تحقیق خواب می‌تواند فاکتور سومی، در کنار رژیم غذایی و ورزش، برای کاهش وزن در نظر گرفته شود. تغییر عادت خواب کسانی که دچار کم‌خوابی هستند می‌تواند برای کاهش وزن راه‌حل مناسبی باشد.

محمد امین صحابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید