انتشار این مقاله


آیا پوشیدن بدون جوراب کفش می‌تواند منجر به سپسیس شود؟

اخیرا کودکی چهار ساله بعد از امتحان کردن بدون جوراب کفش مبتلا به سپسیس شده است. پوشیدن بدون جوراب کفش چقدر ما را در خطر عفونت‌های باکتریایی قرار می‌دهد؟

طبق گزارش‌ها دختری در بریتانیا مبتلا به نوعی عفونت شده که پس از آن منجر به ایجاد سپسیس (که به طور بالقوه می‌تواند تهدیدکننده حیات باشد) گشته است. براساس گزارشات اخبار، این عفونت بعد از این که وی به مغازه رفته و کفش‌ها را بدون جوراب امتحان کرده است، ایجاد شده است.

براساس گزارش The Sun، این دختر چهار ساله به نام سینا رسول از ولز جنوبی بعد از امتحان کردن کفش‌ها با پای بدون جوراب به شدت مریض شده است و به دنبال آن تشخیص سپسیس (یک پاسخ ایمنی شدید که با یک عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود) داده شده است. به دنبال آن پنج روز در بیمارستان آنتی‌بیوتیک‌های درون وریدی دریافت کرده است.


حتماً بخوانید: چرا پوست بین انگشتان پا پوسته پوسته می‌شود؟


اما آیا واقعا با پوشیدن کفش بدون جوراب می‌توان مبتلا به سپسیس شد؟

یکی از متخصصان به Live Science گفت که این یک مورد بسیار نادر بوده است و لازم نیست عموم مردم نگران گرفتن چنین عفونت‌هایی از طریق امتحان کردن کفش باشند. دکتر امش ادالا، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت دانشگاه جان هاپکینز، گفت:

برای اکثریت غالب افراد امتحان کردن بدون جوراب کفش منجر به سپسیس نمی‌شود.

منبع دقیقا عفونت سینا مشخیص نیست اما به گزارش The Sun پزشکان به مادر سینا گفته‌اند که ممکن است دخترش از طریق کفش در معرض این عفونت باکتریایی قرار گرفته باشد و سپس یک برش یا خراش بر روی پا به باکتری‌ اجازه ورود به بدنش را داده باشد.

اما ادالا تاکید کرد که هیچ چیز به خصوصی در رابطه با کفش‌ها که مردم را در خطر چنین عفونتی قرار دهد وجود ندارد. او به Live Science  گفت:

همان طور که در همه جا باکتری وجود دارد در کفش نیز وجود دارد. بنابراین دلیلی برای فکر کردن به این که باکتری از کفش منشا گرفته است وجود ندارد. کفش یک موضوع مطرح شده‌ی انحرافی است.

به گفته ادالا، در واقع شاید این عفونت زمانی که او کفش‌ها را امتحان می‌کرده نیز در بدنش به صورت نهفته وجود داشته است. (به بیان دیگر، ممکن است او این عفونت را در بدنش داشته است اما هنوز هیچ گونه علائمی را نشان نمی‌داده)

علاوه بر این، افرادی که مبتلا به عفونت‌های شدید می‌شوند به طور ژنتیکی یا پزشکی مستعد چنین عفونت‌هایی هستند. ادالا اشاره می‌کند، گرچه مشخص نیست که آیا عامل به خصوصی در مورد سینا وجود داشته است که او را در خطر سپسیس قرار داده باشد یا نه. (براساس مراکز پیشگیری و کنترل بیماری، این مشکل در کودکان کمتر از یک سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال با سیستم ایمنی ضعیف و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا سرطان شایع‌تر است.)

اما تکرار مکرر امتحان کردن کفش بدون جوراب چطور؟

ادالا گفت:

اگرچه بعضی از افراد ممکن است از دیدن کسانی که بدون جوراب کفش امتحان می‌کنند احساس بدی پیدا کنند اما واقعا مهم نیست. اگر مردم بخواهند جوراب بپوشند یا مغازه از آن‌ها درخواست کند قبل از امتحان کفش جوراب بپوشند، می‌توانند بپوشند اما اگر به طور معمول جوراب نمی‌پوشند خطر ابتلا به سپیس دلیلی برای شروع به پوشیدن جوراب نیست. مردم فراموش کرده‌اند که در دنیایی زندگی می‌کنند که میکروارگانیسم‌ها کاملا بر آن حکمفرما هستند. ۹۹ درصد آن‌ها کاری با کسی ندارند. جوراب‌ها غیرقابل نفوذ نیستند و پوشیدن آن‌ها الزاما از مواردی مثل چیزی که برای سینا اتفاق افتاد جلوگیری نمی‌کند.

اگر افراد بریدگی یا خراشی دارند با درمان‌های کمک اولیه ساده‌ای می‌توانند آن را خوب کنند و حواسشان به علائم عفونت در آن باشد. براساس Mayo Clinic این علائم شامل قرمزی، افزایش درد و گرمی یا ورم است.

به گزارش The Sun، سینا هم اکنون از بیمارستان مرخص شده است اما هنوز در حین دوران نقاهتش تحت نظر است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید