انتشار این مقاله


چرا شیر و ماست پرچرب سالم تر از چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم

سالهاست که کارشناسان محصولات کم چرب را به جای محصولات پرچرب توصیه می کنند، محصولات پرچربی که کالری بیشتری دارند و چربی اشباع شده ی آنها بیشتر است. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که لبنیات پرچرب ممکن است سالم تر از شهرت خود باشد و افرادی که لبنیات پر چرب مصرف […]

سالهاست که کارشناسان محصولات کم چرب را به جای محصولات پرچرب توصیه می کنند، محصولات پرچربی که کالری بیشتری دارند و چربی اشباع شده ی آنها بیشتر است. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که لبنیات پرچرب ممکن است سالم تر از شهرت خود باشد و افرادی که لبنیات پر چرب مصرف می کنند احتمال ابتلای آن ها به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ نسبت به افرادی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند،کمتر است. آنها ممکن است حتی وزن کمتری را افزایش دهند.

در حال حاضر، تحقیقات جدید منتشر شده در روز سه شنبه در The Lancet ، به این مجموعه شواهد اضافه شده است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف هر نوع از فراورده های لبنی با خطر پایین تر از مرگ زودرس، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی همراه است. مهشید دهقان، یکی از محققان اپیدمیولوژی مواد غذایی در موسسه تحقیقات بهداشت جمعیت در کانادا می گوید: “حدود سه وعده ی لبنی در روز با خطر پایین تر مرگ و بیماری های قلبی و عروقی همراه است”. “ما پیشنهاد می کنیم که لبنیات سالم است و مردم باید تشویق به مصرف لبنیات شوند.”

دستورالعمل های تغذیه ای برای آمریکایی ها همچنین توصیه می کنند که در حدود سه بار از لبنیات در روز استفاده کنید اما مشخص شود که این غذاها باید بدون چربی یا کم چرب باشند. تحقیقات جدید، با این حال، نشان می دهند که لبنیات با چربی کامل نیز می تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد. در حالی که داده های قویتری برای مصرف شیر و ماست نسبت به کره و پنیر وجود دارد ، مصرف کنندگان لبنی در این مطالعه چربی بیشتری از چربی های کم چربی مصرف می کنند و این نشان می دهد که این نتایج به ویژه برای غذاهای لبنی با چربی به شدت اعمال می شود.

مطالعه مشاهده ای بر اساس اطلاعات مربوط به ۱۳۶۰۰۰ بزرگسال که در مطالعه اپیدمیولوژیک آینده شهری -روستایی (PURE) شرکت کردند، جمع آوری اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و سلامت از افراد در ۲۱ کشور در پنج قاره بود. (ایالات متحده در میان آنها نبود، اما کانادا بود.) هیچکدام از افرادی که در این مطالعه قرار داشتند، سابقه بیماری قلبی عروقی نداشتند و همه آنها یک نظرسنجی دقیق درباره رژیم غذایی را که شامل سوالات در مورد نوع و فراوانی مصرف لبنیات بود، به اتمام رسانید. بیش از ۹ سال پیگیری، تقریبا ۱۰۵۰۰ نفر یا مرگ یا یک بیماری قلبی عروقی عمده مانند حمله قلبی یا سکته مغزی داشتند.

محققان دریافتند، مصرف کنندگان لبنیات، با خطر پایینتری از هر دو نتیجه همراه بودند. در مقایسه با افرادی که لبنیات مصرف نکردند، افرادی که بیش از دو وعده در روز مصرف می کردند، میزان مرگ و میر کمتری (۳.۴٪ در مقایسه با ۵.۶٪) و مرگ و میر قلبی (۰.۹٪ در مقایسه با ۱.۶٪) داشتند. آنها همچنین میزان پایین بیماری قلبی عروقی (۳.۵% در مقابل ۴.۹٪) و سکته مغزی (۱.۲٪ در مقابل ۲.۹٪) داشتند.
و در میان افرادی که تنها لبنیات چرب داشتند، افرادی که حدود سه وعده در روز مصرف کردند، میزان مرگ و میر پایینتری نسبت به افرادی که کمتر از ۰.۵ وعده در روز (۳.۳% و ۴.۴٪) خوردند.

دهقان می گوید که این یافته ها نشان می دهد که لبنیات کل چربی به دلیل افزایش محتوای چربی اشباع شده اش – حتی اگر تحقیقات زیادی باعث ایجاد چربی اشباع شده به بیماری های قلبی می شود – ممکن است کل تصویر را جذب ننماید.

“تمرکز بر کم چرب به طور عمده بر این فرض است که چربی اشباع کلسترول LDL را افزایش می دهد.” “اما لبنیات شامل بسیاری از اجزای دیگر [که ممکن است سالم باشد] – اسید آمینه، ویتامین K، کلسیم، منیزیم.آنها می توانند تخمیر شوند و پروبیوتیک داشته باشند.ما نباید روی مواد مغذی تنها تمرکز کنیم. “و بقیه رژیم غذایی هم اهمیت دارند؛ بر اساس تحقیقات اخیر، مصرف لبنیات به مراتب بهتر از بارگیری کربوهیدراتهای تصفیه شده است .

تحقیق جدید دارای چندین محدودیت است. شرکت کنندگان در مطالعه تنها یک تحقیق رژیم غذایی را در ابتدای دوره تحقیق تکمیل کردند، بنابراین نتایج تغییرات در الگوهای خوردن در طول زمان را ثبت نکرد.دوره پیگیری نه ساله از نظر اندازه گیری نتایج درازمدت سلامت مانند بیماری های قلبی و عروقی نسبتا کوتاه بود. مطالعات مشاهدات هرگز نمیتوانند علت و معلول را اثبات کنند، فقط به الگوهای و ارتباطات اشاره میکنند.

به علاوه، در حالی که الگوها در سراسر مناطق همخوان هستند، بسیاری از کشورهای مطالعه PURE درآمد کم یا متوسط دارند. ساکنان این کشورها تمایل به خوردن لبنیات کمتر از مردم در کشورهای ثروتمند دارند، که به این معنی است که آنها از افزایش مصرف بیشتر نسبت به مردم ایالات متحده و دیگر مناطق توسعه یافته سود می برند. همچنین اطلاعات زیادی برای افرادی که بیش از سه وعده لبنیات در روز نداشتند، اطلاعات زیادی نداشت، بدین معنا که امکان نداشت که بگوییم مصرف بسیار سنگین بر سلامتی تاثیر می گذارد.

شرکت های داروسازی از جمله Boehringer Ingelheim و GlaxoSmithKline همچنین کمک هزینه تحقیق را انجام دادند، هرچند که در طراحی یا تولید مطالعه دخیل نبودند. GlaxoSmithKline باعث می شود Horlicks ، یک نوشیدنی تغذیه ای مبتنی بر شیر، در حالی که بخش بهداشت حیوانات Boehringer Ingelheim داروها را برای گاوهای شیری تولید می کند.

سرمقاله Jimmy Chun Yu Louie از دانشگاه هنگ کنگ و آنا رانگان از دانشگاه سیدنی – که هر دو آنها در ارتباط با لبنیات استرالیا هستند – می گویند این مطالعه نباید “مهر و موم نهایی” برای توصیه لبنیات پرچرب بر روی همتایان کم چرب و یا بسیار کم چرب خود باشد. خوانندگان باید محتاط باشند و باید این مطالعه را فقط به عنوان یکی دیگر از شواهد (حتی بزرگ) در ادبیات انجام دهند. “

Dehghan یک روش اندازه گیری شده مشابه را برای نتایج به دست می آورد، و افزود که این مطالعه بخشی از اهمیت است زیرا تحقیقات تغذیه را فراتر از آمیخته های سنتی آمریکای شمالی و اروپایی گسترش می دهد.

او می گوید: “ما پیشنهاد می کنیم که محصولات لبنی نباید متوقف شود و شاید حتی باید تشویق شود، به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط که در مصرف کم قرار دارند و یا در میان افرادی که مقدار بسیار کم لبنیات مصرف می کنند، تشویق می شود.”[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

معصومه نعمت بخش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید