انتشار این مقاله


گلوتن بر مغز چه اثراتی دارد؟

برخی افراد میگویند بعد از مصرف گلوتن حس بدی دارند، ولی احتمالا این بیشتر به سیستم سلامت روانی مربوط است تا به سیستم گوارشی! گلوتن ماده‌ای است که در غلات یافت میشود  و اثرات منفی بر بیماری سلیاک که یک بیماری خودایمنی است و حدود یک درصد افراد را تحت تاثیر قرار میدهد اثرات منفی […]

برخی افراد میگویند بعد از مصرف گلوتن حس بدی دارند، ولی احتمالا این بیشتر به سیستم سلامت روانی مربوط است تا به سیستم گوارشی!

گلوتن ماده‌ای است که در غلات یافت میشود  و اثرات منفی بر بیماری سلیاک که یک بیماری خودایمنی است و حدود یک درصد افراد را تحت تاثیر قرار میدهد اثرات منفی دارد.

۱۲ درصد افراد میگویند حس نوعی خستگی بعد خوردن گلوتن به آنها دست میدهد. اما هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که این حس ناخوشی به دلیل گلوتن باشد، چرا که مطالعات زیادی نشان داده است افرادی که برخی مواد بی‌اثر که بنام گلوتن به آنها داده شده بود را مصرف کردند همین حس ناخوشی را داشتند.

اگرچه حتی اگر گلوتن مسبب این ناخوشی‌ها در دستگاه گوارش نباشد، ممکن است سبب بوجود آمدن علائم دیگری در برخی افراد باشد.

Jessica Biesierksi و همکارانش با کمک ۱۴ نفر تحقیقاتی درباره گلوتن انجام دادند.

در یکی از آزمایش‌ها، از افراد حاضر خواسته شد تا دو روز در هفته ماست بخورند. در یکی از روزها ماست حاوی گلوتن بود ولی در دیگری بدون گلوتن بود. ولی شرکت‌کنندگان از آن خبر نداشتند.

در یک آزمایش دیگر به شرکت‌کنندگان دو کلوچه داده شد تا در دو زمان متفاوت آنرا بخورند و بازهم یکی گلوتن داشت و دیگری نداشت و شرکت‌کنندگان خبری از این نداشتند.

شرکت‌کنندگان سطح مشابهی از خستگی و کسالت را در هنگام مصرف هردو مورد گزارش کردند و این بیشتر اثبات کرد که گلوتن مسئول این حس کسالت در افرادی که بیماری سلیاک ندارند نیست.

و این تنها یافته جدید نبود، بعضی از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که هنگام مصرف ماست حاوی گلوتن بیشتر احساس خستگی میکردند.

تفاوت دو حالت با وجود اینکه کوچک بود ولی تاثیرات مهمی میگذاشت و ممکن است توضیح دهد چرا برخی افراد هنگامی که مواد بدون گلوتن میخورند احساس شادابی بیشتری دارند.

یافته‌های جدید نشان داد که گلوتون در ۲۲ درصد افراد حساس به گلوتن باعث ایجاد حس افسردگی میشود.

به همین ترتیب تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۵ توسط Antonio Di Sabatino در دانشگاه پاویا در ایتالیا رهبری میشددریافتند که گلوتن  نسبت به مواد غیرفعال، باعث پدیدار شدن علائم افسردگی و خستگی مغزی میشود.

این یافته ها نشان میدهد که افرادی وجود دارد که حساس‌اند و به گلوتن حساسیت دارند و یک حالت روانی به آنها دست میدهد که باید بعد از مصرف گلوتن دچار عوارضی شوند.

حتی اگر گلوتن بتواند مستقیما شرایط مغزی را تحت تاثیر قرار دهد، بازهم احتمال ایجاد این حالت بیشتر فقط در افراد حساس وجود دارد.

البته قطعا نمیشود گفت هرکس بعد از مصرف گلوتن دچار افسردگی میشود.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید