انتشار این مقاله


درماتیت(بخش سوم؛ تشخیص و درمان)

درماتيت يك اصطلاح كلى است كه به التهاب پوست گفته مى شود درماتيت علل گوناگونی دارد و مى‌تواند در شكل هاى مختلف بروز كند. اين عارضه معمولاً همراه با كهير هاى خارش‌آور بر روى پوست متورم و سرخ شده ديده مى‌شود. تشخيص پزشك شما ممكن است بعد از جويا شدن از نشانه ها و علايم […]

درماتيت يك اصطلاح كلى است كه به التهاب پوست گفته مى شود درماتيت علل گوناگونی دارد و مى‌تواند در شكل هاى مختلف بروز كند. اين عارضه معمولاً همراه با كهير هاى خارش‌آور بر روى پوست متورم و سرخ شده ديده مى‌شود.

تشخيص

پزشك شما ممكن است بعد از جويا شدن از نشانه ها و علايم و سپس معاينه پوستتان، تشخيص درماتيت را برايتان دهد. همچنين ممكن است بايوپسى از پوستتان را برايتان پيشنهاد دهد و يا با کمک سایر تست ها از ايجاد شرايط پوستى ديگر جلوگیری کند.

تست حساسيت

اگر پزشك شما گمان كند كه شما مبتلا به درماتيت تماسى هستید، ممكن است تست حساسيت را بر روى پوستتان اجرا كند. در اين آزمايش، مقدارى از مواد مختلف كه احتمال حساسيت زايى دارند زیر پوششی چسبناک بر روى پوست شما ماليده مى شود.
در جريان ويزيت هاى بعدى که طى چند روز آتى انجام خواهد شد، پزشك پوستتان را از جهت اين كه به كدام يك از اين مواد حساسيت زا واكنش نشان داده است معاينه خواهد كرد. بهترين زمان انجام اين آزمايش حداقل دوهفته بعد از پاك شدن پوستتان از درماتيت مى باشد. اگر شما نوع خاصى از آلرژى تماسى داشته باشيد، اين روش بهترين روش تشخيصى براى شما خواهد بود.

درمان

درمان درماتيت بسته به علت و تجربه شخصى هر فرد از اين وضعيت، متفاوت خواهد بود. علاوه بر سبك زندگى و توصيه هاى درمانى در خانه، بسيارى از برنامه هاى درمانى شامل يك يا چند مورد از موارد زير مى باشند:

  • ماليدن كرم هاى كورتيكواستروئيد
  • ماليدن كرم های خاصی كه به سيستم ايمنى شما تاثير گذار است (مهاركننده هاى calcineurin)
  • قرار دادن ناحيه متاثر پوست در معرض مقدار كنترل شده اى از نور طبيعى يا مصنوعى (phototherapy)

Alternative medicine (نوعى از درمان كه متعارف نباشد)

بسيارى از درمان هاى جايگزين، شامل ليست زير، در كنترل درماتيت توسط برخى افراد موثر بوده است. ولى خاصيت اثر گذارى آنها قطعی و مسلم نيستند.

  • مكمل هاى غذايى، از جمله ويتامين دى و پروبيوتيك ها، براى درماتيت هاى آتوپيك
  • آب داراى برنج سبوس دار (ماليدنى) براى درماتيت هاى آتوپيك
  • روغن درخت چاى هم به صورت تنها و هم به صورت اضافه شده به شامپو، براى درماتيت هاى سبوره اى
  • مكمل هاى روغن ماهى براى درماتيت سبوره اى
  • آلوئه ورا براى درماتيت سوره اى

اگر مكمل هاى غذايى يا ساير درمان هاى جايگزين، مد نظر شما باشد مزيت و مضرات آنها را با پزشك خود در ميان بگذاريد.

محمد حسين فلاحى


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید