انتشار این مقاله


نمک زیاد در رژیم غذایی ، قاتل باکتری های مفید روده ای!

داده های جدید نشان می دهند مصرف زیاد نمک منجر به مرگ باکتری های خاصی درروده می شوند ؛ این مساله ممکن است موجب فشار خون بالا و بیماری های سیستم ایمنی شود. دانشمندان هم اکنون از رابطه بین فشار خون بالا و رژیم پر نمک آگاهند. رژیم های دارای نمک بالا ممکن است در […]

داده های جدید نشان می دهند مصرف زیاد نمک منجر به مرگ باکتری های خاصی درروده می شوند ؛ این مساله ممکن است موجب فشار خون بالا و بیماری های سیستم ایمنی شود.

دانشمندان هم اکنون از رابطه بین فشار خون بالا و رژیم پر نمک آگاهند.

رژیم های دارای نمک بالا ممکن است در سرعت بخشیدن به پیشرفت بیماری های خودایمنی مثل MS نیز نقش داشته باشند.

یک مطالعه جدید وجود مکانیسمی را پشت این ارتباط نشان می دهد.

این تحقیق توسط دانشمندان مرکز تحقیقاتی بالینی و تخصصی و مرکزپزشکی مولکولی مکس دلبروک در برلین انجام شد.

 

لاکتوباسیلوس چیست ؟

نوعی از باکتری های روده به نام لاکتوباسیلوس که در غذاهای تخمیری نظیر سرکه، ماست و پنیر یافت می شود و بعنوان باکتری “خوب” تلقی می شود. به نظر میرسد این باکتری ها دربرابر بیماری های خاصی قدرت دفاع به بدن می دهند.

برای مثال، سال قبل Medical News Today مطالعاتی را گزارش داد مبنی براینکه لاکتوباسیلوس رشد چندنی نوع از باکتری های بیماری زا که مقاومت چنددارویی دارند را مهار می کندو احتمالاالتهاب کلیه را در زنان با بیماری لوپوس کاهش می دهد.

آخرین مطالعه در کنفرانس جامعه قلبی- عروقی بریتانیا اظهار می کند خوردن مقدار زیاد نمک می تواند لاکتوباسیلوس را بکشد و ریسک این بیماری هاراافزایش دهد.

 

 

رژیم پرنمک لاکتوباسیلوس ها را میکشد!

محققان دریافتند نوعی از لاکتوباسیلوسها در موش با رژیم پرنمک ازبین می روند ؛ همچنین نمک بالا در این موش ها موجب افزایش فشار خون و فعال شدن التهاب وابسته به سلول های TH17 شد.

موش ها همچنین علائمی از یک حالت عصبی شبیه به بیماری MSبه نام انسفالومیلیت پیدا کردند.

محققان دریافتند در صورت دادن درمان پروبیوتیکی حاوی لاکتوباسیلوس به موش ها علائم انسفالومیلیت و تعداد سلولهای TH17 کاهش یافته و فشار خون نیز تاحدودی تثبیت می شود.

در مرحله بعد محققان یافته هایشان را در آزمایش انسانی تکرار کردند. آن ها ۱۲ مرد سالم را انتخاب کردند ؛ این افراد به مدت ۲ هفته ۶ گرم نمک اضافی در روز مصرف کردند که مصرف نمک آن ها را ۲برابر کرد.

پس از ۲ هفته محققان مشاهده کردند در بیشتر شرکت  کننده ها لاکتوباسیلوس از میکروبیوم روده (اکوسیستم موجوداتی که در سیستم گوارش زندگی می کنند) حذف شده است.مانند موش ها در انسان ها نیز افزایش فشار خون  و ازدیاد سلول های TH17 دیده شد.

هنوز مطالعات بیشتری لازم است!

بااینکه هم اکنون دانشمندان می دانند تغییر میکروبیوم روده بر سلول های TH17 اثر می کنند ، یافته های مربوط به نقش نمک در سلامت باکتری های روده جدید هستند.

هرچه بیشتر دانشمندان درباره نقشی که باکتری های روده در بیماری ها بازی می کنند تحقیق می کنند، ناشناخته های بیشتری درباره نحوه  واکنش بدن در مقابل باکتری های مستقر در روده به وجود می آیند.

محققان معتقدند مطالعات بیشتری لازم است تا تاثیر سلامت روده بر سلامت کل بدن از جمله سیستم قلبی-عروقی مشخص شود؛ و اینکه ممکن است پروبیوتیک ها درمان های مفیدی برای شرایطی مثل فشار خون بالا فراهم کنند.

دکتر مولر،مسئول مطالعه، می گوید:

“ما باید به استفاده از باکتری های روده ای برای درمان بیماری هایی که می دانیم با نمک مرتبطند شروع کنیم از جمله  فشار خون و التهاب

ما نمی توانیم سایر باکتری ها حساس به نمک را که به انداره لاکتوباسیلوس مهم اند کنار بگذاریم؛ این مطالعه می تواند قله کوه یخ در استفاده از باکتری های روده برای ردمان بیماری های جدی باشد.”

 

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید