انتشار این مقاله


جراحی لثه چیست؟

ممکن است در برخی از اوقات برای درمان بیماری خاص لثه مثل ورم لثه یا پریودنتیت نیاز به جراحی لثه باشد.

جراحی لثه ممکن است در برخی از موارد برای درمان بیماری‌های خاص لثه، مثل ورم لثه یا پریودنتیت (التهاب بافت دربرگیرنده‌ی دندان) غیر قابل اجتناب گردد. این نوع جراحی در فضای دهان با عنوان جراحی لثه شناخته می‌شود.

این روش با هدف درمان بیماری لثه و هر گونه آسیبی که فهرست موارد آن ذیلاً به نظرتان می‌رسد، انجام می‌گیرد:

  • بازسازی استخوان و بافت‌های آسیب دیده
  • پیشگیری از از بین رفتن دندان‌ها
  • کاهش فاصله‌ی لثه‌ای بین دندان‌ها به نام مثلث سیاه
  • تغییر شکل استخوان فک به منظور کاهش خطر رشد باکتری در شکاف‌های استخوانی
  • از بین بردن باکتری و عفونت

در این مقاله در این باره بحث خواهیم کرد که احتمالاً شما به عنوان کاندید جراحی لثه، باید چه انتظاراتی از آن داشته باشید، چه بیماری‌هایی را با جراحی لثه می‌توان درمان کرد و چه مدت استراحت برای ریکاوری آن مورد نیاز می‌باشد. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید به این نکته توجه کنند که رفع بیماری لثه و دندان جزو اقدات اولیه‌ی ضروری پیش از بارداری است.

جراحی لثه چه بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند

ممکن است در بیماری‌های لثه مثل ورم و پریودنتیت نیاز به جراحی باشد. ورم لثه نوع خفیفی از تظاهر بیماری‌های لثه است که قرمزی و التهاب لثه‌ها، ورم و خون‌ریزی را به دنبال دارد. ورم لثه اغلب ناشی از بهداشت پایین دهان و دندان، تشکیل پلاک و تارتار می‌باشد. درمان حرفه‌ای می‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

پریودنتیت نوع شدیدتر بیماری لثه است که در آن ورم لثه بدتر شده و پیشرفت می‌کند و منجر به پاسخ التهابی می‌شود که استخوان و بافت را از بین می‌برد.

در طول این روند التهاب، لثه شروع به جدا شدن از دندان‌ها می‌کند و این عارضه باعث ایجاد فضاهایی خالی شده که به نوبه‌ی خود فضایی را برای تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت به وجود می‌آورد. در نتیجه دندان از بین رفته و استخوان آسیب می‌بیند.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد: ۹ نشانه برای بیماری‌های لثه


چند نوع جراحی لثه داریم

نوع جراحی دندان‌پزشکی به نوع و شدت بیماری لثه بستگی دارد. قبل از جراحی، جراح باید لثه را به طور عمیق پاک کند. یک روش شناخته شده به عنوان مقیاس عمیق می‌تواند باکتری‌ها و تارتار را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند.

روش دیگری به نام تمرکز بر روی ریشه می‌تواند سطح ریشه‌ی دندان‌ها را صاف کند. به این معنی که محل تشکیل یاکتری و تارتار کاهش یابد. این روش تارتارهای موجود بر روی ریشه‌ها را نیز از بین می‌برد. مقیاس عمیق و تمرکز بر روی ریشه معمولاً همزمان انجام می‌گیرند.

جراحی فلپ

جراحی فلپ برای افرادی که تارتار در نقاط عمیق تشکیل شده است، مفید می‌باشد. در این نوع جراحی لثه اطراف دندان‌ها را برای از بین بردن تارتار بلند می‌کنند. پس از این که جراح محیط جراحی را پاک‌سازی نموده و تارتارها را برداشت، لثه را به محلی در اطراف دندان برای تثبیت کردن آن بخیه می‌زند. برخی اوقات ممکن است نیاز به تغییر شکل استخوان در طی جراحی لثه داشته باشیم.

پیوند استخوان

اگر استخوانی که ریشه را در بر گرفته آسیب دیده یا تخریب شود، پیوند استخوان لازم می‌شود. در این روش استخوان آسیب‌دیده با یک استخوان جدید جایگزین می‌گردد. این استخوان می‌تواند استخوان خود فرد، استخوان مصنوعی و یا استخوان اهدایی باشد. هدف از پیوند استخوان قرارگیری دندان در محل صحیح و کمک به رشد دوباره‌ی آن است.

بازسازی هدایت‌شده‌ی بافت

در این روش جراحی لثه، جراح دندان‌پزشک، تکه‌ی کوچکی از ماده‌ی مش مانند بین استخوان و بافت لثه جای‌گذاری می‌کند. این ماده از رشد لثه در محل استخوان جلوگیری کرده و به استخوان و بافت همبند اجازه‌ی رشد دوباره می‌دهد.

پیوند بافت

کاهش خط لثه با از دست دادن بافت لثه ایجاد شده و نیاز به پیوند بافت نرم برای کاهش خطر آسیب‌های بیشتر می‌باشد. در این نوع جراحی لثه معمولاً جراح دندان‌پزشک بافت یک قسمت از بدن را جدا کرده و به محلی که لثه از بین رفته است، متصل می‌کند. این بافت معمولاً از کام دهان برداشته می‌شود.

پیوند بافت نه تنها خطر آسیب‌های بیشتر را کاهش می‌دهد بلکه ریشه‌های در معرض خطر را نیز پوشش می‌دهد. سایر گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  • لیزر درمانی: اگر چه شواهد موجود به طور کامل از لیزرتراپی حمایت نمی‌کند، اما برخی از دندان‌پزشکان از آن برای کاهش اندازه‌ی فضاهای خالی و درمان آسیب وارده به بافت همبند استفاده می‌کنند.
  • پروتئین‌های محرک بافت: این روش با استفاده از ژل حاوی پروتئین رشد استخوان و بافت را تحریک می‌کند.

آمادگی برای عمل جراحی لثه

قبل از اینکه فردی جراحی لثه انجام دهد، دندان‌پزشک بایستی یک تست پیش جراحی برای اطمینان از بی‌خطر بودن جراحی انجام دهد. در طول این تست، احتمالاً دندان‌پزشک موارد زیر را انجام دهد:

  • درخواست سوابق پزشکی و انجام تست
  • تست استحکام و سلامت دندان، دهان و فک
  • بررسی هرگونه عفونت، آبسه یا سایر زخم‌هایی که ممکن است مؤثربودن جراحی را کاهش دهد.
  • بحث در مورد خطرات و مزایای عمل جراحی، دریافت اجازه یا رضایت برای عمل جراحی

در طول جراحی لثه چه رخ می‌دهد؟

بسته به نوع عمل جراحی لثه، طیف وسیعی از موارد ممکن است اتفاق بیفتد. اغلب جراحی‌های لثه حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد. در برخی از موارد جراحی لازم است فرد در طول جراحی خواب باشد. در مواقع دیگر، جراحی تنها استفاده از بیهوشی موضعی برای بی‌حس کردن لثه‌ها لازم است. تزریق داروی بی‌حسی ممکن است کمی اذیت‌کننده باشد. در طول جراحی، جراح دندان‌پزشک از تجهیزات ضدعفونی شده شامل وسایل و پارچه برای کاهش خطر عفونت استفاده می‌کند.

پس از ایجاد برش‌های کوچک در طول خط لثه، جراح لثه را دور از دندان نگه می‌دارد. این عمل به دندان‌پزشک جازه می‌دهد تا ریشه را بهتر دیده . هرگونه تارتار، پلاک  و یا عفونت را جدا نماید.
با استفاده از پاکسازی عمیق، جراح دندان‌پزشک می‌تواند از روش‌های دیگری مثل تغییر شکل لثه، بازسازی استخاون و یا روش تمرکز استفاده نماید. زمانی که جراحی لثه برنامه‌ریزی شده کامل شد، جراح لثه را به جای خود برگردانده و آن را بخیه می‌زند. دندان‌پزشک بخیه را پس از ۷ تا ۱۰ روز برمی‌دارد.

بهبودی از عمل جراحی لثه چقدر طول می‌کشد

دندان‌پزشک باید به دنبال هر نوع جراحی، دستورالعمل‌های دقیق در مورد چگونگی بهبود بهتر را ارائه دهد. زمان بهبود به وسعت نوع جراحی انجام گرفته بستگی دارد.

معمولاً، افراد نیاز به داروهای مسکن تا چند روز پس از جراحی دارند. دندان‌پزشک نیز می‌تواند پس از اتمام جراحی در مورد نوع داروی مصرفی پیشنهاداتی ارائه دهد.

دندان‌پزشک توصیه‌های زیر را برای ریکاوری بعد از عمل جراحی لثه خواهد داشت:

  • استفاده از دهان‌شویه‌ی ضدعفونی‌کننده برای تمیز نگه داشتن محیز دهان و پیشگیری از عفونت
  • اجتناب از ورزش سنگین
  • مصرف غذاهای نرم در روزهای پس از جراحی
  • عدم استفاده از مواد مخدر

دندان‌پزشک برنامه‌ای برای مراجعه بعدی به بیمار پس از ۱ یا ۲ هفته در نظر می‌گیرد. در طول این ویزیت، جراح سلامت لثه را بررسی کرده و در صورت نیاز بخیه را برمی‌دارد.

ممکن است لثه‌ی فرد پس از جراحی لثه متفاوت به نظر برسد. لثه و دندان‌ها بهبود یافته، سفت و سخت و محکم می‌شود. ممکن است برخی از افراد دندان‌های حساس نسبت به دمای گرم یا سرد داشته باشند اما با استفاده از خمیردندان دندان‌های حساس تسکین یابد. دندان‌پزشک یک برنامه‌ی مراجعه برای حفظ سلامتی دهان در آینده پیشنهاد خواهد داد.

هزینه‌ی عمل جراحی لثه چقدر است

هزینه‌های دندان پزشکی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، بنابراین صحبت با بیمه‌گذار درباره‌ی مزایای بیمه‌ی دندان پزشکی ضروری است. به طور متوسط، هزینه‌ی درمان بیماری لثه از ۵۰۰ تا ۱۰ هزار دلار بسته به نوع خدمات دندان پزشکی متفاوت است. برای مثال جراحی زیبایی لثه حداقل ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

آیا می‌توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

بیماری لثه ناشی از رشد بیش از حد باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی است. بهداشت دهان و دندان مناسب در جلوگیری و معکوس کردن بیماری موثر است. در اغلب موارد، معاینه‌ی منظم دندان‌ها توسط دندان پزشک، همراه با مسواک زدن و استفاده ۲ بار در روز از نخ دندان از بیماری لثه جلوگیری می‌کند.

چشم انداز

اگر بیماری درمان نشود، بیماری لثه منجر به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و تولد نوزادان کم وزن می‌شود. بیماری لثه یک وضعیت خطرناک برای دندان‌ها، لثه و استخوان‌ها است که موجب عفونت استخوان و از بین رفتن بافت می‌شود. در این شرایط ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد.
حذف عوامل خطر، حفظ بهداشت دهان و معاینه‌ی منظم دندان پزشک، خطر و شدت بیماری لثه را کاهش می‌دهد

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید