انتشار این مقاله


میزان کالری مصرفی در زمان استراحت به ساعت آن بستگی دارد

سوزاندن کالری نیز یکی از اعمالی است که از ساعت بدن پیروی می‌‎کند. براساس مطالعه جدید کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها هر کدام در ساعات خاصی بیشتر می‌سوزند.

زمان بندی همه چیز است. حتی میزان کالری که فرد در طول زمان استراحتش می‌سوزاند نیز به ساعت آن بستگی دارد. افراد وقتی که بعدازظهر و عصر استراحت می‌کنند حدودا ۱۲۹ کالری بیشتر از صبح‌های زود می‌سوزانند. به گزارش محققان در تاریخ ۸ نوامبر در Current Biology صبح‌های زود برای سوزاندن کربوهیدرات‌ها بهتر است، در حالی که چربی‌ها بیشتر عصرها می‌سوزند. این یافته‌ها به شواهدی که نشان می‌داد زمانی که افراد غذا می‌خورند یا می‌خوابند نیز ممکن است به اندازه چیزی که می‌خورند برای حفظ مناسب سلامتی مهم باشد، اضافه شد.


مقاله مرتبط: خواب شبانه؛ نه طولانی نه کوتاه


در زمان استراحت کالری‌ها به عنوان سوخت مورد نیاز تنفس، گردش خون و فعالیت‌های مغزی و همچنین کمک به حفظ دمای بدن سوخته می‌شود. در گذشته محققان شواهد متناقضی در رابطه با این مسئله داشتند که آیا بدن در حالت استراحت میزان نسبتا ثابتی از کالری را می‌سوزاند یا در طول ۲۴ ساعت نوساناتی وجود دارد. جین دافی، نورولوژیست از بیمارستان Brigham and Women واقع در بوستون، و همکارانش گزارش کردند که این مطالعه نشان می‌دهد که متابولیسم بدن در حالت استراحت تابع ساعات شبانه روز است.

این مطالعه بر روی هفت نفر که به مدت سه هفته در اتاق‌های بدون پنجره و بدون هیچ سرنخی از این که چه زمانی از روز است انجام شد. این هفت نفر هر شب چهار ساعت دیرتر از شب قبل به رختخواب می‌رفتند. این کار معادل سفر به دور دنیا و گذر از تمامی نواحی زمانی در یک هفته است. این تغییرات برنامه به این محققان اجازه می‌داد که ریتم‌های طبیعی بدن مربوط به هر موضوعی را بدون تاثیرات خارجی مطالعه کنند.

شرکت کنندگان در این مطالعه همگی ریتم‌های واضحی از زمانی که کالری می‌سوزاندند داشتند اما زمان فراز و نشیب‌ها در افراد مختلف متفاوت است. برای مثال، زمان بیشترین سوزاندن کالری در حال استراحت به طور میانگین ۵ بعدازظهر است اما این زمان برای بعضی زودتر و حدود ۲ بعدازظهر و برای بعضی دیرتر و ۸ بعدازظهر است. کمترین میزان سوزاندن کالری حدود ۵ صبح است اما محدوده‌ای از ۲ تا ۸ صبح دارد.


مقاله مرتبط: چه رابطه‌ای بین هوش و الگوی خواب وجود دارد؟


به گفته دوفی، این تفاوت در ریتم‌های شبانه‌روزی نرمال است. علاوه بر آن، بعضی افراد سحرخیر و بعضی اصطلاحا جغد شب هستند. این تفاوت‌ها انعکاسی از زمان‌بندی‌های آنان در ریتم‌های روزمره است. دوفی می‌گوید:

نظم داشتن واقعا مهم است. برنامه‌های غیرمنظم در ریتم‌های شبانه روزی تداخل ایجاد می‌کنند که این عمل می‌تواند باعث بهم خوردن متابولیسم و سوزاندن کالری کمتر در افراد شود. در حال حاضر مطالعات نشان داده‌اند که کار شیفتی و کم خوابی مزمن می‌تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات سلامتی شود. مهم نیست که افراد دقیقا چه زمانی از خواب بیدار می‎شود یا غذا می‌خورند اما مهم است که حتی در اخر هفته برنامه منظمی داشته باشند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *