انتشار این مقاله


شناسایی هشت نوع سرطان با یک آزمایش خون ساده امکان پذیر است

آزمایش خون ساده می‌تواند هشت نوع سرطان را از روی قطعات DNA که توسط تومورها آزاد شده‌اند تشخیص دهد.

آزمایش خون ساده می‌تواند هشت نوع سرطان را از روی قطعات DNA که توسط تومورها آزاد شده‌اند تشخیص دهد.

اکثر ابزارهای غربالگری محدود به ناحیه خاصی از بدن هستند (مانند ماموگرافی برای سرطان سینه) یا می‌توانند تومورها را در هر کجای بدن ببینند اما فقط زمانی‌ که به اندازۀ کافی بزرگ باشند (مانند MRI و CT scans). بنابراین، آزمایشگاه‌ها آزمایش خونی را توسعه دادند که بتواند انواع مختلفی از تومورها را در مراحل اولیه زمانی که کوچک‌تر و قابل درمان‌تر هستند شناسایی کند.

یکی از روش‌ها توالی‌یابی ژنتیکی خون برای جستجوی DNA نمایانگر سرطان است. اما وجود DNA غیرسرطانی در خون این کار را سخت می‌کند. Florent Mouliere در دانشگاه کمبریج و همکارانش روش سریع‌تری را ابداع کردند. آن‌ها دریافتند که قطعات DNA سرطانی در خون نسبت به قطعات DNA غیرسرطانی اغلب اندازه متفاوتی دارند. برای مثال، در سرطان روده و تخمدان، قطعات کوتاه‌تر هستند. آزمایش آن‌ها ۹۴ درصد از سرطان سینه، روده، تخمدان، پوست و مجرای صفراوی را در ۶۸ نفر مبتلا به سرطان در مراحل انتهایی را تشخیص داد. با این حال، در ۲.۵ درصد از دفعاتی که تشخیص تومور داده شده بود، در حقیقت کاذب بود. همچنین این آزمایش ۶۵ درصد از سرطان پانکراس، کلیه و مغز را در ۵۷ نفر دیگر تشخیص داد.

آزمایش خون موجود که CancerSEEK نامیده می‌شود، به طور میانگین ۷۰ درصد سرطان‌های شایع را تشخیص می‌دهد؛ حتی اگر در مراحل اولیه انجام شود.

Mouliere می‌گوید که آزمایش تیم‌اش از نظر تئوری می‌تواند هر نوعی از تومور را تشخیص دهد و سادگی آن به این معناست که در آینده نزدیک می‌تواند برای استفاده در دسترس قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:


 

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید