انتشار این مقاله


عفونت‌ها و سرطان: این ارتباط می‌تواند قوی‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنیم

براساس مطالعه‌ای که اخیرا در مورد ارتباط عفونت‌ها و سرطان انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که باکتری‌ها می‌توانند تاثیر گسترده‌ای در ایجاد سرطان داشته باشند.

براساس مطالعه‌ای که در مورد ارتباط عفونت‌ها و سرطان اخیرا انجام شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که باکتری‌ها می‌توانند تاثیر گسترده‌ای در سرطان داشته باشند.

عفونت ویروسی می‌تواند علت ۲۰ درصد از سرطان‌ها باشد.

مطالعه‌ی انجام شده دردانشگاه پزشکی مریلند بالتیمور نوعی از عفونت باکتریایی را آشکار کرده است که می‌تواند ترمیم DNA در سلول را مختل کند که این مورد علت اصلی سرطان‌ها شناخته شده است.

طبق گزارش PNAS این نوع عفونت همچنین می‌تواند اثر بعضی از دارو‌های ضد سرطانی را ضعیف کند.

محقق برتر این مطالعه Robert C.Gallo پروفسور و مسئول موسسه‌ی بخش ویروس شناسی انسانی می‌گوید:

به نظر می‌رسد تقریبا عامل ۲۰ درصد از سرطان‌ها، عفونت‌ها می‌باشند که بیشتر در اثر عوامل ویروسی ایجاد می‌شوند.

این تیم تحقیقات خود را با مطالعه‌ی خانواده‌ای از باکتری‌ها به نام مایکوپلاسما آغاز کردند.

پروفسور Robert C.Gallo یکی از دانشمندانی بود که موفق به کشف ویروس HIV به عنوان عامل AIDS شد. او در ادامه در مورد ارتباط عفونت‌ها و سرطان می‌گوید:

این باکتری‌ها؛ بخصوص در افراد آلوده به ویروس HIV با سرطان‌ها مرتبط هستند.

مایکوپلاسما، DnaK و سرطان

مایکوپلاسما‌ها در میان کوچکترین میکروارگانیسم‌هایی که به صورت مستقل زندگی می‌کنند، قرار گرفته اند. این باکتری‌ها دیواره سلولی ندارند و دانشمندان برای مدتی طولانی آن‌ها را ویروس به شمار می‌آوردند.

این باکتری‌های کوچک حاوی پروتئینی به نام DnaK هستند که به علت توانایی‌اش در برقراری ارتباط با سایر پروتئین‌ها، دانشمندان تصمیم به مطالعه‌ی آن گرفتند.

DnaK پروتئینی محافظ است که از دیگر پروتئین‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند و با کمک به تشکیل‌شان، در مورد عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند.

تلاش این تیم دو ارتباط اساسی بین DnaK و سرطان را آشکار کرد.

آنها به این نتیجه رسیدند که پروتئین DnaK مایکوپلاسما با پروتئینهای انسانی که برای ترمیم DNA ضروری هستند، مداخله کرده و فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

همچنین به نظر می‌رسد DnaK اثر بعضی از داروهای خاص را که برای افزایش فعالیت ضد سرطانی طبیعی p53 عمل می‌کنند، تضعیف می‌کند.

موش آلوده به باکتری بسیار سریع‌تر مبتلا به سرطان شد

محققان در مطالعاتشان سرعت گسترش سرطان را در بافت لنفاوی دو گروه از موش‌های با سیستم ایمنی تضعیف شده، مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها یک گروه از موشها را با مایکوپلاسمای مربوط به یک شخص مبتلا به HIV آلوده کردند.

نتایج نشان داد سرطان در موش‌های آلوده به مایکوپلاسما و با سیستم ایمنی تضعیف شده نسبت به گروه دیگر که آلوده نشده بودند، با سرعت بیشتری گسترش یافت.

علاوه بر این برخی از سلول‌های سرطانی نه همه‌ی آن‌ها دارای DNA از باکتری بودند.

دانشمندان معتقدند ایجاد سرطان توسط عوامل عفونی ساده است.

به نظر می‌رسد مایکوپلاسما DnaK آزاد می‌کند که می‌تواند وارد سلول‌های سالم مجاور شده و منجر به آغاز فرآیند‌هایی شده که درنهایت باعث سرطانی شدن آن سلول‌ها شود.

ارتباط عفونت‌ها و سرطان ممکن است به بازنگری نیاز داشته باشد

در نهایت محققان با بررسی ساختار آمینواسید، تفاوت‌هایی را بین پروتئین‌های DnaK باکتری‌های ایجاد کننده‌ی سرطان و باکتری‌های غیر سرطان‌زا مشاهده کردند.

بنابراین باکتری‌های دیگری با توانایی مشابه در ایجاد سرطان وجود دارد.

Robert C.Gallo معتقد است این مطالعه در تغییر نحوه‌ی تفکر در مورد عفونت‌ها و حداقل در مورد برخی از سرطان‌ها موثر بوده است.

مطالعات ما می‌تواند توضیحی در مورد چگونگی شروع یک سری از حوادث توسط عفونت‌های باکتریایی که در نهایت می‌توانند باعث سرطان شود، ارائه کند.


حتما بخوانید: باکتری ها در ایجاد سرطان روده نقشی حیاتی بازی می کنند


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید