انتشار این مقاله


میکرولیتیازیس بیضه : آیا با سرطان بیضه مرتبط است؟

آیا ارتباطی بین میکرولیتیازیس بیضه‌ای و سرطان بیضه وجود دارد؟ پاسخ این سوال اینجاست.

آیا ارتباطی بین میکرولیتیازیس بیضه‌ای و سرطان بیضه وجود دارد؟ پاسخ این سوال اینجاست.
میکرولیتیازیس بیضه‌ای (tes-TIK-yoo-lur my-kroh-lih-THIE-uh-sis) یک بیماری غیر معمول است – در طی سونوگرافی بیضه تشخیص داده می‌شود – که در آن خوشه‌های کوچکی از کلسیم در بیضه‌ها تشکیل می‌شود.


مقاله مرتبط: تحقیقات جدید: شواهد ژنتیکی برای سرطان بیضه


تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین میکرولیتیازیس بیضه‌ای و سرطان بیضه وجود دارد. با این وجود ، هنوز معلوم نیست که آیا میکرولیتیازیس بیضه‌ای یک عامل خطر (risk factor) مستقل برای سرطان بیضه است یا خیر.
اغلب مطالعات در مورد میکرولیتیازیس بیضه‌ای ، مردانی را شامل می‌شوند که سونوگرافی بیضه را به دلایل دیگری مانند تورم، درد یا ناباروری انجام داده‌اند. در این مطالعات ، به نظر می‌رسد رابطه نسبی بین میکرولیتیازیس بیضه و سرطان بیضه وجود دارد.


مقاله مرتبط: مصرف طولانی مدت ایبوپروفن بر عملکرد طبیعی بیضه‌ تاثیر می‌گذارد


با این حال ، مطالعه مردان سالم بدون علائم نشان می‌دهد که میکرولیتیازیس بیضه‌ای بسیار شایع‌تر از سرطان‌های بیضه است. در نتیجه، محققان بر این باورند که میکرولیتیازیس بیضه‌ای به احتمال زیاد خطر ابتلا به سرطان بیضه انسان را افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط: سرطان بیضه؛ تست‌های ژنتیکی


اگر کسی هستید که بیماری میکرولیتیازیس بیضه‌ای دارید ، سابقه پزشکی شما احتمالا بر روی توصیه‌های پس از تشخیص دکتر شما تاثیر می‌گذارد. مثلا:
شما سالم هستید و هیچ علائم یا عوامل خطری برای سرطان بیضه ندارید. هیچ تست دیگری مورد نیاز نیست با این حال ، ممکن است پزشک شما به شما توصیه کند که به طور منظم آزمایش‌های مربوط به بیضه را انجام دهید و اگر توده غیر معمولی پیدا کردید، قرار ملاقاتی با پزشک ترتیب دهید.
شما عوامل دیگر خطر سرطان بیضه را دارید. اگر فاکتورهای خطر دیگری برای سرطان بیضه دارید مانند سابقه قبلی عدم نزول بیضه ، پزشک ممکن است ویزیت‌ها و پیگیری‌های بعدی به همراه اسکن سونوگرافی بیضه را توصیه کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید