انتشار این مقاله


چگونه یک باکتری شایع دهانی سرطان کولون را کشنده تر می‌کند

باکتری‌های شایع دهانی علاوه‌بر جهش‌ها می‌توانند در سرطان کولون نقش ایفا کنند.

محققان دانشکده‌ی دندان‌پزشکی، پزشکی دانشگاه کلمبیا، باکتری F.nucleatum را که باکتری شایع دهانی بوده و در پوسیدگی دندان‌ دخالت دارد، در مورد افزایش سرعت رشد سرطان کولون مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه در ژورنال EMBO منتشر شد.

یافته‌ها می‌توانند تشخیص و درمان سرطان های تهاجمی کولون را راحت‌تر بکند. همچنین یافته‌ها می‌توانند این مطلب را توضیح دهندکه  چرا در نتیجه‌ی باکتری ‌های مشابهی که در پلاک های دندانی یافت می‌شوند، بعضی از موارد سرطان با سرعت بیشتری نسبت به سایرین بوجود می آیند. سرطان کولون دومین سرطان منجربه مرگ در ایالات متحده‌ی آمریکا می‌باشد. محققان مدت زیادی می‌دانستند که جهش های ژنتیکی در بیش از یک دهه جمع شده و منجربه سرطان می‌شوند. دکتر Yiping W. Han رئیس مطاله و استاد میکروبیولوژی در دانشکده‌ی پزشکی دندان‌پزشکی دانشگاه کلمبیا و دانشکده‌‌ی پزشکان و جراحان Vagelos بیان می‌کند:

جهش ها تنها قسمی از علل بیماری هستند. عوامل دیگر شامل میکروب‌ها نیز می‌توانند نقش داشته باشند.

دانشمندان همچنین نشان داده‌اند که سومین علت سرطان کولورکتال با باکتری شایع دهانی که F.nucleatum است، ارتباط دارد. این موارد که علت سرطان این باکتری می‌باشد اغلب تهاجمی بوده اما کسی علت آن را نمی‌داند. در مطالعات گذشته، تیم تحقیقاتی Han کشف کرده بود که باکتری‌ها مولکول‌های چسبندگی به نام  FadA ایجاد می‌کنند که این مولکول‌ها مسیرهای سیگنال در سلول‌های روده که در بسیاری از سرطان‌ها درگیر می‌شوند را درگیر می‌کنند. Han می‌گوید:

ما نیاز داشتیم که بدانیم چرا باکتری‌های  F.nucleatum فقط با سلول‌های سرطانی ارتباط برقرار می‌کنند.

در مطالعه‌ی اخیر محققان در کشت سلول‌ها کشف کردند که سلول‌های غیر سرطانی کولون فاقد پروتئین Annexin A1  که از تحریک کننده‌های رشد هستند، می‌باشند. آنها سپس در محیط آزمایشگاه و سپس در موش‌ تایید کردند که Annexin A1 غیرفعال شده از اتصال F.nucleatum به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و رشد آنها را کاهش می‌دهد. دانشمندان همچنین کشف کردند که F.nucleatum تولید Annexin A1 را برای جذب باکتری‌های بیشتر  افزایش می‌دهد. Han می‌گوید:

ما یک حلقه‌ی بازخورد مثبت را شناسایی کردیم که پیشرفت سرطان را بدتر می‌کند. ما همچنین یک مدل دو  عاملی پیشنهاد می کنیم که عامل اول جهش‌های ژنتیکی بوده و دومین عامل  F.nucleatum بوده که باعث سرعت بخشیدن به مسیر سیگنالینگ سرطان شده و سرعت رشد تومور را افزایش می‌دهد.

محققان سپس مجموعه‌ی داده‌های توالی RNA که از طریق مرکز ملی بیوتکنولوژی، اطلاعات ۴۶۶ بیمار مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ اولیه را جمع آوری شده بود را بررسی کردند. بیماران با Annexin A1 بالا پیش‌آگهی بدتری بدون در نظر گرفتن جنس، سن، درجه و مرحله‌ی سرطان داشتند. محققان در حال حاظر به دنبال راه‌هایی برای توسعه Annexin A1 به عنوان نشانگر زیستی برای سرطان‌های تهاجمی و به‌عنوان یک هدف بالقوه برای توسعه‌ی درمان‌های جدید برای کولون و دیگر انواع سرطان هستند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید