انتشار این مقاله


آیا مصرف قندها رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد؟

فهمیدن این مطلب که تشخیص بیماری شما سرطان است به مقدار زیادی شوکه کننده است. جودی هنگامی که این مطلب را فهمید، شروع کرد به تغییر شیوه ی زندگی اش به شیوه ای که همه انواع قند ها را از رژیم غذایی اش حذف کرد و این حذف کردن به این معنی بود که حتی […]

فهمیدن این مطلب که تشخیص بیماری شما سرطان است به مقدار زیادی شوکه کننده است. جودی هنگامی که این مطلب را فهمید، شروع کرد به تغییر شیوه ی زندگی اش به شیوه ای که همه انواع قند ها را از رژیم غذایی اش حذف کرد و این حذف کردن به این معنی بود که حتی مصرف میوه و نان را نیز قطع کرد. هنگامی که جودی برای ملاقات با متخصص سرطانش به مطب او رفت در حالی بود که او برای مدت دو هفته رژیم بدون قند گرفته بود. او کاملا غیر آماده بود برای شنیدن مطالبی که دکتر می خواهد به او بگوید.

دکتر  به او گفت: به رژیم عادتی ات برگرد، مصرف قند باعث افزایش رشد سرطانت نمی شود. در عوض به جای قطع کردن مصرف همه قند ها می بایستی مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهی مانند میوه ها و همه‌ی انواع نان (انواع غلات). او وزن مناسبی داشت و بیشتر می بایست بر روی تغذیه کلی اش تمرکز می کرد مخصوصا اینکه شیوه ی شیمی درمانی نور امیدی برای تلاش برای بهبودی بوجود آورده است.

قند ها از مواد ضروری مورد نیاز برای عملکرد سلول هاست. گلوکز(قند) برای رشد سلولی و حفظ عملکرد ارگان های بدن به صورت نرمال خیلی مهم است. در سال ۲۰۱۵، فهمیده شد که هیچ مدرکی دال بر اینکه مصرف نکردن قند می تواند از رشد و تقسیم سلول های سرطانی جلوگیری کند وجود ندارد. در حقیقت، هنگامی که قندی وجود نداشته باشد که سلول ها از آن استفاده کند، سلول می تواند از دیگر منابع استفاده کند که باعث ایجاد سوء تغذیه و کاهش حجم عضلات می شود.

این حقیقت دارد که سلول های سرطانی مقدار بیشتری گلوکز در مقابل دیگر سلول ها استفاده می کنند و از این مواد برای تولید انرژی مورد نیاز برای تقسیم استفاده می کنند. اما قند‌ها لزوما باعث افزایش سرعت رشد آنها نمی‌شود. پژوهش هایی در حال انجام هستند که می خواهند در آن از قند بر علیه سلول های سرطانی استفاده کنند. به شیوه‌ای که با وارد کردن آنزیمی خاص در مسیر کوتاه استفاده از قند و تولید انرژی از منابع مشابه، در این راه اختلال ایجاد کنند و این ممکن است باعث کند شدن یا حتی توقف قدرت رشد سلول های سرطانی بشود.(منبع:Le et al.)

شواهدی وجود دارد که خوردن زیاد قند ها می تواند باعث افزایش وزن شود و به صورت غیر مستقیم احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، سرطان هایی همچون سرطان سینه، کولورکتال، پانکراس و پروستات. مطابق American Heart Association، مردان می بایست بیشتر از ۹ قاشق غذاخوری قند در طول روز مصرف نکنند و این مقدار برای زنان ۶ قاشق است. این مقادیر معادل ۱۵۰ و ۱۰۰ کالری است. در حالی که بیشتر مردم به سادگی دو برابر این میزان را استفاده می کنند. حتی اگر شما مصرف مضنون های اصلی که نوشیدنی ها و کیک ها هستند را قطع کنید، همچنان قند در سس ها، تزئینات سالاد‌ها و سبزیجات کنسرو شده وجود دارد. اغلب وجود قند و میزان آن بر روی محصولات بسته‌بندی شده نوشته شده است، اما با اسم هایی از قبیل؛ فروکتوز، لاکتوز، ساکارز، مالتوز، گلوکز و دکستروز. که این تنوع اسمی، تشخیص وجود قند در این محصولات را سخت‌تر می کند.(منبع:CTCA)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید