انتشار این مقاله


چای داغ خطر سرطان مری را افزایش می‌دهد

طبق پژوهش‌های محققان مصرف نوشیدنی‌های گرم بصورت داغ می‌تواند خطر سرطان مری را افزایش دهد.

به گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۷،۶۵۰ مورد جدید سرطان مری وجود دارد و بیش از ۱۶،۰۰۰ نفر از این بیماران جان خود را در اثر اين بيماري از دست مي‌دهند.
با توجه به ديدگاه افراد، انجمن سرطان آمریکا تخمين مي‌زند كه حدود ٢٠ درصد از افرادي كه مبتلا به سرطان مري شدند تا ٥سال بعد از تشخيص زندگي مي‌كنند. فاكتورهاي زيادي مانند سن بالاي ٥٥، مرد بودن، داشتن ريفلاكس اسيدي، داشتن رژيم غذايي حاوي مقدار زياد گوشت فرآوري شده و سبزيجات و ميوه‌ي كم باعث ايجاد سرطان مري مي‌شوند. محققان همچنين بيان مي‌كنند كه مصرف نوشيدني‌هاي داغ خطر سرطان مري را افزايش مي‌دهد.
با اين حال محققان از بسياري از شركت‌كنندگان در مطالعه خواستند تا مقدار مصرفی چاي خود و اينكه تا چه اندازه هنگام نوشيدن گرم مي‌شود را بياد بياورند. چنين روشي مي‌تواند نتايج را منحرف بكند به خصوص زماني كه بخواهند مطلبي را از گذشته به ياد آورند. در مطالعات جديد هدف اصلاح كردن اين مسئله با اندازه گيري دماي چاي به طوري كه به حافظه، احساس و افكار افراد وابسته نباشد.
محققان به سرپرستي دكتر Farhad Islami مدير استراتژيك پژوهش سرطان در انجمن سرطان آمريكا، همچنين خواستار مطالعه بر روي عادات نوشيدن چاي بر روي كساني كه به طور مكرر و به مقدار كم مصرف مي‌كنند.

چاي بسيار داغ مي تواند خطر سرطان مري را ٩٠ درصد افزايش دهد

دکتر Islami و همکارانش در مورد بیش از ۵۰،۰۰۰ نفر که در مطالعه کوهورت(هم گروهي) در گلستان به کار گرفته اند – یک مطالعه آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت – که افراد در ابتدای سن ۴۰-۷۵ ساله بودند. محققان از نظر باليني شرکت کنندگان را به مدت یک دوره ي متوسط ۱۰.۱ ساله از سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ دنبال کردند. در طی این مدت، ۳۱۷ نفر مبتلا به سرطان مري شدند. محققان دمای چای را به دو گروه “بسیار داغ” به این معنی كه داراي دما بیش از ۶۰ درجه سانتي گراد و “سرد یا ولرم “، یعنی دارای درجه حرارت زیر ۶۰ درجه سانتی‌گراد تقسيم كردند. طبق تجزيه و تحليل محققان گزارشي را كه از زمان ريختن چاي تا نوشيدن آن كه حدود ٢ تا ٦ دقيقه مي‌باشد و همچنين اولويت افراد براي نوشيدن چاي بسيار داغ را در نظر مي‌گيرند.
به طور کلی، این مطالعه نشان داد که نوشیدن ۷۰۰ میلی‌لیتر چای داغ در روز باعث افزایش احتمال ٩٠ درصدي ابتلا به سرطان در مقایسه با مصرف روزانه چای سرد یا ولرم می‌شود.
محققان مي‌گويند:

نتایج ما به طور قابل توجهی موجب تقويت شواهد موجود در ارتباط بین نوشیدن نوشیدنی گرم و خطر ابتلا به سرطان مری مي‌شود.

دكتر Islami و همكارانش بيان مي‌كنند كه ممکن است معیار بهداشت عمومی منطقي باشد که این نتایج را بر روي تمام انواع نوشیدنی‌ها اعمال بكنند و به مردم توصیه شود که صبر كنند تا نوشیدنی‌ها قبل از مصرف تا ٦٠ درجه ي سانتي‌گراد خنك شوند.
طبق گقته‌ي دكتر Farhad Islami بسیاری از مردم از نوشیدن چای، قهوه و یا سایر نوشیدنی‌های داغ لذت می‌برند. با این حال، طبق گزارش ما، نوشیدن چای بسیار داغ می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد و بنابراین توصیه می‌شود براي نوشيدن نوشيدني‌هاي گرم اندكي صبر شود تا خنك شوند.
نویسندگان هشدار می‌دهند که دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا سازوکار‌های این ارتباط را درک کنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید