انتشار این مقاله


داشتن کمی تحرک می تواند ابتلا به بیماری های مزمن را تا حد زیادی به تعویق بیندازد!

کمبود فعالیت فیزیکی مردم جهان را در ریسک بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی قرارداده است. تنها وقفه کوچکی در وضعیت نشسته می‌تواند اثر زیادی داشته باشد.

کمبود فعالیت فیزیکی ۱.۴میلیارد از مردم جهان را در ریسک بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی قرارداده است. از آنجایی که خطرات سلامتی برای نشان دادن هزینه‌های نشستن بیهوده کافی نبود یک تیم از دانشمندان در انگلستان عدد سنگینی را روی سلامتی نجومی و هزینه‌های مالی زندگی بی‌تحرک گذاشته‌اند


مقاله مرتبط: نداشتن فعالیت بدنی، سرعت در پیری بیولوژیکی!


رفتار بی‌تحرک طولانی با نشستن چه در مقابل میز کار چه جلوی تلویزیون برای بیش از ۶ ساعت در روز توصیف می‌شود. برای بیشتر مردمی که ساعات معمولی را در اداره مشغول کارند احتمالاً در سطح کمی است و حتی این مقدار از نشستن می‌تواند هزینه‌های هنگفتی ایجاد کند.

لئونی هرون، نویسنده این مقاله از دانشگاه کوئینز در مقاله خود نشان داد بی‌تحرکی طولانی مدت برای انگلستان ۷۶۲ میلیون بین ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خرج داشته است و با ۶۹۲۷۹ مرگ در سال ۲۰۱۶ مرتبط است. مقاله در مجله Epidemiology  and Community Health به چاپ رسیده است.

هرون دراین‌باره گفت:

من امیدوارم عموم مردم از چگونگی تأثیر رفتار خودشان بر سلامتی‌شان آگاه شوند زیرا به هزینه‌های سر ویس‌های درمانی تبدیل خواهد شد.

چرا نشستن تا این اندازه بد است؟

 هرون یافته‌های ۶ مطالعه طولی که ارتباط بی‌تحرکی را با موارد زیر مشخص می‌کرد بررسی کرد:

مرگ در تمام علل (حتی مرگ هم هزینه دارد)، سرطان کولون، سرطان ریه و سرطان اندومتر(حالب)

او به این مطالعات طولی اعتماد کرد زیرا سیستم سلامت ملی انگلستان مرگ یا هزینه‌های مرتبط با نشستن در طول روز را ثبت نمی‌کند! که البته این یافته‌ها نشان داد که از این به بعد این کار باید انجام شود.

او تخمین میزند:

 رفتار بی‌تحرکی دلیل ریشه‌ای پشت ۱۶.۹درصد از نمونه‌های دیابت نوع دو، ۴.۹درصد از نمونه بیماری‌های قلبی-عروقی و ۱۱.۶درصد از مرگ‌ها از روی مرگ با علل متفاوت انگلستان است. همچنین ممکن است پشت ۷.۵ درصد از سرطان‌های ریه، ۹ درصد از سرطان‌های کولون و ۸ درصد از سرطان‌های آندومتر باشد.

تلاش برای درمان بیماران با همه این بیماری‌ها سالانه میلیون‌ها پوند هزینه برای انگلستان ایجاد می‌کند. تعداد بالای مرگ به دلیل شکست خوردن این درمان‌هاست.

این شرایط به نظر غیرقابل اجتناب می‌رسد اما هرون معتقد است کاهش کمی در بی‌تحرکی می‌تواند اثرات بزرگی بر سطح جامعه داشته باشد.

او در ادامه گفت:

حتی اگر ۱۰ درصد از مردم نشستن روزانه خود را به کمتر از ۶ ساعت در روز کاهش می‌دادند ۴۸۰۲ زندگی در سال ۲۰۱۶ می‌توانست حفظ شود. اگر ۳۰ درصد مردم این وظیفه را بر عهده می‌گرفتند ۱۲۰۰۶ نفر نجات میافتند. اگر۵۰درصد کشور این کار را انجام می‌دادند ۲۴۰۱۲ نفر از مردم نمی‌مردند.

چگونه خودمان را از نشستن نجات دهیم؟!

ترغیب توده مردم برای کاهش بی‌تحرکی خواسته بزرگی است و همان طور که هرون اشاره کرد شاید غیرواقعی باشد. ۲۹ درصد از زنان و مردان انگلستان برای حداقل ۶ ساعت در هر روز هفته در ۲۰۱۶ بی‌تحرک بودند. نشستن بخش غیرقابل چشم‌پوشی کار پشت میزی است اما هنوز راه‌هایی برای کاهش خطرات آن وجود دارد.

اما فواید سلامتی قابل‌ملاحظه‌ای در تغییر رفتار نشستن به فعالیت فیزیکی سبک وجود دارد.

پیشنهاد هرون این است که مقدار کمی از تحرک را در هر روز بگنجانیم. او رفتن به پیاده‌روی در زمان نهار یا ایستادن در طول قهوه نوشیدن به جای نشستن را پیشنهاد می‌دهد. این ایده برای تغییر حالت “نبود تحرک در کل” به “فقط مقدار کمی تحرک” است.

هرون گفت:

اگر شما انرژی بیشتری از راه ایستادن یا حرکت کردن مصرف می‌کنید دیگر بی‌تحرک نیستید. راهنماها معمولاً روی به دست آوردن تحرک بیشتر و فعالیت فیزیکی فراوان تمرکز می‌کنند اما فواید سلامتی قابل‌ملاحظه‌ای در تغییر رفتار نشستن به فعالیت فیزیکی سبک وجود دارد.

او تنها فردی نیست که نتیجه حتی یک حرکت کوچک را هایلایت می‌کند. برای مثال برخی محققان نشان داده‌اند پیاده‌روی، رقصیدن یا باغبانی برای کمتر از ۱۰ دقیقه در هر روز با ۱۸ درصد کاهش ریسک مرگ مرتبط است.

همان قدر که نشستن پرهزینه و مرگ‌آور می‌تواند باشد درمان‌ها نیز ساده به نظر میرسند-انجام هر چیزی بهتر از انجام ندادن هیچ‌چیزی است.


مقاله مرتبط: چگونه در محل کار تحرک داشته باشیم؟


 

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید