انتشار این مقاله


درمان فشارخون مي‌تواند سیر آلزایمر را کندتر کند

دانشمندان دریافتند كه مصرف Nilvadipine که برای درمان فشارخون استفاده می‌شود، می‌تواند جریان خون به مغز را در بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش دهد.

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زوال عقل می‌باشد. بیماری پیش‌رونده که باعث از بین رفتن و در نهایت مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند دچار اختلال شناختی می‌شوند همچنین افراد در قضاوت و انجام کارهای روزمره دچار مشکل می‌شوند.

زوال عقلی میلیون‌ها فرد را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. طبق آمار مرکز ملی آلزایمر تعداد افراد مبتلا به زوال عقل نزدیک به ۵۰ میلیون نفر است و همچنین گفته‌ شده‌است که این میزان هر ۲۰سال دوبرابر می‌شود‌ و تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۷۵ میلیون نفر می‌رسد. در آمریکا آلزایمر ششمین علت مرگ می‌باشد.

دانشمندان به دنبال درمانی برای کاهش سیر بیماری هستند و آنها یافتند که Nilvadipine، داروی کاهنده‌ی فشارخون، تأثیر مثبتی در جریان خون مغز در افراد مبتلا به آلزایمر دارد. این نتایج در ژورنال Hypertension منتشر شده‌است

Nilvadipine چگونه برروي جريان خون مغز تأثير مي‌گذارد؟

Nilvadipine یک مسدود کننده کانال کلسیم است که منجر کاهش فشار خون می شود و مردم اغلب از آن برای درمان فشار خون بالا استفاده می کنند. هدف از آخرین مطالعه که شامل ۴۴ نفر از بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​بود، این بود که ببینیم آیا nilvadipine می تواند پیشرفت بیماری را کند کند یا خیر. دکتر Jurgen Claassen، دانشیار مرکز پزشکی دانشگاه Radboud در نایمنگ هلند، و نویسنده اصلی این مطالعه است بیان می‌کند:

اگر چه هیچ درمان پزشکی بدون خطر نیست، درمان فشار خون بالا می تواند برای حفظ سلامت مغز در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مهم باشد.

محققان به طور تصادفی  nilvadipine یا پلاسبو را به شرکت‌کنندگان ارائه دادند و از آنها خواستند تا ۶ ماه مصرف این داروها را ادامه دهند. آنها جریان خون مناطق خاص مغز را با استفاده از تکنیک MRI، در ابتدای مطالعه و پس از ۶ ماه اندازه گیری کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد جریان خون هیپوکامپ، منطقه مغز مرتبط با حافظه و یادگیری، در میان گروهی که nilvadipine مصرف می‌کردند در مقایسه با گروهی که پلاسبو مصرف می‌کردند، ۲۰٪ افزایش یافته است. این درمان تأثیری بر جریان خون به سایر نقاط مغز ندارد. دکتر Claassen بیان می‌کند:

درمان فشارخون بالا می‌تواند در کاهش جریان خون مغز  که ضرر آن بیشتر از منفعت آن است، موفقیت‌آمیز باشد.

هموار كردن راه برای تحقیق در آینده

در مطالعات قبلی که محققان بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ را در مناطق مختلف در اروپا انجام دادند، یک تیم اثرات nilvadipine و پلاسبو را در بیش از ۵۰۰ نفر فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​مقایسه کرد. در این پروژه، تیم تحقیقاتی تأثیر nilvadipine در جریان خون مغز را ثبت نکردند در نتیجه تجویز  nilvadipine به عنوان یک درمان، ثبت نشده‌است. با این حال یک زیرگروه از شرکت‌کنندگان کاهش سیر از دست دادن حافظه را تجربه کردند.

در آخرین مطالعه، تعداد شرکت‌کنندگان بیش از حد کم بود، و زمان پیگیری برای تأثیر nilvadipine در جریان خون در مناطقی در مغز در بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد، کم بود. همچنین شرکت‌کنندگان نژاد و قومیت مشابهی داشتند. علی‌رغم کوچک بودن اندازه‌ی آخرین مطالعه، از روش تصویربرداری MRI نیز استفاده شده‌است که قبل از آن تنها تعداد اندکی از این روش برای بررسی تأثیر درمان فشارخون برروی جریان خون استفاده‌ کرده‌بودند. 

محققان بر این باورند که استفاده از این تکنیک پیشرفته در مطالعات بزرگ و گسترده‌تر می‌تواند گام بعدی بزرگی در تحقیق باشد. دکتر Jurgen Claassen بیان می‌کند:

در آینده ما باید بدانیم که آیا بهبود جریان خون، به ویژه در هیپوکامپ، می‌تواند به عنوان یک درمان حمایتی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر، به خصوص در مراحل اولیه بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید