انتشار این مقاله


علایم گرمازدگی که نباید نادیده گرفته شوند

با رعایت نکات لازم، می‌توان بدون نگرانی در محیط باز ورزش یا کار کرد.

با شروع حرکت امواج گرما به سمت اروپا و ایالات متحده، کارشناسان محیط زیست، در مورد کار کردن و ورزش کردن زیر نور خورشید، به مردم هشدار می‌دهند. قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی، باعث بروز مشکلات سلامتی و گرما زدگی می‌شود. علایم گرمازدگی شامل تعرق بیش از حد، سردرد خفیف و افزایش تعداد تنفس می‌باشد.

بهترین زمان ورزش در فضای باز و زیر آفتاب، قبل از ساعت ده صبح و بعد از ساعت شش عصر می‌باشد. استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی و آب به هنگام ورزش زیر نور خورشید، ضروری است.

کار کردن زیر آفتاب به شدت طاقت فرساست؛ لذا بهتر است از لباس‌های گشاد با رنگ روشن استفاده کرده و بدن را به میزان کافی هیدراته نمود.

به طور رسمی اعلام شده است که کره‌ی زمین در گرم‌ترین حالت ممکن خود قرار دارد. اروپا یکی از مراکز گرم در دنیاست، به طوری که فرانسه در ۱۲ جولای ۲۰۱۹، بالاترین دما را که ۱۱۴ درجه فارنهایت (۴۶ درجه سانتی‌گراد) بود، در چند سال اخیر داشته است!

دانشمندان معتقدند که تغییرات اقلیمی، پشت پرده‌ی شروع حرکت امواج گرماست. کارشناسان محیط‌ زیست نیز در حال آگاه‌سازی مردم برای پیشگیری از گرمازدگی و بیماری‌های مربوط به گرماست.

به طور کلی، وقتی دما به ۷۷ درجه فارنهایت برسد، ملاحظات سلامتی در نظر گرفته می‌شود. در دمای بالای ۸۲ فارنهایت، ریسک گرمازدگی بالاست. دمای بیش از ۸۵ فارنهایت، وضعیت فوق خطرناک بوده و احتمال غش در اثر گرما وجود دارد.

به گزارش منابق موثق، سالانه ۶۰۰ نفر در اثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند. بیماری‌های مروبط به گرما نظیر گرمازدگی، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای خنک کردن خود، دچار مشکل می‌گردد. بدن انسان به وسیله‌ی عرق کردن، خود را خنک می‌کند؛ ولی اگر گرما غیرقابل تحمل باشد، مکانیسم تعرق چندان کارساز نیست و باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

به گفته‌ی دکتر مایکا زول، استادیار مرکز سلامت و ورزش New Mexico، هنگامی که رطوبت بسیار زیاد است، عرق ما نمی‌تواند تبخیر شده و گرمای بدن را از بین ببرد. عرق باید بخار شود تا بتواند بدن را خنک کند. اگر بخار نشود و روی بدن باقی بماند، به درد نمی‌خورد. اغلب در مناطق گرم و مرطوب، این اتفاق می‌افتد. اگر دمای هوا بالای ۸۰ درجه و رطوبت هوا بیش از ۷۵ درصد باشد، ریسک گرمازدگی بالا می‌رود.

عوارض گرما زدگی

پزشکان مرکز مقابله با بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کنند که افراد مسن، خردسالان، بیماران روانی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از ریسک بالایی برای ابتلا به گرمازدگی برخوردارند. هرچند سایر افراد نیز در صورت عدم انجام اقدامات پیشگیرانه، در معرض خطر هستند. به گفته‌ی کارشناسان، قبل از ورزش کردن در هوای گرم، باید اقدامات لازم را جهت پیشگیری از گرما زدگی انجام داد.

به هنگام ورزش، کارکرد و فعالیت عضلات باعث تولید گرما می‌شود. گشاد شدن عروق خونی به خارج شدن گرمای بدن کمک می‌کند، با این حال، اصلی ترین راه دفع گرمای بدن، از طریق تعریق است. با ورزش در هوای گرم، بدن مجبور است گرمای خود را به محیطی گرم‌تر منتقل کند!

این اتفاق در هوای گرم و مرطوب شدیدتر است. رطوبت زیاد می‌تواند مانع از تبخیر هر گونه عرق شود، لذا کمکی به دفع گرمای بدن نمی‌کند. این وضعیت، امکان خنک شدن بدن را از بین می‌برد و با شروع ورزش، علایم گرمازدگی بروز کرده و شرایط بیماری را فراهم می‌کند.

علایم گرمازدگی

به گفته‌ی کارشناسان، افرادی که به مدت طولانی در معرض نور خورشید هستند باید از علایم گرمازدگی که ممکن است نادیده گرفته شود، آگاه باشند. علایم گرمازدگی می‌توانند از تعرق شدید، حالت تهوع، سردرد و سبکی سر تا غش متغیر باشد. به گفته‌ی دکتر زول، اگر به هنگام کار یا ورزش در فضای باز، هرکدام از این علایم ایجاد شد، افراد باید به سرعت دست از کار و ورزش برداشته و به محیطی با دمای متعادل بروند.

اگر علایم گرمازدگی در مراحل اولیه نادیده گرفته شود، می‌تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند. فردی که دچار گرمازدگی شده است، دمای بدنش ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا حتی بیشتر است. علایم گرمازدگی شدید عبارتند از سردرگمی، بی‌حوصلگی، عرق خفیف یا پوست گرم، خشک، از دست دادن هوشیاری، تشنج، و دمای بالای بدن. این علایم جزو اورژانس‌های پزشکی هستند و در صورت عدم مداخله درمانی، باعث آسیب مغزی و مرگ می‌شوند.

چگونه می‌توان در آب و هوای گرم، ورزش کرد؟

بهتر است قبل از ورزش در محیط باز، درجه‌ی گرما و رطوبت هوا را چک کرد. اگر دمای هوا بیشتر از ۳۲ درجه‌ی سانتی گراد باشد، اقدامات پیشگیری از علایم گرمازدگی لازم است. قبل از ساعت ۱۰ صبح و یا بعد از ساعت ۶ عصر، یعنی هنگامی که نور خورشید در کمترین مقدار است، زمان مناسبی برای ورزش در محیط باز می‌باشد.

نوشیدن آب یا مایعات خنک قبل و بعد از ورزش ضروری است. بهترین نوشیدنی به هنگام ورزش، آب؛ و بدترین نوشیدنی الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار است. استفاده از ضدآفتاب و لباس‌های ورزشی مناسب به هنگام ورزش در محیط باز فراموش نشود. قبل از اقدام به ورزش، بهتر است با پزشک خانواده مشورت کرده و درصورت مصرف هرگونه داروی خاص، از ورزش در محیط باز پرهیز شود، زیرا بعضی از داروها با علایم گرمازدگی تداخل پیدا کرده و بیماری‌های مربوط به گرما را تشدید می‌کنند.

کار کردن در آب و هوای گرم

برای افرادی که مجبورند در آب و هوای گرم کار کنند، پزشکان توصیه‌های مشابه می‌کنند. پوشیدن لباس‌های نازک، گشاد و رنگ روشن، داشتن زمان برای استراحت بین وعده‌های کاری و رعایت نکات ضروری برای پیشگیری از گرمازدگی کمک کننده است.

چه به هنگام ورزش و چه کار در محیط بیرون، نوشیدن آب کافی و هیدراته کردن بدن ضروری است. با دهیدراته شدن در هوای گرم، علایم گرمازدگی کم‌کم بروز کرده و رنگ ادرار تیره تر می‌شود. به گفته‌ی یکی از پزشکان، به اندازه‌ای آب بخورید که ادرار، بی‌رنگ شود.

با رعایت نکات لازم، می‌توان بدون نگرانی در محیط باز ورزش یا کار کرد.

ماریا معمارزاده




نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *