انتشار این مقاله


رابطۀ شگفت انگیز وزن و دندان‌ها!

براساس مطالعات جدید، افرادی که اضافه وزن دارند برای ابتلا به بیماری های دندانی محتمل ترند. شما در حال حاضر دلایل زیادی برای کاهش وزن دارید؛ دلیل دیگری که وجود دارد این است که مطالعۀ جدید منتشر شده در ژورنال Oral Diseases نشان میدهد که افراد چاق دارای سلامت دهان و دندان بدتری نسبت به […]

براساس مطالعات جدید، افرادی که اضافه وزن دارند برای ابتلا به بیماری های دندانی محتمل ترند.

شما در حال حاضر دلایل زیادی برای کاهش وزن دارید؛ دلیل دیگری که وجود دارد این است که مطالعۀ جدید منتشر شده در ژورنال Oral Diseases نشان میدهد که افراد چاق دارای سلامت دهان و دندان بدتری نسبت به همسالان خود که وزن طبیعی دارند، هستند. افراد چاق حدود ۶ برابر بیشتر دچار ریسک ابتلا به بیماری های حاد لثه هستند.

این مطالعه بر روی ۱۶۰ بزرگسال تایلندی انجام شده است که ۷۰ درصد آنها دچار اضافه وزن و چاقی بودند. به طور کلی، افراد دارای شاخص تودۀ بدنی (BMI) 23 و بالاتر -که در جمعیت تایلند اضافه وزن (overweight) محسوب میشود- دارای بیماری های دندانی و التهاب های لثه ای بیشتری نسبت به افرادی که BMI کمتری دارند، هستند. همچنین سطح گلبولهای سفید خون و پروتئین واکنشی C (C-reactive) -که نشانۀ التهاب در خون هستند- در این افراد بالاست.

BMI 25 و بالاتر -که در تایلند چاقی (obese) درنظر گرفته میشود- ارتباط بیشتری با سلامت دهان و دندان ضعیف دارد. شرکت کنندگان دچار اضافه وزن ۴.۲ برابر و شرکت کنندگان چاق ۵.۹ برابر بیشتر نسبت به افراد دارای وزن طبیعی برای ابتلا به بیماری های حاد لثه محتمل ترند.

چاقی اغلب با عادات ناسالم در ارتباط است، بنابراین ممکن است فرض شود که افراد چاق به اندازۀ افراد لاغر مراقب بدن و دهان خود نیستند. برای بررسی این موضوع، محققان نتایج خود را براساس عواملی مانند میزان قندخون، سیگار کشیدن، عادات ورزشی، سن و جنس تنظیم کردند.

دکتر یوپینگ هان میگوید:

نتایج مطالعات تعجب آور نیست، زیرا برای همه واضح است که چاقی منجر به التهاب میشود که این نیز با بیماری های لثه همراه است.

ما میدانیم که التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست، ازجمله بیماری های دندانی، قلبی-عروقی و بسیاری از سرطانها. چاقی یک عامل خطرناک برای این بیماری هاست، بنابراین اینجا یک ارتباط طبیعی وجود دارد.

چاقی مرتبط با التهاب روند سیستم ایمنی بدن را بهم میزند. بیماری های پریودنتال، بیماری های عفونی و مرتبط با ایمنی هستند. اینها به این معناست که افراد چاق مستعد ابتلا به باکتری هایی هستند که سبب ایجاد بیماری های لثه ای میشوند.

این مطالعه رابطۀ علت-معلولی چاقی و بیماری های لثه ای را نشان نمیدهد؛ در حقیقت ما نمیدانیم که این رابطه یک طرفه است یا دو طرفه. برای مثال در شرایطی مانند دیابت این ارتباط دوطرفه است؛ بیماری های پریودنتال (دندانی) بر دیابت اثر میگذارد و دیابت نیز باعث تشدید بیماری های دندانی میشود.

بیماری های پریودونتال با بسیاری از شرایط سلامتی مرتبط است، مانند افزایش بیماری ها و سکته قلبی؛ بنابراین داشتن دهان و دندانهای سالم ضروری و مهم است.

بیماری های پریودونتال همچنین میتواند منجر به از دست دادن دندانهایمان شود ویا با آرتریت روماتوئید و مرگ زودرس مرتبط باشد. بنابراین از عامل های خطرناک مانند سیگار کشیدن، تغذیۀ نامناسب، دیابت و از همه مهمتر چاقی دوری کنید.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید