انتشار این مقاله


درمان‌های خانگی فشارخون

تغییر در شیوه‌ی زندگی می‌تواند به شما در کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند.

تغییر در شیوه‌ی زندگی حتی با وجود اینکه داروهای فشارخون را نیز مصرف بکنید، می‌تواند به شما در کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. در این مقاله راهکارهایی در این رابطه به شما ارائه می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره گیرید.

غذاهای سالم بخورید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

سعی کنید رویکردهای غذایی را در کاهش فشار خون بالا (DASH) همچون توجه بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مرغ، ماهی و لبنیات کم‌چرب در پیش گیرید. مقادیر زیادی از پتاسیم بخورید چراکه می‌تواند به کنترل و پیشگیری از فشارخون بالا کمک کند. چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترنس را به میزان خیلی کم مصرف کنید.


مقاله‌ی مرتبط: مواد غذایی صنعتی یا ارگانیک؟


میزان مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

کاهش روزانه‌ی یک و نیم میلی‌گرم از سطح سدیم در افراد ۵۱ ساله و بالاتر و یا افراد هرگروه سنی که به فشارخون، دیابت یا بیماری‌های مزمن کلیه مبتلا هستند، بسیار کارساز و موثر می‌باشد، اما افراد سالم می‌توانند روزانه ۲.۳ میلی‌گرم یا کمتر نمک بخورند. درعین حال که شما میزان نمک مصرفی‌تان را کاهش می‌دهید معمولا باید توجه بیشتری هم بر میزان نمک موجود در غذاهای فرآوری شده‌ای که می‌خورید همچون کنسرو سوپ و یا غذاهای فریز شده نیز داشته باشید.


مقاله‌ی مرتبط: رژیم غذایی کم سدیم شاید فشار خون را کاهش ندهد


حفظ وزن سالم

با نگه‌داشتن وزن ایده‌آل و یا کاهش وزن، درصورتیکه دچار اضافه وزن و یا چاقی هستید، می‌تواند به شما در کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به مشکلات مربوط به سلامت کمک کند. اگر شما دچار اضافه وزن هستید، حتی کم کردن ۵ پوند از وزنتان (۲.۳ کیلوگرم) می‌تواند به کاهش فشار خونتان کمک کند.


مقاله‌ی مرتبط: راهکارهای علمی برای کاهش وزن


افزایش فعالیت بدنی

داشتن فعالیت بدنیِ منظم می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند، استرس را کنترل کرده و خطر درگیری با چندین نوع مشکل سلامتی را کاهش دهد هم‌چنین وزن را در حد ایده‌آل و نرمال نگه دارد. برای اکثر بزرگسالان سالم، وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می‌کند تا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی ​​یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید و یا ترکیبی از هر دو فعالیت را در طول هفته داشته باشند. هدفِ تمرینات تقویت عضله، حداقل دو روز در هفته است.


مقاله‎ی مرتبط: تاثیر فوتبال بر فشارخون


محدودکردن نوشیدن الکل

حتی اگر شما فرد سالمی هم باشید، الکل می‌تواند فشارخون شما را افزایش دهد. اگر شما تصمیم به نوشیدن الکل دارید این کار را با میانه‌روی انجام دهید؛ برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که مصرف یک لیوان در روز از این نوشیدنی برای زنانِ تمام سنین و مردان بالای ۶۵ سال، روزانه حداکثر نوشیدن دو لیوان از آن برای مردان ۶۵ سال و بالاتر جایز است. یک لیوان آن معادل نوشیدن ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از شراب الکلی ۸۰ درصد می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: الکل بدن را تسخیر می‌کند!


سیگار نکشید

تنباکو باعث آسیب دیواره‌ی رگ‌ها شده و فرآیند سفت شدن عروق را تشدید می‌کند. درصورتیکه سیگار مصرف می‌کشید، از پزشکتان بخواهید تا شما را در ترک کردن و پرهیز از مصرفش یاری دهد.


مقاله‌ی مرتبط: سیگار در هر حالت مضر است


مدیریت استرس

تا جایی‌که ممکن است استرس‌تان را کاهش دهید. تکنیک‌های مقابله‌ای همچون آرامش عضلانی، تنفس عمیق یا مراقبه را چندین بار تکرار کنید. داشتن فعالیت جسمانیِ منظم و همچنین خواب کافی می‌تواند کمک کننده باشد.


مقاله‌ی مرتبط: ۱۶ راهکار طبیعی برای مقابله با استرس


فشارخون خود را در خانه اندازه بگیرید.

کنترل کردن فشارخون در خانه، می‌تواند به شما کمک کند تا رِنج تقریبی فشارخونتان را بدانید. در طی این کنترل‌ها، درصورتیکه داروی مصرفی‌تان موثر باشد به شما نشان خواهد داد و حتی می‌تواند در صورت ایجاد عوارضات جانبی، شما را در مراجعه‌ی سریع و زودهنگام به پزشک یاری نماید.

کنترل فشارخون در خانه جایگزین مراجعه به پزشک نیست و حتی اندازه‌گیری فشارخون در خانه می‌تواند حتی دارای برخی محدودیت‌هایی هم باشد. حتی اگر فشارتان در حد نرمال بود، مصرف دارویتان را قطع نکنید و آن را تغییر هم ندهید یا اینکه رژیم غذایی خود را بدون صحبت با پزشک خود نیز تغییر ندهید. اگر فشارخونتان را کنترل می‌کنید و آن را در خانه نیز اندازه می‌گیرید، ممکن است کمتر به دکتر مراجعه کنید.


مقاله‌ی مرتبط: راهی بهتر برای اندازه گیری فشار خون!


تمرین آرامش و تنفس عمیق

سعی کنید برای ایجاد حس آرامش، تنفسی عمیق و آرام داشته باشید. برخی از دستگاه‌هایی وجود دارد که به راحتی در دسترس هستند و می‌توانند به ایجاد این شرایط کمک کنند. با این حال، سوالی که در این‌جا پیش می‌آید این است که این دستگاه‌ها چگونه می‌توانند تاثیر قابل توجهی در کاهش فشارخون شما داشته باشند؟!


مقاله‌ی مرتبط: ۵ روش آسان برای به آرامش رسیدن


کنترل فشار خون در دوران بارداری

اگر شما خانمی با فشار خون بالا هستید، با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل فشارخون در حین بارداری صحبت کنید.


مقاله‌ی مرتبط: فشارخون مادر قبل از لقاح می‌تواند جنسیت جنین را پیش‌بینی کند


پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید