انتشار این مقاله


آیا در آینده، تکنولوژی قادر به تصاحب شغل شما خواهد بود؟

طبق بررسی‌های جدید، بیشتر افراد از این واقعه تلخ در امان هستند. اما برخورد تکنولوژی با همگان یکسان نیست!

همه‌ی افراد دوست دارند تا بدانند که ظهور تکنولوژی و ورود ربات‌ها به عرصه‌ی کار، چه مقدار از مشاغل را با تهدید نیستی روبرو خواهد ساخت و آیا شغل آن‌ها تحت تأثیر این موج قرار می‌گیرد یا نه؟

احتمالا شما نیز تا کنون شنیده‌اید که ربات‌ها جایگزین شغل شما خواهند بود. سال‌هاست که اتوماسیون، جایگزین بسیاری از شغل‌های انسانی شده و این روند هرروزه در حال افزایش است. رانندگان تاکسی و ماشین‌های سنگین امروزه در خطر انحطاط شغلی توسط خودرو‌های self-driving هستند و این در حالی است که ربات Baxter، جایگزین کارگری و ربات Hadrian X جایگزین وکیل‌ها خواهد شد. و با توجه به زمان کوتاه بازپرداختی موجود برای ربات‌ها امروزه تقریبا %۴۷ شغل‌ها در آمریکا، %۶۹ آن‌ها در هند و %۷۷ از مشاغل چینی در خطر انقراض قرار دارند.


مقاله مرتبط: آیا ربات‌ها قادر به درک عاطفی ما خواهند بود؟


با وجود سیاست‌های ایجادشده در راستای تولید مشاغل جدید، ترس بسیاری از افراد از مشکلات اقتصادی پیش‌آمده در پی این روند است و آنالیزهای تجارتی و محققان کامپیوتر، خبر از بی‌کاری عظیمی در پی این رویداد می‌دهند.

آینده‌ی بدون کار در سایه‌ی تکنولوژی

Tim Dunlop نویسنده‌ی کتاب «چرا آینده‌ی بدون کار در انتظار ماست» معتقد است که سقوط شغلی در آینده، حتمی و غیر قابل پیشگری است.  لذا بهتر است تا از هم اکنون در پی اصلاح وضعیت اقتصادی مبتنی بر شغل، در جوامع باشیم. به عقیده‌ی دونالپ، علاوه بر این، تغییر در ارزش‌های انسانی شغل‌محور نیز برای بهبود وضعیت در آینده لازم است؛ زیرا در جامعه‌ای که بخش اعظمی از روابط و گذر زندگی آن وابسته به نسبت‌های انسانی‌است، با روی کار آمدن ربات‌ها امکان ایجاد سازگاری وجود نخواهد داشت.

آیا تکنولوژی قادر به تصاحب شغل افراد خواهد بود؟انسان در مقابل ماشین

برقراری ارتباط بین نوع انسان‌ها، از جوانب ناگسستنی جوامع انسان محور است. به نظر می‌رسد ظهور ربات‌ها هرگز قادر به تسخیر این حیطه‌ی تخصصی نباشد. گونه‌های مختلف برقراری ارتباط ازجمله موسیقی، هنر، طنز و… نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین با وجود ظهور نسل‌های گوناگون از شبکه‌های مجازی و نوآوری‌های ماشینی نیز، حذف انسان‌ها ممکن نخواهد بود. زیرا تمامی ربات‌ها ساخته‌ی بشر بوده و در نهایت به خلاقیت خود او مرتبط می‌شوند. این الگوها در هیچ الگوریتمی گنجانده نمی‌شود و بدون خلاقیت بشری نیز، هیچ یک از روابط انسانی و هنری به پیش نخواهند رفت.

آینده‌ی انسان و مهارت‌های انسانی

فاکتور موردنیاز جوامع آینده برای همزیستی با ربات‌ها، ایجاد بستر فرهنگی و اجتماعی لازم است. شاید زندگی با ربات‌ها برخلاف تصور بسیاری از افراد، سخت و غیرقابل تحمل نباشد. کیفیت این رابطه نیز  بسته به مهارت انسان‌ها در کنترل آن ها دارد. امکان همزیستی با ربات‌ها و استفاده از آن‌ها برای اهداف والای انسانی وجود دارد. در چنین سیستمی، انسانیت می‌تواند به عنوان عاملی مهم و ملاک برتری قرار گرفته و شاخصه‌ی جدایی ربات‌ها از انسان‌ها و شکوفایی هوش و خلاقیت ذاتی آن‌ها قرار بگیرد.


مقاله مرتبط: ربات‌هایی که با راه‌رفتن شما هماهنگ می‌شوند!


اما وجود چنین آینده‌ای، نیازمند تلاش فراوان و برنامه‌ریزی دقیق است تا تهدیدها مبدل به فرصت شوند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید