انتشار این مقاله


خطرناک‌ترین ریسک فاکتور زوال عقلی چیست؟

مطالعه بیش از یک‌ میلیون فرد مبتلا به زوال عقلی در فرانسه، خطرناک‌ترین ریسک فاکتور ابتلا به زوال عقلی را مشخص کرده است.

طبق مطالعه جدید، الکل خطرناک‌ترین ریسک فاکتور قابل اجتناب برای جلوگیری از ابتلا به زوال عقل است. نتایج حاصل از مطالعه بیش از یک‌ میلیون فرد مبتلا به زوال عقل در فرانسه است. آسیبی که در اثر مصرف الکل به بدن وارد می‌شود یک محرک قوی برای شروع زودهنگام زوال عقلی است که قبل از ۶۵ سالگی رخ می‌دهد.
از ۵۷٫۰۰۰ نفر شروع زودهنگام در نمونه مورد بررسی، ۵۷ درصد مربوط به مصرف‌کنندگان شدید الکل بود.
مصرف‌ سنگین الکل طبق استاندارد آمریکا به طور میانگین در مردان به مصرف ۴-۵ نوشیدنی در روز و‌ در زنان به مصرف ۳ نوشیدنی در روز اطلاق می‌شود. این مقدار با مصرف یک بطری شراب در روز برای مردان و نصف بطری در روز برای زنان برابر است.
با وجود اینکه این مطالعه فقط مصرف‌کنندگان شدید الکل را مورد بررسی قرار داده است مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مصرف متعادل الکل نیز خطراتی را برای مغز ایجاد می‌کند.
آسیب مغزی و زوال عقل ایجاد شده بوسیله‌ی الکل قابل پیشگری است. مصرف کم الکل می‌توان نقش بسزایی در جلوگیری از مرگ زودهنگام ناشی از زوال عقل باشد. گفته می‌شود اختلالات ناشی از مصرف الکل به طور متوسط ۲۰ سال از طول عمر می‌کاهد.
ارتباط بین مصرف سنگین و الکل ممکن است حتی قوی‌تر از آنچه در این مطالعه نتیجه‌گیری شده است باشد؛ زیرا تنها وضعیت‌های شدید بیماری در این مطالعه بررسی شده‌اند. دکتر Bruce Pollock، نویسنده مطالعه، گفت:

به عنوان یک روانپزشک سالخورده و با تجربه من اغلب شاهد تاثیرات مصرف الکل در ابتلا زوال عقل هستم، اما متاسفانه در سطوح شدید انجام درمان مداخله‌ای کاهش مصرف الکل برای افزایش توانایی شناختی بسیار دیر است. غربالگری و کاهش مصرف الکل و درمان اختلالات ناشی از مصرف الکل باید زودتر و در سطوح اولیه انجام گیرد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید