انتشار این مقاله


۵ روش برای جلوگيری از ابتلا به سرطان

حالا كه تعداد زيادي از محققين بر روي مسئله پيدا كردن درمان براي سرطان متمركز شده‌اند، وظيفه ما در اين زمان اين است كه با روش‌هايي از ابتلا به اين بيماري دوري كنيم. البته، درست است كه ‍ژنتيك نقش مهمي را در اين زمينه بازي مي‌كند ولي اين دليل نمي‌شود كه شما به سادگي خود […]

حالا كه تعداد زيادي از محققين بر روي مسئله پيدا كردن درمان براي سرطان متمركز شده‌اند، وظيفه ما در اين زمان اين است كه با روش‌هايي از ابتلا به اين بيماري دوري كنيم. البته، درست است كه ‍ژنتيك نقش مهمي را در اين زمينه بازي مي‌كند ولي اين دليل نمي‌شود كه شما به سادگي خود را يك دست بازنده در بازي بلك‌جك بدانيد!شانس همه چيز را تعيين نمي‌كند. در حقيقت محققين در اين باره مجادلاتي داشته‌اند كه آيا به اندازه كافي ما مي توانيم اين امر را كنترل كنيم يا خير. نكته اصلي كه شما مي توانيد براي كاهش احتمال ابتلا به سرطان انجام بدهيد اين است كه از آسيب ديدن سلول‌هاي سالم جلوگيري كنيد كه اين موجب مي‌شود كه حتي اگر p53 هم بخواهد اشتباهي ايجاد بكند و موجب سرطان بشود، نيازي به رشد نبوده باشد و اشتباهي هم در نهايت صورت نگيرد.

حالا بحث اينجاست كه ما بايد چكار بكنيم؟ احتمالا در مورد روش‌هاي محافظتي در مقابل عوامل اصلي مانند سموم، عفونت، آسيب‌هاي ميتوكندريايي از راديكال‌هاي آزاد شنيده‌ايد. علاوه برا اين‌ها مي توان چند گام ساده براي پيش‌گيري از ابتلا به سرطان برداشت. در ادامه به ۵ گام ساده مي پردازيم:

vitamin-d

۱. تقويت بدن با ويتامين D

ويتامين D موجب كاهش ريسك ابتلا به سرطان مي‌شود. احتمالا به دليل اينكه براي سلول‌هاي سرطاني سمي است. ولي تئوري ديگري كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه ويتامين D باعث افزايش قدرت دفاعي سلول‌هاي بدن و افزايش كارايي p53 مي‌شود. بيشتر آمريكايي‌ها به ميزان كافي ويتامين D را دريافت نمي‌كنند به دليل اينكه بيشتر اوقات را زير سقف مي‌گذارند و هنگامي كه بيرون مي‌آيند عينك آفتابي و عوامل انعكاسي نور را مي پوشند. ما توصيه مي كنيم كه به ميزان ۸۰۰ IU در روز دريافتي داشته باشيد براي سنين كمتر از ۶۰ سال و براي بالاتر از آن اين ميزان را ۱۰۰۰ بكنيد. شما مي‌توانيد ويتامين مورد نياز خود را از طريق مواد غذايي و يا مكمل‌ها تامين بكنيد.(البته احتمالا شما نتوانيد بيشتر از ۳۰۰ IU را از اين مواد غذايي بدست بياوريد البته استفاده از مكمل‌‌ها مي تواند ميزان مورد نياز را كاملا برآورده بكند.) البته در معرض تابش مستقيم آفتاب بودن براي مدت ۲۰ دقيقه مي‌تواند يك راه حفاظتي مناسبي باشد. البته شما نمي‌توانيد از طريق نور خورشيد ميزان مورد نياز خود به كلي برآورده بكنيد به دليل اينكه ميزان شدت نور كمتر از حد مورد نياز است.(بيشتر بودن در معرض تابش مستقيم اثرات منفي‌اي را بدنبال دارد.) بنابراين ما توصيه مي كنيم كه براي تامين ويتامين D خود از مكمل‌ها غذايي استفاده بكنيد. البته اين مطلب را هم متذكر بشويم كه ميزان دريافتي نبايد بيشتر از ۲۰۰۰ IU در روز باشد.

b-vitamins-missing-from-gluten-free-diet

۲. محافظت با ويتامين B

تحقيقات نشان داده است كه كمبود فولات، كه يكي از ويتامين‌هاي B است، با ابتلا به سرطان ارتباطاتي دارد. مكمل هاي فولات مي توانند احتمال ابتلا به سرطان كولون(روده بزرگ) را به ميزان ۳۰ درصد بيشتر كم بكند. البته در حدود ۵۰ درصد از آمريكايي‌ها به ميزان كافي فولات را دريافت نمي‌كنند و در حدود ۹۰ درصد به ميزاني كه موجب كاهش احتمال ابتلا به سرطان است را مصرف نمي كنند.(۸۰ ميكروگرم در روز) خيلي از مواد غذايي مانند اسفناج، گوجه و شربت پرتقال فولات دارند. البته فولات نسبت به فوليك اسيد به ميزان كمتري در روده‌ها جذب مي شود. ميزان متوسط دريافتي فولات از طريق تغذيه چيزي بين ۲۷۵ تا ۳۷۵ ميكروگرم است، بنابراين شما به چيزي در حدود ۴۰۰ ميكروگرم فولات براي كاهش ريسك ابتلا به سرطان نياز داريد. كه اين امر زماني بيشتر ضرورت پيدا مي كند كه شما بيشتر از ۲۰ دقيقه در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار گرفته باشيد. مطمئن شويد كه همراه مصرف فولات ويتامين هاي B6 و B12 را نيز مصرف مي‌كنيد.

classic-tomato-sauce

۳. مصرف سس‌ها

اگر از سس اسپاگتي‌اي كه مادربزرگتان استفاده مي‌كند خوشتان نمي‌آيد از سس ديگري استفاده بكنيد چرا كه تحقيقات نشان داده است كه هنگامي كه شما در طول يك هفته بيشتر از ۱۰ قاشق غذاخوري سس گوجه‌فرنگي استفاده مي كنيد احتمال ابتلا به سرطان به طور قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا مي‌كند. خيلي‌ها بر اين باور هستند كه جزء فعال در سس‌ها ليپوكن(lycopene) است كه کاروتینوئیدي است كه با خاصيت آنتي‌اكسيداني‌اش شناخته مي‌شود. همه‌ي محصولاتي كه در داخل آنها گوجه‌فرنگي موجود باشد شامل مقادير زيادي ليپوكن هستند ولي اين ميزان زماني بيشتر است كه آنها پخته بشوند. هنگامي كه مي‌خواهيد از اين سس‌ها استفاده بكنيد مقداري كلم‌ نيز به آن اضافه بكنيد مانند كلم بروكلي. كلم‌ها مواد شيميايي دارند كه مي‌توانند از ابتلا به سرطان جلوگيري كنند.

image001

۴. استفاده از روغن

در يك تحقيقي كه بر روي روغن زيتون انجام شد محققين مقداري از تركيبات ضد سرطان را در آن پيدا كردند كه در چربي غيراشباع آن قرار داشته است. اين مطلب بدين معني است كه روغن زيتون كه غني از چربي غير اشباع است علاوه بر نقش كمك‌كنندگي آن به قلبش مي تواند از ابتلا به سرطان جلوگيري كند. و اين مطلب توجيه مي‌كند كه چرا قسمت‌هاي جنوبي اروپا نسبت مناطق شمالي كه ميزان زيادي چربي مصرف مي‌كنند، در هر دو بيماري قلبي و سرطان ميزان ابتلا كمتري دارند.

20150730-puerh-teas-vicky-wasik-10

۵. افزايش مصرف چاي

نشان داده شده است كه چاي سبز ميزان زيادي پلي‌فنل دارد كه يك تركيب شيميايي است كه پتانسيل آنتي‌اكسيداني دارد.(باور بر اين است كه حتي از بيشتر از ويتامين C اين خاصيت را دارد.) اين ماده است كه موجب طعم تلخ چاي مي‌شود. به دليل اينكه برگ‌هاي چاي سبز جوان هستند و هنوز اكسيده نشده‌اند، چاي سبز تا حدود ۴۰ درصد از پلي‌فنل غني است در حالي كه اين ميزان در چاي سياه در حدود ۱۰ درصد است. يك نكته جالب ديگر اينكه چاي سبز يك‌ سوم ميزان كافئين در چاي سياه را دارد در حالي كه به يك ميزان موجب شادابي و تحريك‌پذيري در افراد مي‌شود. البته اين نوشيدني همانند ديگر نوشيدني‌هاي داراي كافئين نبايد همراه با شير مصرف شود به دليل اينكه كازئين موجود در شير از تاثيرات مثبت اين نوشيدني‌ها جلوگيري مي‌كند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *