انتشار این مقاله


۷ واقعیت جالب درباره بدن

چرا درمان معمول برای سرطان باعث ریخته شدن مو‌ها می‌شود؟ در بدن جانداران سلول‌ها طی فرآیندی به نام میتوز تقسیم می‌شوند و نیاز‌های بدن را برآورده می‌کنند. سرطان به تقسیم بیش از حد این سلول‌ها اطلاق می‌شود. پس واضح است که دارو‌های شیمی‌درمانی باید چکار کنند! آن‌ها باید تقسیم سلول‌های سرطانی را متوقف کنند ولی […]

چرا درمان معمول برای سرطان باعث ریخته شدن مو‌ها می‌شود؟

tinyhairfoll-virtualdr.ir
میکروگرافی از مرگ سلول فولیکول مو

در بدن جانداران سلول‌ها طی فرآیندی به نام میتوز تقسیم می‌شوند و نیاز‌های بدن را برآورده می‌کنند. سرطان به تقسیم بیش از حد این سلول‌ها اطلاق می‌شود. پس واضح است که دارو‌های شیمی‌درمانی باید چکار کنند!

آن‌ها باید تقسیم سلول‌های سرطانی را متوقف کنند ولی هنوز دارو‌هایی که سلول‌های سرطانی را دقیقاً شناسایی کنند در اختیار نداریم و به همین دلیل این دارو‌ها همه سلول‌هایی که تقسیم سریع دارند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. سلول‌های ریشه مو یکی از این سلول‌ها هستند و به همین دلیل رشدشان متوقف می‌شود.

اعداد در تست فشار خون چه معنایی دارند؟

تعریف ساده فشار خون یعنی مقدار فشاری که خون در جریان به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند و بهترین روش اندازه‌گیری آن قطع موقتی جریان خون و آزاد کردن تدریجی آن است. دقیقا کاری که اکثر پزشکان با دستگاه فشارسنج انجام می‌دهند. فشارسنج (!sphygmomanometer) به بازو بسته می‌شود و هوا در ان پمپ می‌شود. پزشک هر وقت صدای ضربان قلب شما را دیگر از گوشی پزشکی نشنید جریان خون را آزاد می‌کند و اعداد ثبت می‌شوند! دو عدد بیانگر فشار خون شما خواهند بود. حداکثر فشار خون (systolic) که در زمان شنیدن صدای ضربان قلب ثبت می‌شود وحداقل آن (diastolic). فشار خون طبیعی بین ۸۰ و ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است.

چه چیزی باعث ایجاد شوره سر می‌شود؟

شوره سر در واقع سلول‌های مرده پوست سر هستند که ممکن است خشک یا چرب باشند. علل مختلفی می‌تواند عامل آن باشد ولی هر چه هست باعث افزایش سلول‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود.

  • اگر پوست خشکی دارید می‌توانید در یک روز سرد که اتاق گرم است آن را درک کنید. راه مقابله با این علت شستشوی منظم سر است.
  • اگر چربی پوست هم زیاد از حد باشد می‌تواند باعث شوره سر شود (seborrheic dermatitis). باعث سرخ شدن و حساسیت هم می‌شود.
  • سریع‌تر شدن تولید سلول‌های پوست بر اثر اشتباه سیستم ایمنی بدن (psoriasis). باعث ایجاد زخم و پوسته پوسته شدن می‌شود.

ویروس آبله‌مرغان نوعی هرپس است!

عامل آبله‌مرغان ویروس Varicella نوعی هرپس است و مثل بقیه انواع آن باعث خارش و جوش می‌شود.

راست دستی یا چپ دستی ژنتیکی است!

در سال ۲۰۰۷ محققات ژن LRRTM1 را کشف کردند که این موضوع را در بر دارد. این ژن دو الل دارد؛ D و C. کسانی که الل D را نشان می‌دهند راست دست اند ولی فقط ۵۰% کسانی که الل C را دارند چپ دست اند. علاوه بر این، این که با کدام دست بنویسیم یادگرفتنی است و فقظ نیاز به تمرین دارد.

چرا هورمون تستوسترون بر رشد مو‌ها تأثیر دارد؟

تستوسترون هورمون جنسی مردانه است که تشکیل اندام‌های جنسی، تفییر صدا در هنگام بلوغ و استحکام استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را سبب می‌شود. این هورمون در جا‌یی باعث رویش مو می‌شود و در مکانی دیگر رویش آن را مهار می‌کند. در پوست دو نوع فولیکول مو وجود دارد؛ vellus که نازک و ابتدائی اند و terminal که بالغ شده‌اند. تستوسترون بر اساس تنظیم ژنی در برخی بافت‌ها فولیکول‌های ابتدائی را بالغ می‌کند و در برخی جا‌ها بالعکس و اینگونه رشد آن‌ها را کنترل می‌کند.

چرا نمی‌توانید خودتان را قلقلک دهید؟!

مغز انسان حوادثی را که در اطراف بدن می‌گذرد تحت نظر دارد تا سرعت پاسخ به محرک‌ها را به حداکثر برساند. سیستم عصبی برای محرک‌های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده پاسخ‌های متفاوتی در نظر می‌گیرد. وقتی شما سعی دارید خودتان را قلقلک دهید مغزتان آن را پیش‌بینی می‌کند و گیرنده‌های حسیتان را به نوعی غیرفعال می‌کند.

  • منبع: todayifoundout
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید