انتشار این مقاله


دارو های موثر در درمان فشار خون

فشار خون ممکن است برای سال‌ها بدون هیچ علامتی در بدن فرد وجود داشته باشد و به یک‌باره تشخیص داده شود به همین دلیل شخص زمانی از این بیماری اطلاع پیدا می‌کند که به طور قابل توجهی بیماری‌اش پیشرفت کرده است. پس از شناسایی بیماری فشار خون، فرد باید به صورت مداوم درمان را پیگیری […]

فشار خون ممکن است برای سال‌ها بدون هیچ علامتی در بدن فرد وجود داشته باشد و به یک‌باره تشخیص داده شود به همین دلیل شخص زمانی از این بیماری اطلاع پیدا می‌کند که به طور قابل توجهی بیماری‌اش پیشرفت کرده است. پس از شناسایی بیماری فشار خون، فرد باید به صورت مداوم درمان را پیگیری کرده و دارو های موثر در درمان فشار خون که پزشک تجویز کرده را استفاده کند. متاسفانه فشار خون با وارد کردن آسیب به شریان‌ها و عروق خونی موجب نارسایی و حملات قلبی، بیماری‌های عروق محیطی، سکته مغزی و بیماری‌های مزمن کلیوی می‌شود. پس تشخیص به موقع و کنترل آن بسیار مهم است. در این مقاله از مقالات سایت مرجع اطلاعات سلامت و دارویی داروبین، دارو های موثر در درمان فشار خون را معرفی می‌کنیم.

دارو های موثر در درمان فشار خون کدامند؟ 

  • داروهای مدر یا دیورتیک‌های تیازیدی (Diuretic)

داروهای مدر یا دیورتیک‌ها اولین داروهای تجویزی برای کاهش فشار خون هستند که همراه با دیگر داروها تجویز می‌شوند و شامل کلرتالیدون، هیدروکلروتیازید(میکروزید) و غیره می‌باشند. دیورتیک‌ها ادرارآور هستند و با تاثیرگذاری روی کلیه به دفع سدیم و آب اضافی از بدن کمک می‌کنند و از این طریق باعث کاهش حجم خون می‌شوند. این داروها همچنین سطح الکترولیت‌ها از جمله پتاسیم را کم می‌کنند.

  • بتا بلاکرها یا مسدودکننده‌های بتا

بتا بلاکرها یکی دیگر از دارو های موثر در درمان فشار خون هستند. از جمله متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به آتنولول، پروپرانولول و اسباتول(سکترال) اشاره کرد. این داروها کار قلب و قدرت ضربان آن را کاهش می‌دهند و با باز کردن رگ‌ها موجب کاهش فشار خون می‌شوند. بتا بلاکرها به تنهایی موثر نیستند و همراه با دیگر داورها تجویز می‌شوند.

  • مهارکننده‌های تولید آنژیوتانسین (ACE)

این قرص‌ها شامل بنازپریل (لوتنسین)، لیزینوپریل (زستریل)، کاپتوپریل (کاپوتن) و … می‌باشند که از تشکیل پلاک‌ها جلوگیری می‌کنند و در نتیجه باعث شل شدن رگ‌های خونی می‌شوند. از عوارض مهارکننده‌های تولید آنژیوتانسین می‌توان به سردرد، سرگیجه، سرفه‌های خشک، خارش و تحریکات پوستی اشاره کرد. معمولا افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی هستند در کنار دیگر داروهای خود از یک مهارکننده ACE استفاده می‌کنند.

  • مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB)

مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین شامل لوزارتان، کاندسارتان(اتاکاند) و… مانع از اثر هورمون آنژیوتانسین می‌شوند. این هورمون باعث سفت و بسته شدن عروق می‌شود و داروهای موثر بر آن می‌توانند از این مشکل جلوگیری کنند. افراد دارای بیماری‌های مزمن کلیوی در کنار دیگر داروهای خود باید این داروها نیز استفاده کنند.

  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم

یکی دیگر از دارو های موثر در درمان فشار خون مسدودکننده‌های کانال کلسیم می‌باشند. این داروها شامل قرص‌های دیلتیازم(کاردیزم، تیازاک)، آمیلودیپین(نورواسک)، فلویدپین و نایفیدپیین هستند و باعث گشادی عروق خونی و آهسته شدن ضربان قلب می‌شوند. مسدودکننده‌های کانال کلسیم معمولا در سالمندان بیشتر موثر هستند. از عوارض احتمالی این داروها می‌توان به یبوست، ورم مچ پا و سردرد اشاره کرد که در برخی از افراد دیده می‌شود. یکی از راه‌های کنترل این عوارض نوشیدن آب گریپ فروت است اما برای مصرف این نوشیدنی حتما باید با پزشک معالج مشورت کنید.

  • داروهای اثرگذار روی سیستم عصبی

این داروها می‌توانند روی ارسال سیگنال از مغز به سیستم عصبی برای افزایش ضربان قلب اثر گذاشته و از این طریق منجر به کاهش فشار خون شوند. از داروهای این دسته می‌توان به متیل دوپا، (کاتاپرس، کاپوای)، گوانفاسین( اینتونیو، تنکس) و کلونیدین اشاره کرد.

  • مهارکننده‌های رنین

رنین آنزیم تولیدی توسط کلیه است که با شروع زنجیره‌ای از مراحل شیمیایی باعث افزایش فشار خون می‌شود. داروی مهارکننده رنین یا تکتورنا این فرآیند را کاهش می‌دهد. 

نکته: این دارو عوارض جدی دارد و هرگز نباید آن‌ را با مهارکننده‌های ACE یا ARBs استفاده کرد.

  • مسدودکننده‌های آلفا و آلفا-بتا

مسدودکننده‌های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا) و پرازوسین (مینیپرس) از تشکیل پلاک در عروق خونی جلوگیری می‌کنند و مسدودکننده‌های آلفا – بتا شامل کارودیلول (کورگ) و لابتالول (تراندات) سرعت ضربان قلب را کاهش می‌دهند.

  • بازکننده‌های عروق قلبی

بازکننده‌های عروق قلبی شامل هیدرالازین، مینوکسیدیل و پرازوسین با اثرگذاری مستقیم روی عضلات دیواره‌های شریان‌ها از سفت و باریک شدن عضلات شریان جلوگیری می‌کنند و از این طریق باعث کاهش فشار خون می‌شوند.

تاثیر فشار خون بالا در بیماری های قلبی

 

نیروی فشاری وارده به دیواره سرخرگ‌ها در اثر پمپاژ قلب، فشار خون نامیده می‌شود. فشار خون می‌تواند روی ساختار و عملکرد قلب تاثیر بگذارد و در نتیجه قلب دچار تغییراتی برگشت‌پذیر و برگشت‌ناپذیر شود. بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون معمولا شامل بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی و بیماری عروق تغذیه‌کننده قلب می‌شوند و اصلی‌ترین علت مرگ در اثر فشار خون بالا هستند. 

متاسفانه بیماری قلبی یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ در زنان و مردان است و هرساله تعداد زیادی بر اثر بیماری‌های مرتبط با قلب جان خود را از دست می‌دهند. فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به انواع بیماری قلبی است و در صورتی که فشار خون همراه با عواملی مانند اضافه‌وزن، ورزش ناکافی، سیگار و تغذیه نامناسب باشد خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می‌شود.

دارو های موثر در درمان فشار خون معمولا جزو داروهای تاثیرگذار بر قلب هستند و با تاثیرگذاری روی عملکرد قلب و رگ‌ها می‌توانند این بیماری را کنترل کرده و از آسیب بیشتر به قلب جلوگیری کنند.

جمع بندی

مرجع اطلاعات سلامت و دارویی داروبین در این مقاله به معروفی دارو های موثر در درمان فشار خون پرداخت. این داروها حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود. همان‌طور که گفته شد بیماری فشار خون با نام دیگر «قاتل خاموش» جزو بیماری‌های بدون علامت است و این امر باعث می‌شود پس از پیشرفت قابل توجه بیماری، به وجود آن در بدن پی ببریم. چکاب‌های سالانه راه‌حل خوبی برای تشخیص به موقع فشار خون بالاست و با این کار می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد یا در صورت ابتلا هر چه سریع‌تر درمان را شروع نمود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید