انتشار این مقاله


از اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) چه می‌دانید؟

شاید نام سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به گوش شما خورده باشد و با علائم آن آشنا باشید؛ علائمی مانند تغییر اشتها، افزایش اشتها، دردهای شکمی و… که پیش از پریود شروع می‌شوند. اما اختلال دیگری به نام ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) وجود دارد که بسیار شدیدتر از (PMS) است و احتمالا زنان در سنین باروری […]

شاید نام سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به گوش شما خورده باشد و با علائم آن آشنا باشید؛ علائمی مانند تغییر اشتها، افزایش اشتها، دردهای شکمی و… که پیش از پریود شروع می‌شوند. اما اختلال دیگری به نام ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) وجود دارد که بسیار شدیدتر از (PMS) است و احتمالا زنان در سنین باروری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال یک وضعیت پزشکی شدید است که نیاز به درمان دارد و اگر تاکنون با این اختلال آشنا نشده‌اید، همراه ما باشید تا با علائم و راه‌های درمان آن آشنا و دلیل تغییر خلق‌وخو و افسردگی را متوجه شوید.

ملال پیش از قاعدگی یا PMDD چیست؟

به نقل از منبع Mind این اختلال همانند سندروم پیش از قاعدگی PMS، علائم جسمی و روانی متعددی دارد، اما علائم این اختلال افراد را ناتوان می‌کند و زندگی روزمره‌ی آن‌ها را به هم می‌ریزد. این حالات در هر دوره قاعدگی طی یک یا دو هفته پیش از آغاز پریود، شروع شده و پس از چند روز برطرف می‌شوند، اما در برخی موارد ممکن است برای تمام عمر فرد را درگیر کند. 

نشانه‌های اختلال پیش از قاعدگی (PMDD) 

نشانه‌های اختلال پیش از قاعدگی (PMDD)

با توجه به مطالب بلاگ پزشک خوب  PMS و PMDD هر دو علائم احساسی و فیزیکی دارند، اما PMDD تغییرات شدید خلق‌وخو را به‌همراه دارد و همین مورد می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. در صورتی که فردی در اواخر چرخه قاعدگی، حداقل ۵ مورد از علائم زیر را تجربه کند، ممکن است دچار اختلال PMDD باشد. معمولا این علائم چند روز پس از شروع پریود، بهتر می‌شوند و بعد از اتمام دوره کاملا رفع خواهند شد. شدت بروز هر علائم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد، این نشانه‌ها عبارتند از:

  • غم، ناراحتی و نا امیدی
  • اضطراب، استرس و تنش
  • عصبانیت شدید
  • تحریک‌پذیری
  • سردردهای شدید و میگرنی
  • درد مفاصل
  • زودرنج شدن
  • احساس درد در نواحی سینه
  • درد شکم و نفخ
  • افزایش میل جنسی
  • نداشتن تمرکز و یا کاهش آن
  • نداشتن انرژی و خستگی مداوم
  • کاهش علاقه به انجام فعالیت‌های مورد علاقه

علت بروز ملال پیش از قاعدگی یا PMDD هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است، اما پزشکان تغییرات هورمونی را باعث شروع علائم این اختلال می‌دانند، که می‌توانند روی خلق‌وخو تاثیر بگذارد. البته کاهش سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن بعد از تمخک‌گذاری، و میزان سروتونین هم عواملی هستند که می‌توانند بروز این اختلال را به‌همراه داشته باشند. علاوه‌ بر موارد بالا، این اختلال می‌تواند باعث بروز اضطراب شدید، افسردگی و تغییرات خلقی شدید هم شود. 

چه افرادی مستعد ابتلا به اختلال PMDD هستند؟

اگر موارد زیر در برخی افراد وجود داشته باشد، ممکن است این اختلال را تجربه کنند:

  • داشتن استرس، اضطراب و یا افسردگی
  • اختلال PMS
  • سابقه خانوادگی اختلالات خلقی، PMS، PMDD

چگونه اختلال PMDD را تشخیص دهیم و آن را درمان کنیم؟

برای تشخیص این اختلال می‌توانید به پزشک یا روانپزشک مراجعه کنید؛ پزشک و روانپزشک وضعیت شما را بررسی می‌کند و علائم را در نظر می‌گیرد. اگر مبتلا به این اختلال باشید، روانپزشک و پزشک برای تشخیص آن به‌دنبال چند علائم مرتبط با این اختلال می‌گردد و در نهایت نتیجه را مشخص می‌کند. 

برای درمان اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی راه‌های زیادی وجود دارد که معمولا پزشکان و روانپزشکان آن‌ها را تجویز می‌کنند:

تجویز داروهای ضد افسردگی

در اغلب موارد پزشک، داروهای ضد افسردگی به افراد کمک می‌کند، تا راحت‌تر بتوانند اضطراب و استرس را کنترل کنید. مصرف این داروها سطح سروتونین مغز را به تعادل می‌رسانند و باعث می‌شوند تا خلق‌وخو به‌طور ناگهانی تغییر نکند. 

توجه به رژیم غذایی

گاهی‌اوقات روانپزشک با توجه به شرایط به افراد پیشنهاد می‌کند تا رژیم غذایی خودشان را تغییر دهند. رژیم غذایی که برای این شرایط پیشنهاد می‌شود کاهش مصرف غذاهای شور، چرب و شیرین است. علاوه‌‌بر این در مصرف کافئین هم باید احتیاط شود. 

استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری

برای تنظیم پریود و کاهش علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی، گاهی‌اوقات داروهای جلوگیری از بارداری توسط روانپزشک تجویز می‌شوند که برای این شرایط موثر هستند. 

استفاده از مسکن‌ها 

استفاده از داروها و مسکن‌های رایجی که برای تسکین درد و گرفتگی عضلات هستند، در این شرایط کمک‌کننده هستند. با مصرف این داروها، حساسیت سینه‌ها، گرفتگی عضلات و سردردهایی که ناشی از اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی تسکین پیدا خواهد کرد. 

داشتن برنامه ورزشی

انجام برخی از تمرین‌های ورزشی و یا داشتن برنامه منظم ورزشی، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند خلق‌وخوی خود را بهبود بخشند و کمتر در این شرایط آسیب ببینند. 

مدیریت استرس

تکنیک‌های مدیریت استرس به افراد کمک می‌کند تا با انجام تمرین‌های مرتبط مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و… بتوانند میزان استرس خود را کم و احساس آرامش بیشتری پیدا کنند. 

اختلال PMDD چه تاثیری روی سلامت روان دارد؟

اختلال PMDD چه تاثیری روی سلامت روان دارد؟

اختلال پیش از قاعدگی با علائم عاطفی و جسمی خودش را نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌توانند شرایط زمینه‌ای برای بروز اختلال روانی به وجود آورد. اختلال افسردگی اساسی، اختلال پانیک، اختلال افسردگی و اختلال اضطراب از جمله اختلال‌هایی‌ هستند که ممکن است در این وضعیت بروز دهند. اگر سابقه اختلال روانی دارید، بهتر است به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای سلامت خود انجام دهید. 

تیم دکتر مجازی