انتشار این مقاله


۵ نکته در مورد پریود که ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید!

پریود یک اتفاق فیزیولوژیک است که طی دوره باروری روی می‌دهد. زنان در طول زندگی خود حدود ۴۵۰ پریود را تجربه می‌کنند، که به این معنی است که برای یادگیری همه آن چه که هست فرصت زیادی دارید.

آیا فکر می‌کنید همه حقایق موجود در مورد پریود را می‌دانید؟ زنان در طول زندگی خود حدود ۴۵۰ پریود را تجربه می‌کنند، که به این معنی است که شما برای یادگیری همه آن چه که هست فرصت زیادی دارید.

با این حال، پریود شما هنوز هم می‌تواند شما را به تعجب وادارد- و نه فقط با شروع آن زمانی که انتظار آن را ندارید.

آیا این پنج واقعیت در مورد بازدید کننده ماهانه خود می‌دانید؟

۱- حاملگی در طول پریود ممکن است.

وقت آن رسیده است که این افسانه قدیمی را کنار بگذارید: بنا بر دلایل مختلف، پریود شما را در مقابل بارداری محافظت نمی‌کند. اولا بعضی از زنان ممکن است حین تخمک گذاری، زمانی که تخمدان‌های شما تخمک آزاد می‌کنند، خون ریزی داشته باشند و آن را با پریود اشتباه بگیرند. هنگام تخمک گذاری، شما در نقطه اوج باروری خود هستید. بنابراین اگر در طول این مدت رابطه جنسی داشته باشید، احتمالا باردار می‌شوید.

دوم، شما ممکن است قبل از پایان پریود یا چندین روز بعد از اتمام خون ریزی، تخمک گذاری کنید. از آن جایی که اسپرم‌ها می‌توانند تا ۳ روز در بدن شما زنده باشند، داشتن رابطه جنسی در طول پریود ممکن است منجر به بارداری شود.

صرف نظر از این که روز چندم ماه است، برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته، از کاندوم یا سایر روش‌های پیش گیری استفاده کنید.

۲- طی مدتی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنید پریود واقعی نخواهید داشت.

مطمئنا، شما در طول هفته‌ای که دارونما (sugar pills) مصرف می‌کنید خونریزی خواهید داشت. اما از لحاظ فنی این خون “خون ریزی خروجی ماهانه” است. این خون کمی با خون ریزی عادی پریود متفاوت است.

به طور معمول، شما در اواسط چرخه قاعدگی خود تخمک گذاری می‌کنید. اگر تخمکی که تخمدان‌‍‌ها رها می‌کنند بارور نشود، سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه دیواره داخلی رحم شما پوسته ریزی می‌کند و خون ریزی آغاز شود.

قرص‌های ضد بارداری مانع تخمک گذاری می‌شوند. در اکثر موارد، شما به مدت سه هفته هورمون دریافت می‌کنید و متعاقب آن یک هفته قرص‌های بدون هورمون مصرف می‌کنید. اگرچه این قرص‌ها مانع تخمک گذاری در بدن شما می‌شوند اما، از ترمیم دیواره داخلی رحم در طول ماه جلوگیری نمی‌کنند. خون ریزی مانند خون ریزی پریود در طول هفته چهارم، واکنش بدن به کمبود هورمون‌ها در آخرین هفته مصرف قرص‌ها می‌باشد.


مقاله مرتبط: ۲۱ پرسش درمورد پریود زنان که هر خانمی باید پاسخ آن‌ها را بداند


۳- پریود شما در طول زندگی تغییر می‌کند.

درست در لحظه‌ای که احساس می‌کنید قادرید زمان آغاز پریود خود را پیش بینی کنید، همه چیز می‌تواند تغییر کند. دلیل این رویداد تغییرات هورمونی می‌باشد که در طول زندگی اتفاق می‌افتد.

در اوایل شروع پریود، ممکن است چرخه‌هایتان طولانی‌تر باشد، به این معنا که فاصله زمانی آغاز یک دوره عادت ماهیانه تا دوره بعد طولانی‌تر باشد. یک چرخه معمول برای یک دختر نوجوان ممکن است بین ۲۱ تا ۴۵ روز باشد. با گذشت زمان، این فاصله کوتاه‌تر و قابل پیش بینی‌تر می‌شود؛ به طور متوسط در حدود ۲۱ تا ۳۵ روز.

تغييرات هورموني که در دوره قبل از یائسگی (سال‌های قبل از یائسگی که بدن استروژن کمتری می‌سازد) رخ می‌دهد، مي‌تواند شما را حیرت زده کند. بازه زمانی یک پریود تا دوره دیگر ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود و حتی خون ریزی کمتر یا بیشتری را تجربه کنید.

این فاز می‌تواند تا ۱۰ سال قبل از شروع یائسگی آغاز شود و تا توقف کامل پریود شما ادامه یابد.

تغییرات تدریجی (مرتبط با سن) طبیعی هستند، اما مسائل ناگهانی و غیر معمول مانند خونریزی بسیار شدید و یا دوره‌های بدون عادت ماهیانه نرمال نیستند. اگر متوجه چنین تغییراتی شدید با پزشک خود مشورت کنید.

۴- تامپون و پد تنها گزینه‌های موجود نیستند.

انتخاب‌های بیشتری برای کمک به مدیریت این دوره از ماه وجود دارد.

کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف پذیر است که در داخل واژن قرار گرفته و در طول پریود خون را جمع آوری می‌کند. شورت‌های مخصوص پریود جذب فوق العاده‌ای دارند و شما می‌توانید در روزهایی که خون ریزی سبک‌تری دارید به تنهایی، یا همراه با یک تامپون در روز‌هایی که خون ریزی بیشتری دارید استفاده کنید. پدهای پارچه‌ای قابل استفاده مجدد می‌توانند شسته و دوباره استفاده شوند.

از آن جایی که این محصولات چند بار مصرف هستند، موجب صرفه جویی در هزینه‌ها شده و زباله کمتری تولید می‌کنند. در بعضی موارد، این امکان را می‌دهند که زمان بیشتری بین تعویض مجدد داشته باشید. به عنوان مثال، شما باید هر ۴ تا ۸ ساعت تامپون را تعویض کنید، اما کاپ‌های قاعدگی تا ۱۲ ساعت قبل از تخلیه امکان استفاده دارند.

همانند تامپون و پد، هر کدام از این محصولات مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما با ازمون خطا می‌توانید بهترین گزینه مناسب خود را بیابید.

۵- PMS یا سندرم پیش از قاعدگی هنوز یک راز است.

۱ یا ۲ هفته قبل از شروع پریود را در نظر بگیرید، احساس شکست و ضعف، میل شدید به چیزی، نفخ و تغییرات خلق و خو. آیا به نظر آشنا هستند؟ هر زن با زن دیگر متفاوت است اما برای بسیاری، PMS یک واقعیت زندگی است.

اما پزشکان دقیقا علت این حالات را نمی‌دانند. به نظر می رسد ترکیبی از تغییرات هورمون در طی چرخه قاعدگی، تغییرات شیمیایی در مغز و سایر مشکلات عاطفی شما، مانند افسردگی می‌تواند PMS را تشدید کند.

نکته دیگر این که، اگر یک بار به حالات پریود خود مسلط شوید، می‌توانید تا آخر آن را کنترل کنید. یک مطالعه نشان می‌دهد که درد‌های مرتبط با پریود مانند دردهای شکمی، نفخ، سردرد ممکن است قدرت تفکر شما را مختل کنند، زیرا درد می‌تواند تمرکز روی کارهای در دست اقدام را سخت کند. البته نه به این معنی که نتوانید آن کار را انجام دهید بلکه احساس خواهید کرد که انرژی بیشتری می‌خواهد.

تغییر شیوه زندگی معمولا بهترین راه برای کنترل PMS است. ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی در اکثر روزهای هفته، ۸ ساعت خواب شبانه، سیگار نکشیدن بسیار کمک کننده است. رژیم غذایی شما نیز بسیار موثر است، پس رژیم غذایی خود را مملو از میوه، سبزیجات و غلات کامل کرده و در کنار آن نمک (عامل نفخ) و همچنین شکر، کافئین و الکل را محدود کنید.

اگر PMS شما را در انجام هر آن چه که به طور معمول انجام می‌دهید محدود می‌کند یا اگر علایم افسردگی یا اضطراب دارید پرشک خود را در جریان قرار دهید. شما ممکن است گرفتار یک شرایط جدی‌تر به نام اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) باشید که به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید